جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

پیراشکی غذای محبوب در جهان و ایران


پیراشکی غذای محبوب در جهان و ایران
یک ظرف پیراشکی خانگی در دستان یکی از زنان از آسیای میانه پیراشکی یکی از نامهایی است که از لغت اسلاوی pirog به معنی پای وخمیر پرشده مشتق شده است. پیراشکی که نام آن در واقع Piroshki یا pirogi است از غذاهای پر سابقه روسیه و کشورهای اروپای شرقی است که در جهان طرف داران بسیاری دارد. جالب است بدانید که در واقع پیراشکی یا پیروگی نام جمع است و مفرد آن پیروشک یا پیروگ است.
علت استقبال از این غذا علاوه بر خوش مزه بودن، یکی ساده بودن روش تهیه و دیگری تنوع فراوان آن است که با هر سلیقه ای جور است. خمیر پیراشکی درابتدا از ساده آرد و آب تهیه میشده است. از این خمیر گلوله های کوچکی که با گوشت ریز خرد شده و سبزیجات معطر پر شده بود، درست میکرده اند و داخل سوپ میریختند.
در بعضی مناطق مانند روسیه، از خمیر بیشتری استفاده میکردند و آنرا در روغن فراوان سرخ کرده با برش (borcht) - نوعی سوپ پرمایه که از سبزیجات و قلم گوساله تهیه میشود - سرو میکردند. برای پیراشکی هایی که به این شیوه تهیه میشود از انواع مواد مانند: گوشت قرمز، گوشت مرغ و بوقلمون، پنیر و سبزیجات، قارچ، تخم مرغ پخته، سیب زمینی و برای انواع شیرین آن از میوه و کرم استفاده میشود.
در لهستان پیراشکی را بعد از پیچیدن در آب جوش میپزند و سپس در کره سرخ کرده با خرده های نان تزئین میکنند.البته در مواقع خاص بیکن خرد شده و پیاز به جای خرده نان استفاده میشود. نوع دیگری از پیراشکی با خمیر هزار لا تهیه میشود و در فر پخته میشود. این نوع پیراشکی سبکتر و به قولی "مجلسی تر" است. مواد داخل این پیراشکی ها هم بسیار متنوع است.
پیراشکی در ایران
در ایران تولید انواع پیراشکی سابقه نسبتا طولانی دارد و انواع خمیر ساده و خمیر هزارلای آنرا میتوانید از فروشگاههای نان فانتزی و شیرینی فروشیهای قدیمی- مانند قنادی لرد، نوبل و شیرینی دانمارکی - تهیه کنید. در طی سالهای جنگ و کمبود مواد اولیه، پیراشکی با مواد نامرغوب و روغنهایی که اغلب مانده بود تهیه میشو و کرم داخل آن هم مانند یک تکه پلاستیک از نان جدا میشد.
توزیع این پیراشکیهای بیمار کننده در مدارس و نانواییهای فانتزی موجب شده است تا پیراشکی به عنوان یک غذای ناسالم و سرهم بندی شده معرفی شود. البته همچنان برای تهیه پیراشکی باید احتیاط کرد اما چندین مغازه نان و پیراشکی در تهران وجود دارند که همیشه از مواد تازه استفاده میکنند. مانند یکی دو مغازه در حدفاصل میدان تجریش و میدان قدس، نان فانتزی پوپک در یوسف آباد، شیرینی فروشی بی بی و....
پیراشکی خسروی
اما یکی از معروفترین مغازه های تهران که فقط به تهیه پیراشکیهای متنوع و عالی میپردازد و آنها را با نوشیدنیهای مختلف عرضه میکند، پیراشکی خسروی واقع در خیابان نادری(جمهوری فعلی) بین خیابان فردوسی و حافظ است. این مغازه که ظاهر و باطن آن از سالها پیش تا کنون تفاوت چندانی نکرده است هر روز با انواع پیراشکی گرم و تازه از مشتریان خود پذیرایی میکند. معمولا مغازه با تمام شدن پیراشکیها در حدود ساعت ۶ بعد از ظهر تعطیل میشود و مجددا صبح در حدود ساعت ۸:۳۰ تا ۹ باز میشود.
پیراشکی خسروی در حال حاضر یکی از معدود مغازه هایی است که با قدمتی بیش از ۴۰ سال، همچنان کیفیت کار خود را حفظ کرده و همراه با تغییر و تنوع ذائقه مشتریانش بر تعداد محصولات خود افزوده است. خوردن پیراشکی گوشت، سیب زمینی، کرم، مربا و این روزها پیتزا (که شامل همه محتویات یک پیتزای مخلوط است) همراه با آب پرتقال (مصنوعی)، قهوه یا شیر کاکائو را به همه توصیه میکنیم.


همچنین مشاهده کنید