جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

نگاهی به دلایل و راه های از بین بردن بوی بد دهان


نگاهی به دلایل و راه های از بین بردن بوی بد دهان
خیلی از ما وقتی اول صبح با اطرافیان مان برخورد می كنیم، متوجه بوی بد دهان آنها می شویم و برای رهایی از آن هر كاری انجام می دهیم. افرادی كه دچار بدبویی دهان هستند باید بدانند كه این مشكل ممكن است ارتباطات آنها را بسیار محدود كند. امروزه ۴۰ درصد از جمعیت دنیا دچار مشكل بوی بد دهان یا Halitosis هستند. بوی بد دهان می تواند علت های مختلف موضعی یا عمومی داشته باشد. ۸۵ درصد بوی دهان ناشی از علل موضعی است كه در پی عدم رعایت روش های بهداشتی مانند مسواك زدن و استفاده از نخ دندان و... به وجود می آیند. اما یادآوری این نكته نیز مهم است كه بوی بد دهان را نباید به تنهایی یك بیماری دانست بلكه این مشكل ممكن است در اثر وجود بیماری های دیگر برای شخص به وجود بیاید.بیشتر افرادی كه دچار این مشكل هستند، احساس نگرانی شدیدی درباره بوی بد دهان خود دارند و این نگرانی اغلب تا جایی شدت می یابد كه فرد حتی مواقعی كه می خواهد صحبت كند جلوی دهان خود را می گیرد و یا اینكه از انواع مختلف مواد خوراكی مانند آدامس، شوینده های دهان و... استفاده می كند، عده ای نیز به طور كامل از داشتن روابط با دیگران پرهیز می كنند.
بهداشت ضعیف دهان و عفونت لثه مزمن به خصوص اگر با خونریزی لثه ها همراه باشد موجب بوی زننده و تنفر آور به خصوص در هنگام صبح می شود. بیماری های سینوس نظیر سینوزیت مزمن و بیماری های بینی نیز در ایجاد بوی بد دهان دخالت دارند. همچنین داشتن زبان شیاردار و زبان مودار نیز چون به تجمع و نگهداری مواد غذایی كمك می كند موجب ایجاد بوی زننده در دهان می شود. بوی بد دهان می تواند ناشی از بیماری های عمومی بدن نیز باشد كه از میان آنها بیماری های دستگاه تنفسی از اهمیت بیشتری برخوردارند. سل ریوی، آبسه ریه، برونشیت مزمن و تمام بیماری های تنفسی دیگر كه روی سیستم تنفسی انسان اثر بگذارند ممكن است تولیدكننده بوی بد باشند. همچنین بوی بد دهان در بیماری های گوارشی، زخم معده، یبوست، عفونت های روده ای، سوء هاضمه و... نیز مشاهده می شود.
هر عاملی كه باعث خشكی دهان و كاهش ترشح بزاق شود مثلا بازماندن دهان در هنگام خواب باعث تجمع سلول های مرده در دهان می شود كه تجزیه آن ها بوی بدی ایجاد می كند. همچنین در هنگام گرفتن رژیم های سخت در دوره های طولانی غذا نخوردن ممكن است بوی ناخوشایندی از دهان خارج شود كه مربوط به تجزیه مواد شیمیایی است كه در این حالت در بدن به وجود می آید.
از دیگر علل مهم ایجاد بوی بد در دهان را می توان استعمال دخانیات دانست. این بوی زننده نه تنها به علت بوی خود سیگار و توتون بلكه به علت كاهش جریان بزاق و ایجاد زبان مودار به بدبویی دهان كمك می كند. دخانیات موجب لكه دار شدن دندان ها، كاهش حس چشایی و ذائقه و صدمه دیدن لثه می شود. همچنین افرادی كه از تنباكو استفاده می كنند بیشتر در معرض بیماری های دندان و سرطان دهان قرار دارند. استفاده از داروهای مختلف از جمله آمفتامین ها، آنتی هیستامین ها، داروهای آرامبخش و... نیز باعث كاهش تولید بزاق و در نتیجه آن كاهش شست و شوی خودبه خودی حفره دهان و در نتیجه ایجاد بوی بد دهان می شوند. علاوه بر تمام این موارد كهولت سن، یائسگی، تب بالا، كم آبی بدن، اضطراب، مصرف بی رویه انواع ادویه جات و... نیز از جمله علل ایجاد این مشكل در افراد است.
به طور كلی جهت كاهش بوی دهان باید از سیگار كشیدن، نوشیدن نوشابه های بودار، خوردن غذاهای با ادویه زیاد، غذاهای گوشتی، غذاهای مخلوط شده با پیاز، افراط در مصرف مواد چربی دار و... خودداری شود.
اما اولین قدم در درمان این بیماری از بین بردن و حذف عوامل موضعی تولیدكننده بوی بد دهان است. رعایت بهداشت عمومی دهان مثل مسواك زدن، استفاده از نخ دندان و... در این مرحله بسیار مهم است. مسواك زدن دهان به میزان ۷۵ تا ۸۰ درصد این بدبویی را كاهش می دهد. استفاده از آدامس های بدون شكر در افراد مبتلا به خشكی دهان كه از داروهای مختلف استفاده می كنند نیز می تواند موثر باشد. همچنین هر فردی كه از این مشكل رنج می برد باید برنامه مشخصی برای مراجعه به دندانپزشك تهیه كند. با مراجعات و انجام معاینات مكرر، دندانپزشك می تواند این بیماری را به راحتی در افراد تشخیص دهد. زبان پاك كن نیز وسیله ای است كه به تازگی طراحی شده و علاوه بر تمیز كردن سطح زبان و رفع بوی بد دهان در سلامت دندان ها و لثه ها بسیار مفید است.
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید