جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

آسپیرین ، از مسکن درد تا استفاده در طب پیشگیری


آسپیرین ، از مسکن درد تا استفاده در طب پیشگیری
آسپیرین برای سالهای متمادی داروئی بدون نسخه بوده است ، این داروی قوی طیف وسیعی از استفاده های مختلف دارد و هنوز برای پائین آوردن تب ، درمان سردرد و بهبود آرتریت ( التهاب مفصل ) استفاده می شود . امروزه این استفاده در حال تغییر است .
آسپیرین در پیشگیری از حملات قلبی و سکته مغزی و کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان ها استفاده می شود . حتی در پیشگیری از عود میگرن و کاهش فرسودگی مغزی در سنین بالا نیز استفاده دارد .
● آسپیرین چیست ؟
آسپیرین همان اسید استیل سالیسیلیک است . اسید سالیسیلیک از پوست درخت بید گرفته می شود . هم پوست درخت بید و هم آسپیرین امروزی باعث کاهش درد ، تب و التهاب می شوند . آسپیرین در پزشکی به عنوان مسکن ، و داروی ضد التهابی غیراستروئیدی ( NSAID ) شناخته شده است .
● آسپیرین و سلامت قلب
در ۲۰ سال گذشته محققین اثر دیگری از آسپیرین را در عملکرد تشکیل لخته در بدن یافتند . تشکیل لخته به عملی گفته می شود که هنگام خونریزی از بدن سلولهایی بنام پلاکت در محل زخم تجمع می یابند و محل را مسدود می کنند . آسپیرین این عمل را کاهش می دهد . در اثر این عمل ، آسپیرین می تواند از تشکیل لخته در رگهای قلبی تنگ شده ( آترواسکلروز ) جلوگیری کند .
جویدن آسپیرین دراولین علائم حمله قلبی می تواند آمار مرگ و میر تعداد زیادی از بیماران قلبی را در سال کاهش دهد .
اگر شما عمل بای پس رگهای قلبی را انجام داده اید ،‌ آسپیرین خطر انسداد اضافی را کاهش می دهد . در صورتی که سکته مغزی داشته اید ، آسپیرین خطر سکته بعدی را کاهش می دهد .
در واقع مصرف روزانه آسپیرین برای افراد زیر توصیه شده است :
▪ مردان بالای ۴۰ سال
▪ زنان پس از یائسگی
▪ افراد جوانتر که خطر بیماری قلبی عروقی در آنها زیاد است مثل سیگاری ها ،‌ فشار خون بالا ، دیابت و کلسترول بالا
● عوارض آسپیرین
▪ سوزش معده : آسپیرین می تواند باعث آزردگی معده ، درد ، تهوع و استفراغ و سوزش سردل شود . فقط ۲ تا ۶ درصد افراد مشکلات معدی شدیدی دارند که باعث ممنوعیت مصرف آسپیرین در آنها می شود .
▪ خونریزی : مصرف طولانی آسپیرین خطر خونریزی گوارشی و مجاری ادراری و سکته خونریزی دهنده مغزی را بالا می برد .
▪ آلرژی ( حساسیت ) : ۲ هزارم افراد به آسپیرین حساسیت دارند ، که می تواند باعث تورم در صورت و حمله آسم در آنها شود .
▪ سندرم رای ( Reye ) :‌این عارضه شدید ولی نادر ممکن است در کودکانی که تب دارند و این دارو را استفاده کرده اند اتفاق بیفتد .
● چقدر آسپیرین باید مصرف کنید ؟
پزشکان می دانند که اکثر افراد مبتلا به بیماری عروق کرونر قلب از مصرف آسپیرین روزانه سود می برند که میزان آن یک آسپیرین بچه ( ۸۱ میلی گرم ) یا یک آسپیرین بزرگسالان ( ۳۲۵ میلی گرم ) روزانه پس از سکته قلبی می باشد .
● آسپیرین و پیشگیری از سرطان
طبق تحقیقی در غرب ، آسپیرین به میزان ۴ تا ۶ عدد در هفته در زنانی که ۲۰ سال آن را مصرف کرده بودند باعث کاهش خطر سرطان روده بزرگ شده است .
سایر تحقیقات ۴۰ تا ۵۰ درصد کاهش خطر مرگ یا ابتلا به سرطان روده بزرگ در کسانی که منظم آسپیرین مصرف کرده اند را نشان داد .
دانشمندان به این نتیجه رسیدند که آسپیرین اثر مواد شبه هورمونی ( پروستاگلاندین )‌ را قطع می کند . ای مواد در رشد تومور نقش دارند . در این موارد نیز خطر سرطان ها کاهش یافته است :
▪ سرطان مری ( به میزان ۲۵ درصد )
▪ سرطان معده ( به میزان ۴۰ تا ۵۰ درصد )
▪ سرطان تخمدان ( به میزان ۲۵ درصد )
▪ سرطان پستان ( به میزان ۳۳ درصد )
● آسپیرین و عوارض حاملگی
مشخص نیست آسپیرین می تواند از فشار خون بالا در حاملگی ( پره اکلامپسی ) پیش گیری کند یا خیر . برخی تحقیقات بر این امرصحه گذاشته اند . آسپیرین را حین حاملگی مصرف نکنید مگر اینکه پزشکتان تجویز کرده باشد . آسپیرین می تواند جریان خون جنین را تحت تأثیر قرار دهد .
● آسپیرین و اثرات روی مغز و روان
برخی تحقیقات نشان داده اند که استفاده کنندگان از داروهای ضد التهابی مثل آسپیرین ، پروفن اندکی از سایرین دیرتر دچار کاهش عملکرد مغزی می شوند . این باعث شده برخی محققین به این عقیده برسند که ارتباطی بین مواد ضد التهابی و کاهش خطر بیماری آلزایمر وجود دارد .
برخی بررسی نشان می دهد که آسپیرین می تواند از میگرن پیشگیری نماید ولی اگر حامله هستید قبل از استفاده با پزشکتان مشورت کنید .
● اینها تنها سرآغاز است
آسپیرین شاید یک داروی قدیمی باشد ولی تحقیقات همچنان به گشودن توانائی های بالقوه آن در پیشگیری و درمان بیماری ها ادامه می دهد . این دارو را اکثر افراد می توانند با اطمینان مصرف کنند ، ولی برای همه کس نیست . با پزشکتان درمورد خطرات احتمالی آسپیرین در شما مشورت کنید .
اگر آسپیرین را منظم مصرف می کنید ، قبل از هر گونه جراحی یا آندوسکوپی به پزشکتان اطلاع دهید . آسپیرین خطر خونریزی را در این موارد افزایش می دهد .
منبع : واحد مرکزی خبر


همچنین مشاهده کنید