چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا


اصول برنامه‌ریزی درسی


تاریخ نشر : ۸۵۰۲۱۲
تیراژ : ۲۰۰۰
تعداد صفحه : ۲۰۰
نوبت چاپ : ۱
شابک : ۹۶۴-۵۸۷۹-۴۳-۴
شماره کنگره : ۸۵۲۱۲۱۲۸
رده دیویی : ۳۷۵.۰۰۱
محل نشر : قم
جلد : شومیز
قطع : رقعی
زبان کتاب : فارسی
نوع اثر : تالیف
نویسنده : نظری - رضا

نگارنده با اشاره به این که رشته‌ی 'برنامه‌ریزی درسی' به منزله‌ی یک حوزه‌ی تخصصی در اوایل قرن بیستم مصادف با انتشار کتاب 'برنامه‌ی درسی' به قلم 'فرانکلین بوبیت' پدید آمده رویکردهای مختلف این رشته را اعم از رویکرد روش‌مدار (تاکید بر رشد فرآیندهای ذهنی)، محتوامدار، تعاملی (معلم ـ دانش‌آموز) و اجتماع‌محور، معرفی می‌کند. سپس تعاریف مختلف از برنامه‌ریزی درسی را مطرح و بررسی می‌کند. در بخش دوم نیز مراحل برنامه‌ریزی درسی را بازگو می‌کند که از آن جمله است، جهت‌دهی ارزشی، نیازسنجی، تعیین هدف‌های برنامه، تعیین استانداردهای آموزشی، انتخاب و سازماندهی محتوا، انتخاب راهبردهای یاددهی و یادگیری، تهیه و تولید مواد آموزشی، ارزش‌یابی، اجرای سراسری برنامه‌ی درسی، ارزش‌یابی و بازنگری. برای نمونه در بخش 'بازنگری'، نگارنده تصریح می‌کند: 'چند عامل ممکن است به تدریج برنامه‌ی درسی را تضعیف نماید. عامل اول، یافته‌ها و اطلاعات جدید علمی است. ممکن است در اثر توسعه‌ی دانش‌ بشری، مفاهیم علمی برنامه‌ی درسی کهنه شوند و از اعتبار بیفتند. عامل دوم، عدم تناسب برنامه با مناطق و شرایط مختلف است. عامل سوم، عدم تحقق‌بخشی از هدف‌های آموزشی است. ممکن است فراگیران در یادگیری سطوح بالای شناختی و یا گرایش‌های مورد انتظار، موفقیت لازم را کسب ننمایند. عامل چهارم، ناتوانی آموزش‌دهندگان در اجرای برنامه‌ی درسی است. گاهی برنامه مناسب است، اما مربی نمی‌تواند به طور مطلوب اجرا کند'.


همچنین مشاهده کنید