جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

آسپیرین به پیشگیری از سرطان گلو کمک می کند


آسپیرین به پیشگیری از سرطان گلو کمک می کند
آسپیرین و دیگر داروهای مسكن ضد درد و تورم (NSAID) به جلوگیری از سرطان گلو در بیمارانی كه دچار مری «برت» Barett هستند، كمك می كنند.
«مری برت» یك شرایطی قبل از سرطان است كه در آن مری دچار تغییراتی می شود و برخی از مجراها و خطوط آن با چیزی مشابه جایگزین می شود، كه این و خطوط مشابه معمولاً در روده دیده می شود. افرادی كه دارای مری برت هستند، ۵۰ درصد بیشتراز بقیه به سرطان گلویی كه «سرطان مری» نامیده می شود، دچار می شوند. كارشناسان پس از تحقیقات فراوان متوجه شدند، این افراد وقتی از آسپیرین و داروهای NSAID، كه گروهی از مسكنها مثل ایبوپروفن، نپروكسن، Cox۲، بكستر Celeberx, Bextra استفاده می كنند ۶۸ درصد كمتر از بقیه به این سرطان مبتلا می شوند.
البته ناگفته نماند كه تمام افرادی كه دارای «مری برت» هستند برای جلوگیری از ابتلا به این سرطان دو نكته را باید رعایت كنند:
۱) سیگار نكشند و چنانچه سیگاری هستند هرچه سریعتر این عادت را ترك كنند.
۲) به طور متناوب ورزش كنند و مراقب كنترل وزن خود باشند.
تاكنون اطلاع داشتیم كه مصرف قرص آسپیرین در سنین بالای ۴۰ سال از بروز بیماری قلبی و سكته قلبی جلوگیری می كند، ولی امروز جلوگیری از این سرطان را نیز به فواید قرص آسپیرین اضافه می كنیم. البته لازم به ذكر است كه تنها با نظر پزشك باید از این قرص استفاده كرد، زیرا خطر خونریزی معده برای شما وجود دارد.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید