پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

ایمنی دانش آموزان مصروع در مدرسه


ایمنی دانش آموزان مصروع در مدرسه
مدرسه در زندگی بچه ها نقش حساس و مهمی دارد و این عجیب نیست كه خانواده های دارای فرزند مبتلا به صرع، راجع به آن سئوالات فراوانی داشته باشند. هركس با فرزند شما سروكار دارد، از راننده سرویس گرفته تا معلم و ناظم مدرسه بایستی از بیماری فرزند شما اطلاع داشته باشد. اگر به سلامت فرزند خود اهمیت می دهید حتماً بایستی اطلاعات درستی را به اولیای مدرسه بدهید. بدیهی است اطلاعات درست و علمی اولیای مدرسه راجع به صرع در عكس العمل آنها در زمان حمله می تواند كمك موثری باشد.
برای برقراری امنیت فرزندتان در مدرسه، ابتدا می بایست سطح اطلاعات اولیای مدرسه را راجع به این اختلال ارزیابی كرد. اگر اطلاعات در سطح قابل قبولی نیست بهتر است از پایه نكات اصلی در مورد اختلال صرع را توضیح و آموزش داده و اطلاعات لازم در مورد مشكلات خاص فرزندتان را در اختیار مدرسه بگذارید. در واقع مدرسه بایستی اطلاعات زیر را از والدین و دانش آموز مبتلا به صرع كسب كند.
- صرع دانش آموز مبتلا به حمله تشنجی چگونه است؟
- آیا حمله صرع این دانش آموز علائم هشداردهنده دارد؟ اگر دارد علائم آن چیست؟
- حمله تشنجی چه مدت طول می كشد؟
- فرد مبتلا چه زمانی برای بازگشت به حال عادی پس از حمله نیاز دارد؟
- چه اقدامات كمكی اولیه هنگام حمله نیاز است؟
- حمله چندبار در هفته یا ماه رخ می دهد؟
- عوامل مستعدكننده حمله در مورد دانش آموز مذكور كدامند؟
- آیا دانش آموز مبتلا دارویی مصرف می كند؟ یا در روز چند قرص بایستی مصرف كند. در هر حال اطلاعات كافی راجع به چگونگی مصرف دارو را در اختیار اولیای مدرسه قرار دهید. همچنین بایستی اطلاعاتی كه راجع به نحوه تحصیل فرزندتان دارید از محدودیت هایی كه پزشك معالج برای نوع درس و فعالیت فیزیكی دانش آموز قائل شده تا بسیاری موارد دیگر در اختیار مدرسه بگذارید.
•دارو در مدرسه
اگر دانش آموز بایستی در بین روز دارو مصرف كند، چه تصمیمی می گیرید؟ مسئولیت مصرف دارو را به عهده خود دانش آموز باید گذاشت و یا به عهده مدرسه یا والدین؟ در مواردی دانش آموز از هر نظر توان پذیرش مسئولیت مصرف داروی خود را دارد و در بسیاری موارد نیز مدرسه مانند والدین این مسئولیت را به عهده می گیرد. اما در هر حال امكان فراموش شدن دوز مصرفی میان روز وجود دارد و گاه ممكن است دانش آموز داروی خود را نخورد. بهترین راه در این موارد مشاوره با پزشك معالج است كه داروها را به گونه ای تنظیم كند كه نیازی به مصرف دارو در بین روز و در مدرسه نباشد و احیاناً بتوان پس از بازگشت از مدرسه دارو را مصرف كرد.
•ورزش در مدرسه
برای آنكه بخواهید فرزندتان فعالیت های ورزشی را به خوبی و كامل انجام دهد بایستی به سه عامل توجه كنید: طبیعت و فرم نوع فعالیت های ورزشی، طبیعت و نوع صرع دانش آموز و مراقبت در دسترس و امكانات موجود در حین ورزش كردن و توجه به میزان خطراتی كه امكان دارد فرزند شما را دچار آسیب كند. به یاد داشته باشید اگر فرزند شما تنها در جایی باشد كه عده ای مراقب او باشند احتمال حمله برایش بیشتر از زمانی است كه در كنار دیگر دانش آموزان و در جمع باشد.
•صرع و ضعف تحصیلی
علل متفاوتی برای ضعیف بودن درس یك دانش آموز مصروع وجود دارد و البته همه آنها به مشكل صرع آنها مربوط نمی شود. برای اطمینان از علت افت تحصیلی فرزند خود باید به دقت به نكات بسیاری توجه كنید. بیشترین دلیل افت تحصیلی دانش آموزان و یا تنفر از مدرسه مشكلی است كه این كودكان در بین بچه های دیگر احساس می كنند. عوارض دارویی ضدصرع نیز در كاهش حافظه، یادگیری و تمركز دانش آموزان نقش مهمی خواهد داشت. یادگیری برخی دروس نیز ترس از وقوع حمله را در دانش آموز افزایش می دهند. در این موارد بایستی آموزش مقابله با استرس و یا پرهیز از موارد دسترس زا را به فرزند خود بیاموزید و سعی كنید به جای روحیه شكست در مقابل مشكلات و رنج به آنها راه تطابق را بیاموزید.
•صرع و امتحان
معمولاً دانش آموزان دچار صرع همانند دیگر دانش آموزان قادر به گذراندن امتحانات خود هستند ولی در مواردی كه حمله صرع هنگام امتحان رخ می دهد قضیه به كلی فرق می كند و قطعاً اولیای مدرسه بایستی این مورد را در محاسبه نمره درنظر بگیرند. مواردی كه حملات صرع، شدید و كاملاً تحت كنترل نیست لازم است پزشك متخصص توضیحات لازم را در اختیار اولیای مدرسه گذاشته و در مورد وضعیت و شرایط امتحان به آنها توضیح دهد.
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید