چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

ویتامین E کافی مصرف می کنید؟


ویتامین E کافی مصرف می کنید؟
دانشمندان هنوز هم مطمئن نیستند كه مصرف چه مقدار ویتامین E در روز مناسب و لازم است، اما معتقدند بسیاری از جوانان و كودكان در دنیا مقدار لازم و مناسب ویتامین E را در روز مصرف نمی كنند.
زیرا اكثر آنها از رژیمهای غذایی استفاده می كنند و مقدار لازم چربی و روغن مصرف نمی كنند، درحالی كه چربیها و انواع روغنها مهمترین منابع اصلی ویتامین E هستند.
مقدار لازم ویتامین E توصیه شده توسط پزشكان برای جوانان حدود ۱۵ میلی گرم است. روغنهای گیاهی اصلی ترین منبع ویتامین E هستند. یك قاشق غذاخوری روغن زیتون حدود ۱‎/۹ میلی گرم ویتامین E داراست.
در میان خشكبار نیز بادام مهمترین و بهترین منبع است و یك سوم فنجان بادام دارای ۱۳‎/۵ میلیگرم ویتامین E است. همین مقدار بادام زمینی ۲‎/۴۴ میلیگرم ویتامین E داراست. همین مقدار حبوبات حدود ۷ تا ۱۷ میلیگرم ویتامین E داراست. سبزیجاتی كه دارای برگهای سبز تیره و پخته شده اند، حدود ۲ میلیگرم ویتامین E دارا هستند.
به دلیل اینكه بسیاری از غذاهای غنی از ویتامین E كالری زیادی دارند، چون افراد تمایل به كاهش كالری و كم كردن خون خود دارند، بنابراین كمتر از منابع غنی ویتامین E استفاده می كنند.
ویتامین E به عنوان یك آنتی اكسیدان عمل می كند و برای قلب نیز مفید است و با كاهش تمایل سلولهای خونی نسبت به لخته شدن و چسبیدن به دیوارهای رنگ خونی از قلب محافظت می كند و با بی اثر كردن و خنثی كردن موادی كه رادیكالهای آزاد نامیده می شوند و سلولهای DNA را از بین می برند و موجب آسیب دیدگی آنها می شود، از بروز سرطان جلوگیری به عمل می آمد و ویتامین E همچنین می تواند سلولهای سرطانی را كه از رشد منابع خونی كه احتیاج به رشد و شیوع دارند، متوقف كند.
۲۱ درصد افرادی كه ویتامین E مصرف می كنند، به خاطر مشكلات قلبی در بیمارستان بستری می شوند، ولی چنانچه میزان مصرف آن را كمتر كنند، بروز چنین خطرهایی كاهش پیدا می كند.
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید