پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

کنترل گریه


کنترل گریه
در این روش شما کودک خود را به حال خود رها می کنید تا گریه کند و خود به خود به خواب برود و در این حین گاهگاهی به سراغ او رفته تا بهاو اطمینان خاطر بدهید. در این روش اعتقاد بر این است که کودک شما به تدریج خواهد فهمید که گریه او نتیجه ای در بر نخواهد داشت وقتی که شما او را بغل نکنید او همان طور به خواب خواهد رفت.
قدم اول
مطمئن شوید که کودکتان سیر و سالم است و زیرش خیس نیست و زمانی که هنوز بیدار است او را در رختخواب بگذارید تا بخوابد. اگر وقتی که او را ترک می کنید اعتراض کرد پس از دو دقیقه دوباره برگردید به آرامش دست به سرش بکشید و چیزهایی برای ارام کردنش به او بگویید مانند حالا زمان خوابیدن است و سپس اتاق را ترک کنید.
قدم دوم
اگر او به گریه کردن خود ادامه داد بگذارید زمان بیشتری از دفعه قبل بگذرد وسپس دوباره به سراغ او بروید و
دست به سرش بکشید و همان کار را تکرار کنید به همین ترتیب ادامه دهید و هر بارزمان تنها گذاشتن او را
بیشتر کنید یک ندت زمان را به میل خود انتخاب کنید .مثلا بگویید بیست دقیقه و او را بیش از بیست دقیقه تنها نگذارید و پس از آن پیشش رفته و آرامش کنید.
قدم سوم
شب بعد این مدت را افزایش داده و حداقل به سی دقیقه برسانید . شما از همان ابتدا می توانید مدت زمان تنها گذاشتن وی را به جای دو دقیقه از پنج دقیقه شروع کنید.
قدم چهارم
هر شب این مدت زمان را افزایش دهید . پس از چه مدت این روش نتیجه خواهد داد؟
این روش معمولا پس از یک هفته یا کمتر از آن نتیجه خواهد داد, اما بعضی از کودکان والدین خود را پس از چند شب خوب خوابیدن دوباره امتحان می کنند بنا براین برای انجام دوباره این روش آماده باشید . مواظب باشید اگر پیش کودک رفته و او را پس از انکه یک ساعت گریه کرده بغل کنید آنچه او یاد می گیرد این است که اگر به مدت طولانی گریه کند شما به سراغ او می روید که این اصلا درس خوبی نیست!من نمی توانم گریه کودکم را کنترل کنم؟
vاطمینان دادن مکرر
اگر شما از اینکه کودک خود را به حال خود رها کنید که گریه کند متنفرید این راه را امتحان کنید .شما به طور مکرر به کودک خود اطمینان می دهید که در دسترس او هستند اما برای اینکه خواب فرا رسیده اصرار بورزید.
قدم اول
کودک خود را در رختخواب قرار دهید و به سنا در بروید اگر او گریه کرد به او اطمینان دهید و بعد ترکش کنید.
قدم دوم
این کار را تا زمانی که کودک به خواب برود تکرار کنید چه مدت طول می کشد تا این روش به نتیجه برسد؟
شما باید به نتایجی در طول یک هفته برسید . مواظب باشید شما باید تحمل زیادی داشته باشید همچنین
خونسرد بمانید. اگر شما دچار تنش شوید این نگرانی به وسیله او درک می شود وممکن است باعث بیدار ماندن بیشتر او شود.
من کودکم را برای آنکه به خواب برود تکان می دهم؟
vعقب نشینی قدم به قدم
این روش خوبی برای از بین بردن عادت بد است به عنوان مثال اگر کودک شما تنها زمانی به خواب می رود که آواز خاصی را برایش بخوانید, با او قدم بزنید یا با او در رختخواب دراز بکشید این روش موثری خواهد بود. عقیده این سات که تغییرات را به طور تدیجی ایجاد کنید به طور ی که کودکتان را با تغییر ناگهانی پریشان نکنید. نقطه ضعف این روش آن است که چون تغییرات کم کم ایجاد می شود ممکن است هفته ها طول بکشد تا نتیجه بدهد بنابراین باید برای این مدت زمان طولانی آمادگی داشته باشید.
قدم اول
تا موقعی که کودکتان به خواب برود کنار او بنشینید به چشمان او نگاه نکنید و با او هیچ رابطه ای برقرار نکنید اگر برایتان مشکل است با خواندن یک مجله خود را سرگرم کنید.
قدم دوم
هر شب کمی از رختخواب او دور تر شوید اگر او با این مسئله مشکل ندارد می توانید به این کار سرعت دهید اما اگر او را ناراحت کرد تا زمانی که این مسئله را قبول نکردید از او فاصله نگیرید.
قدم سوم
این قدر این کار را ادامه دهید تا از اتاقش خارج شوید . چه مدت باید صرف این کار کرد تا به نتیجه مطلوب رسید؟
این روش می تواند هفته ها طول بکشد به هر حال زمان آن بسته به نوع انجام کار و چگونگی تطبیق دادن کودک با این شرایط دارد. موطب باشید هرگز بیرون اتاق او هر شب ننشینید تا به خواب برود. اگر از اینگه بیرون اتاق بروی
ناراحت می شود خود را نزدیک وی به کاری مشغول کنید تا به او اطمینان دهید ام این کار را نباید همیشه انجام داد.
خواباندن کودک جند ماهه ام غیر ممکن شده؟
vپاداش دادن
یک کودک بالای ۶ ماه خیلی خوب به روشی که در آن با یک بوسه پاداش می گیرد پاسخ می دهد.
قدم اول
کودک را در رختخواب خود بگذارید و او را بوسیده و شب بخیر بگویید و به او قول بدهید که برای بوسیدن دوباره او بر میگردید . چند قدم دور شوید و سپس مجددا باز گشته و او را ببوسید.
قدم دوم
چیزی را عمدا در اتاق او جا بگذارید. سپس نزد او بر گشته و او را برای سومین بار ببوسید.
قدم سوم
این بوسه ها را به طور مکرر تا زمانی که او در رختخواب خود بماند انجام دهید اگر از جای خود بلند شد او را مجددا
بخوابانید و به او بگویید تنها زمانی او را می بوسید که در رختخواب خود بماند.
قدم چهارم
تعداد بوسه ها و مدت انجام انها تا اینکه کودکتان به خواب برود باید هر شب کمتر شود. پس از چه مدت این روش جواب می دهد؟
پس از یک هفته پیشرفت هایی باید حاصل شود. مراقب باشید اگر کودک شما دارد به خواب می رود بوسیدن شما ممکن است او را از خواببیدار کند. بنابراین مراقب باشید
منبع : سایت تکخال


همچنین مشاهده کنید