جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

اسهال در کودکان خردسال‌


ـ نشانه‌ها:
۱. مدفوع شل و آبکی
۲. بلغم (مایع لزج) در مدفوع
۳. رگه‌های قرمز خونی در مدفوع
۴. دل پیچه
۵. تب
۶. از دست رفتن اشتها
۷. کاهش وزن
ـ مراقبت خانگی:
۱. اگر کودک استفراغ هم دارد ابتدا استفراغ را درمان کنید. رژیم غذائی کودک را به مایعات صاف شده محدود کنید. هنگامی‌که استفراغ خاتمه یافت، اسهال را درمان کنید. با قاطعیت، دادن تمام غذاها منجمله سبزیجات و بیشتر میوه‌جات را قطع کنید (سیب و موز اشکالی ندارد). به کودک شیر گاو یا غذاهائی که شیر گاو دارند ندهید.
۲. تمام غذاهائی را که جدیداً به رژیم غذائی کودک اضافه شده است قطع کنید. گاهی چنین غذاهائی در نوزادان اسهال به‌وجود می‌آورد.
۳. برای جلوگیری از کم آب شدن بدن، به کودک مقدار زیادی مایعات صاف شده بدهید: چای، آب ژلاتینی و محلول‌های الکترولیت (مثل او ـ آر ـ اس که از داروخانه‌ها می‌توانید تهیه کنید) برای این کار بسیار مناسب هستند.
۴. تا زمانی که کودک مدفوع نداشته باشد یا به مدت ۴۸ـ۲۴ ساعت اسهالش قطع شده باشد، درمان اسهال را ادامه دهید.
ـ موارد احتیاط:
۱. به کودکان و نوزادان داروهای ضد اسهال ندهید.
۲. اسهال و استفراغ می‌تواند منجر به کم‌ آبی شود. مراقب علائم کم آبی باشید. کم آبی می‌تواند به‌ویژه در نوزادان و کودکان زیر پنج سال خطرناک باشد.
۳. در نوزادان، کم آبی می‌تواند ۲۴ـ۱۲ ساعت بعد از شروع اسهال یا استفراغ ایجاد شود.
۴. غذاهای جامد اسهال را بدتر می‌کنند. اگر کودک مقدار زیادی مایعات می‌نوشد، غذاهای جامد می‌توانند بدون آسیب به سلامتی کودک برای چندین روز حذف شوند.
۵. غذاهای کمکی که به‌طور نامناسب آماده شده‌اند و یا به‌طور نامناسب نگهداری شده‌اند می‌‌توانند اسهال وخیمی در کودکان ایجاد کنند. در جاهائی که وسائل پخت و پز نگهداری غذا مانند یخچال در دسترس نیستند مراقب باشید. (مانند پیک‌نیک‌ها، اردوها، مسافرت و هنگام قطع برق)
۶. بسیاری از آنتی‌بیوتیک‌ها در بسیاری از کودکان اسهال ایجاد می‌کنند. اگر کودک شما آنتی‌بیوتیک می‌گیرد از پزشک خود سئوال کنید که آیا این آنتی‌بیوتیک اسهال ایجاد می‌کند یا نه. (تا زمانی که پزشک اجاره نداده است دارو را قطع نکنید).
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید