جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

ماشین لباسشویی


ماشین لباسشویی از جمله دستگاههایی است که روز به روز بیشتر به خانواده های ایرانی راه پیدا می کند . در حال حاضر شاید بیش از ۷۵ درصد از خانوارهای شهری دارای این دستگاه هستند.
یعنی بیش از ۹ میلیون دستگاه ماشین لباسشویی در ایران وجود دارد و سالانه حدود ۳۰۰ هزار دستگاه دیگر نیز به این تعداد اضافه می شود.
مصرف ماشین لباسشویی بطور متوسط حدود ۵/۱ تا ۲ کیلووات در ساعت است. اما بیشتر این مصرف برای گرم کردن آب به کار می رود؛ بنابراین اگر از ماشین های با تغذیه آب گرم استفاده شود و یا در موارد غیر ضروری از درجه شستشو با آب سرد ماشین لباسشویی بیشتر استفاده کنیم تا حدود زیادی در مصرف آن صرفه جویی می شود.
عمر یک ماشین لباسشویی ۱۰۰۰۰ ساعت برآورد شده است که با استفاده بهتر و کمتر از آن ( بطور متوسط ۲ بار و هر بار ۱ ساعت در هفته) می توان لااقل ۱۰ سال کار با خرابی کم را از آن انتظار داشت.
خرید ماشین لباسشویی
پیش از خرید به وجود علامت استاندارد ایمنی و برچسب مصرف انرژی دقت نمایید موارد زیر نیز می توانند در انتخاب شما موثر باشند:
۱- ماشین لباسشویی باید با میزان فضایی که برای آن در نظر گرفته اید؛ متناسب باشد. ماشین لباسشویی هایی که در آنها از جلو باز می شود معمولاً عریض ترند و جای بیشتری می گیرند؛ اما امکان استفاده از فضای بالای آنها وجود دارد؛ در حالی که دستگاههای که در ورودی آنها از بالا است؛ معمولاً عرض کمتری دارند و جای کمتری را اشغال می کنند. اما فضای بالای آنها بدون استفاده باقی می ماند.
۲- باید توجه داشت که ماشین لباسشویی چه امکاناتی برای شستشو به شما می دهد؛ امکان شستشو با آب سرد؛ امکان شستشو با درجه حرارت پایین آب و امکان تعیین تعداد دور آبکشی در دقیقه؛ از جمله امکانات مفیدی هستند که می تواند در کاهش مصرف برق ماشین لباسشویی بسیار موثر باشد.
۳- میزان مصرف برق ماشین لباسشویی به کارخانه سازنده آن بستگی دارد؛ پرمصرف ترین ماشین های لباسشویی ۵/۳ کیلووات ساعت برق مصرف می کنند و کم مصرف ترین آنها حدود ۵/۱ کیلووات ساعت.
۴- ماشین های با محور افقی بسیار کمتر از انواع ماشین های با محور عمودی آب مصرف می نمایند. بعضی از انواع ماشینهای لباسشویی با محور افقی فقط به اندازه یک سوم بقیه آب مصرف می نمایند لذا از میزان مصرف آب دستگاه نیز اطمینان حاصل نمایید. کارایی شستشو در ماشین های محور افقی نیز بیشتر است.
استفاده از ماشین لباسشویی :
پیش از هر کار؛ دفترچه راهنمای استفاده از دستگاه را که توسط کارخانه سازنده تهیه می شود با دقت مطالعه نمایید و نکات پیشنهادی آن را در استفاده از دستگاه ؛ مورد توجه قرار دهید. در استفاده از ماشین لباسشویی بایستی به نکات زیر توجه کرد:
۱- بسیاری از ماشین های لباسشویی دارای یک برنامه شستشوی اقتصادی هستند که لباسها را با کمترین آب ؛ پودر و حرارت ممکن می شوید و مصرف برق دستگاه را کاهش می دهد. تا حد امکان از این برنامه و یا از برنامه شستشو با آب سرد استفاده کنید. کم کردن درجه حرارت آب برای شستشو مثلاً از ۹۰ درجه به ۶۰ درجه نیز به میزان بسیار زیادی از مصرف برق می کاهد.
درجه حرارت ۹۰ درجه را معمولاً فقط برای لباسها و پارچه های سفید و بسیار کثیف به کار می برند . لکه گیری لباسها ؛ در اغلب موارد به شما این امکان را می دهد که از برنامه های با آب سرد یا آب ۴۰ تا ۶۰ درجه استفاده کنید.
۲- لباسهای خیلی کثیف و با رنگهای روشن را از لباسهایی که رنگهای تیره ای دارند و کمتر کثیف شده اند تفکیک کنید و آنها را بطور جداگانه شستشو دهید.
۳- فیلتر و دهانه پودر را بطور منظم تمیز کنید. توجه داشته باشید که تمیز کردن ماشین لباسشویی به کاهش مصرف برق و افزایش عمر مفید آن کمک می کند.
۴- هر اندازه تعداد دورهای آبکشی در دقیقه بیشتر باشد اگر چه خشک شدن سریعتر لباسها را موجب می شود ؛ اما این کار منجر به افزایش مصرف انرژی ماشین لباسشویی خواهد شد. بنابراین اگر امکان خشک کردن لباسها را در هوای آزاد و در زمانی طولانی تر دارید بهتر است از دور کم آبکشی استفاده کنید.
۵- از به کار بردن ماشین لباسشویی در ساعات پیک مصرف برق که به دلیل تقاضای زیاد؛ فشار بر شبکه برق شدید است خودداری کنید.
۶- استفاده از لوله کشی آب گرم برای استفاده در ماشین لباسشویی بسیار مفید خواهد بود.
۷- ماشین لباسشویی را تا حد ظرفیت آن پر نمایید. ظرفیت ماشین لباسشویی را بر حسب کیلوگرم بخوانید و لباسها را متناسب با ظرفیت دستگاه راه اندازه نمایید.
۸- برای استفاده از خشک کن هرگز لباسها را بیش از حد خشک ننمایید آنها را وقتی کمی مرطوب هستند خارج کنید؛ در غیر این صورت چروک می شوند.
۹- سعی کنید لباسها را بطور طبیعی خشک نمایید ( استفاده از نور خورشید)
منبع : واحد مرکزی خبر


همچنین مشاهده کنید