شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

خانه ای پاک از آلرژی زاها


خانه ای پاک از آلرژی  زاها
برای والدین هیچ چیز عزیزتر از سلامتی فرزندان نیست، از این رو پدر و مادرها به شیوه های جدید و گوناگون برای حفظ فرزندانشان از خطرات متوسل می شوند. در حقیقت در زمان ما والدین چنان به حفظ سلامتی فرزندانشان توجه نشان می دهند كه مایلند آنها را در برابر تمام بیماری ها بیمه كنند. در خانه نیز كه ما اغلب قصد داریم امن ترین فضا برای كودكانمان باشد غیر از گوشه میزها و لبه تیز پله ها خطرات دیگری فرزندانمان را تهدید می كنند كه ممكن است با وجود توجه، از آنها غافل مانده باشیم. اگر فرزندتان مدتی طولانی است كه آب ریزش از بینی و حالت زكام دارد ممكن است مسبب آن درست در خانه پنهان باشد. بسیاری از كودكان از آلرژی به مواد گوناگون رنج می برند. این حساسیت ها زمانی بروز می كنند كه دستگاه ایمنی بدن نسبت به ماده یا موادی كه به طور معمول مضر نیستند بیش از حد لازم واكنش نشان می دهند. حساسیت ها ممكن است به اشكال گوناگون خودنمایی كنند، از آب ریزش بینی گرفته تا سرخی پوست و می توانند حواس مختلف ما مانند حس بویایی، بینایی، چشایی و لامسه را تحت تاثیر قرار دهند و در عملكرد آنها اخلال ایجاد كنند. حساسیت های شدید ممكن است حتی در مواردی منجر به مرگ شوند.
با رعایت برخی از اصول و اعمال پیشگیری ها می توانیم احتمال بروز حساسیت ها را در كودكانمان كاهش دهیم. به منظور كاهش احتمال بروز حساسیت در فرزندانمان پیش از هر چیز باید سوابق خانوادگی در زمینه آلرژی ها را مورد مطالعه قرار داد. اگر یكی از والدین دارای سابقه ای مبنی بر بروز یكی از انواع حساسیت ها باشد، احتمال ابتلای كودك به نحو چشمگیری افزایش می یابد. برای كاهش دادن احتمال بروز آلرژی در چنین كودكانی بهترین راه تغذیه انحصاری آنها از شیر مادر طی ماه های اولیه زندگی و به تاخیر انداختن مصرف مواد دیگر مانند شیر گاو و مشتقات آن است. همچنین باید از تغذیه این كودكان با مواد جامد پیش از سن چهارماهگی خودداری كرد، اگرچه بهترین زمان آغاز تغذیه با مواد جامد در همه كودكان ابتدای هفتمین ماه زندگی است، زیرا پیش از این زمان دیواره معده و دستگاه گوارش كودكان كاملاً رشد نیافته است و مصرف مواد جامد خود می تواند محركی برای آغاز واكنش های آلرژیك باشد.
روش های متعدد دیگری نیز برای پیشگیری از ابتلای كودك به حساسیت ها وجود دارند. یكی از این روش ها ایجاد تغییراتی كوچك اما بسیار موثر در محیط منزل است كه در زمانی كوتاه نتایج ملموس آنها در سلامتی اعضای خانواده دیده می شود.یكی از مهمترین نكات وضعیت تهویه اتاق كودكان است، همواره به تهویه مطبوع و مناسب هوای اتاق كودكان توجه كنید. پرده اتاق ها و به خصوص پرده اتاق كودكان را دست كم هر سه ماه یك بار بشویید تا به محل تجمع گرد و غبار تبدیل نشوند.
اگر كودك شما در حال حاضر به آلرژی مبتلا است اهمیت حذف هر چه بیشتر مواد آلرژی زا از قبیل گرد و غبار از فضای خانه و به ویژه اتاق او بیشتر است، اگر مایل نیستید كه كودكتان تختخوابش را با تعداد زیادی از موجودات ریز و ذره بینی شریك باشد از ملحفه های ضدآلرژی استفاده كنید و همیشه ملحفه ها را با دمای بیش از ۶۰ درجه سانتی گراد بشویید. اگر ملحفه های شما از جنسی هستند كه دمای بیش از ۶۰ درجه سانتی گراد را تحمل نمی كنند آنها را در یك كیسه نایلونی قرار داده و چند ساعت در فریزر بگذارید، سپس با دمای پایین تر شست وشو دهید.اگر در خانه از حیوانات خانگی نگهداری می كنید از ورود این حیوانات به اتاق خواب كودكان خودداری كنید. زیرا حضور حیوانات خانگی احتمال ابتلا به آلرژی ها را افزایش می دهد. اتاق ها را در فواصل كوتاه زمانی خوب گردگیری كنید و چنانچه سابقه آلرژی در خانواده شما وجود دارد استفاده از شوینده ها و مواد شیمیایی مانند رنگ برها و یا ضدعفونی كننده ها را به حداقل برسانید. در عوض می توانید از تمیزكننده های طبیعی مانند سركه برای ضدعفونی سود ببرید.
در محیط حمام پس از هر بار استحمام حتماً پنجره حمام را باز كنید، زیرا باقی ماندن رطوبت و بخار آب در این فضا موجب رشد قارچ ها می شود كه وجودشان بستری بسیار مناسب جهت تحریك آلرژی ها است. اگر حمام پنجره نداشته باشد ناچار باید یك هواكش قوی را جایگزین آن كرد.نظافت صحیح و پیوسته آشپزخانه نیز می تواند احتمال بروز آلرژی ها را كاهش دهد. تمیز كردن سطوح كار آشپزخانه با یك ضدعفونی كننده مناسب پس از هر بار آماده سازی غذا تاثیر بسزایی به جا خواهد گذاشت. هنگام طباخی تا حد امكان در قابلمه ها را بسته نگاه دارید و اگر یكی از افراد خانواده شما به آسم دچار است ترجیحاً از اجاق ها و وسایل برقی به جای گازسوز بهره بگیرید، زیرا دی اكسید نیتروژن حاصل از این سوخت و سوز می تواند موجب تحریك و بروز حمله آسم شود. تجمع بوهای گوناگون در آشپزخانه نیز می تواند محرك آلرژی های تنفسی باشد از این رو توصیه می شود یك فنجان سركه سفید را در جای مناسبی از آشپزخانه قرار دهید زیرا سركه سفید بوهای موجود در فضا را جذب می كند.همچنین نگهداری از گیاهان آپارتمانی به دلیل احتمال رشد قارچ در خاك آنها به خانواده هایی كه دارای كودكان آلرژیك هستند و یا خود سابقه آلرژی دارند توصیه نمی شود.
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید