چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا
اصول برنامهریزی درسی
تاریخ نشر : ۸۵۰۲۱۲
تیراژ : ۲۰۰۰
تعداد صفحه : ۲۰۰
نوبت چاپ : ۱
شابک : ۹۶۴-۵۸۷۹-۴۳-۴
شماره کنگره : ۸۵۲۱۲۱۲۸
رده دیویی : ۳۷۵.۰۰۱
محل نشر : قم
جلد : شومیز
قطع : رقعی
زبان کتاب : فارسی
نوع اثر : تالیف
نویسنده : نظری - رضا
نگارنده با اشاره به این که رشتهی 'برنامهریزی درسی' به منزلهی یک حوزهی تخصصی در اوایل قرن بیستم مصادف با انتشار کتاب 'برنامهی درسی' به قلم 'فرانکلین بوبیت' پدید آمده رویکردهای مختلف این رشته را اعم از رویکرد روشمدار (تاکید بر رشد فرآیندهای ذهنی)، محتوامدار، تعاملی (معلم ـ دانشآموز) و اجتماعمحور، معرفی میکند. سپس تعاریف مختلف از برنامهریزی درسی را مطرح و بررسی میکند. در بخش دوم نیز مراحل برنامهریزی درسی را بازگو میکند که از آن جمله است، جهتدهی ارزشی، نیازسنجی، تعیین هدفهای برنامه، تعیین استانداردهای آموزشی، انتخاب و سازماندهی محتوا، انتخاب راهبردهای یاددهی و یادگیری، تهیه و تولید مواد آموزشی، ارزشیابی، اجرای سراسری برنامهی درسی، ارزشیابی و بازنگری. برای نمونه در بخش 'بازنگری'، نگارنده تصریح میکند: 'چند عامل ممکن است به تدریج برنامهی درسی را تضعیف نماید. عامل اول، یافتهها و اطلاعات جدید علمی است. ممکن است در اثر توسعهی دانش بشری، مفاهیم علمی برنامهی درسی کهنه شوند و از اعتبار بیفتند. عامل دوم، عدم تناسب برنامه با مناطق و شرایط مختلف است. عامل سوم، عدم تحققبخشی از هدفهای آموزشی است. ممکن است فراگیران در یادگیری سطوح بالای شناختی و یا گرایشهای مورد انتظار، موفقیت لازم را کسب ننمایند. عامل چهارم، ناتوانی آموزشدهندگان در اجرای برنامهی درسی است. گاهی برنامه مناسب است، اما مربی نمیتواند به طور مطلوب اجرا کند'.
تیراژ : ۲۰۰۰
تعداد صفحه : ۲۰۰
نوبت چاپ : ۱
شابک : ۹۶۴-۵۸۷۹-۴۳-۴
شماره کنگره : ۸۵۲۱۲۱۲۸
رده دیویی : ۳۷۵.۰۰۱
محل نشر : قم
جلد : شومیز
قطع : رقعی
زبان کتاب : فارسی
نوع اثر : تالیف
نویسنده : نظری - رضا
نگارنده با اشاره به این که رشتهی 'برنامهریزی درسی' به منزلهی یک حوزهی تخصصی در اوایل قرن بیستم مصادف با انتشار کتاب 'برنامهی درسی' به قلم 'فرانکلین بوبیت' پدید آمده رویکردهای مختلف این رشته را اعم از رویکرد روشمدار (تاکید بر رشد فرآیندهای ذهنی)، محتوامدار، تعاملی (معلم ـ دانشآموز) و اجتماعمحور، معرفی میکند. سپس تعاریف مختلف از برنامهریزی درسی را مطرح و بررسی میکند. در بخش دوم نیز مراحل برنامهریزی درسی را بازگو میکند که از آن جمله است، جهتدهی ارزشی، نیازسنجی، تعیین هدفهای برنامه، تعیین استانداردهای آموزشی، انتخاب و سازماندهی محتوا، انتخاب راهبردهای یاددهی و یادگیری، تهیه و تولید مواد آموزشی، ارزشیابی، اجرای سراسری برنامهی درسی، ارزشیابی و بازنگری. برای نمونه در بخش 'بازنگری'، نگارنده تصریح میکند: 'چند عامل ممکن است به تدریج برنامهی درسی را تضعیف نماید. عامل اول، یافتهها و اطلاعات جدید علمی است. ممکن است در اثر توسعهی دانش بشری، مفاهیم علمی برنامهی درسی کهنه شوند و از اعتبار بیفتند. عامل دوم، عدم تناسب برنامه با مناطق و شرایط مختلف است. عامل سوم، عدم تحققبخشی از هدفهای آموزشی است. ممکن است فراگیران در یادگیری سطوح بالای شناختی و یا گرایشهای مورد انتظار، موفقیت لازم را کسب ننمایند. عامل چهارم، ناتوانی آموزشدهندگان در اجرای برنامهی درسی است. گاهی برنامه مناسب است، اما مربی نمیتواند به طور مطلوب اجرا کند'.
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران پاکستان ابراهیم رئیسی مجلس شورای اسلامی رئیسی دولت سید ابراهیم رئیسی حجاب ایران و پاکستان مجلس رئیس جمهور دولت سیزدهم
سیل فراجا تجاوز تهران هواشناسی پلیس شهرداری تهران وزارت بهداشت قتل فضای مجازی سازمان هواشناسی آتش سوزی
قیمت خودرو خودرو سلامت بانک مرکزی قیمت طلا ایران خودرو قیمت دلار بازار خودرو دلار سایپا بورس تورم
کتاب رادیو تلویزیون سینمای ایران سریال فیلم تئاتر سینما نمایشگاه کتاب
کنکور ۱۴۰۳ دانشگاه آزاد اسلامی دانش بنیان
اسرائیل رژیم صهیونیستی جنگ غزه غزه فلسطین روسیه چین اتحادیه اروپا عملیات وعده صادق ترکیه اوکراین حماس
فوتبال پرسپولیس استقلال باشگاه پرسپولیس تراکتور باشگاه استقلال رئال مادرید بارسلونا بازی سپاهان فوتسال لیگ برتر
گوگل همراه اول اپل هوش مصنوعی تبلیغات ایلان ماسک فناوری سامسونگ تلگرام
کاهش وزن یبوست پیری صبحانه