جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

من تو را درک می کنم!


من تو را درک می کنم!
گاهی كودكتان با بعضی رفتارهایش، شما را از یاد گرفتن ارزش هایی مانند مهربانی، صداقت و ادب ناامید می كند. وقتی كودك اشتباهی می كند و قسم می خورد كه آن كار را انجام نداده، یا هنگام عصبانیت نمی تواند خودش را كنترل كند، والدین خود را نگران می كند. بسیاری از والدین معتقدند كه راه درست یاد دادن ارزش ها را به فرزندانشان نمی دانند. آنها نمی دانند چگونه به فرزندانشان بیاموزند كه خویشتندار باشند و ادب را حفظ كنند. با این حال جای نگرانی نیست. پرورش و رشد خصوصیات اخلاقی، یك فرایند تدریجی است و كودك مرحله به مرحله آنها را می آموزد و بدانید كه شما همیشه بر رفتار فرزندتان تأثیر عمیقی دارید.
درك متقابل
پسرها بیشتر از دخترها برای درك احساسات دیگران دچار مشكل می شوند. ممكن است در یك مهمانی ببینند كه یكی از مهمان ها تنها نشسته است، اما این درك را نداشته باشند كه احتمالاً او غریبی می كند. از طرف دیگر دخترها، قادر به درك احساساتی كه در حركات دستها، چهره یا آهنگ صدای افراد پنهان است، نیستند. آه ناشی از خشم و چهره برافروخته شما، تا وقتی كه خودتان به او گوشزد نكنید كه عصبانی هستید، هیچ تأثیری بر او ندارد. راه حل آن است كه به دخترتان بیاموزید احساسات خود را بشناسد و آن را به دیگران تعمیم دهد (فكر می كنم نگران هستی كه او تنها قدم می زند) و به پسرتان بیاموزید نشانه های احساسی طرف مقابلش را تفسیر كند (نگاه كن! وقتی تو درباره قلكت و پول هایی كه جمع كرده ای با او حرف می زنی، به تو نگاه نمی كند. شاید این موضوع برایش جالب نیست.)
برای كودكان زیر ۶ سال، كلمات مربوط به احساسات را بنویسید و یا از عكس هایی كه احساسات مختلف انسان را نشان می دهد استفاده كنید. به او كمك كنید مفهوم هر یك از آنها را درك كند. عكس ها را به او نشان دهید و از او بخواهید حدس بزند، هر كدام مربوط به چه احساسی است. از او بخواهید به مردم نگاه كند و حدس بزند آنها، احساساتشان را چگونه با حركات دست و صورت و تغییر آهنگ صدا بیان می كنند و تصور كند كه نتیجه یك عمل مهربانانه در قبال دیگران چه خواهد بود. (تو فكر می كنی مادربزرگ وقتی كه یك كارت »سلامت باشی» از طرف تو در صندوق پستی اش پیدا كند، چه احساسی داشته باشد؟)
خویشتنداری
كودكان به آسانی عصبانی می شوند و به سختی می توان آنها را آرام كرد. آنها اغلب حرف دیگری را قطع می كنند و صبر و حوصله كمی برای منتظر ماندن دارند. برای آموزش خویشتنداری به كودك، ابتدا باید خودتان صبور باشید. تأكید كنید كه كنترل كردن احساسات در هنگام عصبانیت كار سختی است و به او بیاموزید كه احساسات ناشی از عصبانیت خود را بشناسد و تشویقش كنید برای جلوگیری از عصبانیت شدید آهسته با خود صحبت كند. (هنگام عصبانیت لبهایت را گاز بگیر. وقتی این كار را انجام می دهی فرصت خواهی داشت كه ۳ بار نفس عمیق هم بكشی.)
از كودكتان بخواهید یك لیست از كارهایی كه هنگام عصبانیت شدید می تواند انجام دهد تهیه كند. (مثلاً ترك كردن اتاق، دست در جیب كردن، شمردن از یك تا ده) در تلویزیون یا در یك مكان عمومی مثل پارك، تعدادی از آدمهایی كه كنترل خود را در هنگام عصبانیت از دست می دهند پیدا كنید و در مورد آنها با كودكتان بحث كنید. در مورد اینكه مردم نسبت به چنین آدمهایی چه احساسی دارند و چه كارهای بهتری برای كنترل عصبانیت می توان انجام داد.
وجدان
گاهی كودكان نمی فهمند كه بدرفتاری آنها موجب آزار دادن دیگران می شود. آنها ممكن است برای برنده شدن در یك بازی تقلب كنند و یا پذیرفتن اشتباهات و مقصر بودن برایشان دشوار باشد.
سعی كنید فشار و آسیبی كه رفتار بدش بر دیگران وارد می كند را نشان اش دهید. (به خاطر اینكه تو به اشتباهت در مورد شكستن ضبط صوت سارا اعتراف نكردی، مادرش فكر كرد او این كار را انجام داده و تنبیهش كرد.) به كودك كمك كنید اشتباه خود را جبران كند. (تو نمی توانی آن چیزی كه خراب كردی درست كنی اما حالا می توانی به سارا كمك كنی؟) وقتی كودكتان عذرخواهی می كند و به اشتباهش اعتراف می كند، او را ببخشید و تحسینش كنید.
كاری كنید كودكتان خود را به جای قربانی بد رفتاری اش تجسم كند. (فرض كن تو نظافت چی اتوبوس هستی! چه احساسی به تو دست می دهد وقتی روی تمام صندلی ها آدامس چسبیده باشد؟) مثالهایی از كارهای متعهدانه كه مردم در قبال دیگران انجام می دهند مانند قول دادن یا پس دادن امانت برایش بیاورید. داستانهای اخلاقی كه خوانده اید یا در تلویزیون دیده اید برایش تعریف كنید.
احترام
ممكن است كودك با بزرگترها بد صحبت كند یا دیگران را مسخره كند و گردن كلفتی كند. ممكن است بعضی از چیزهایی را كه می خواهد بدون اجازه بردارد یا نوبت را رعایت نكند.
این شما هستید كه باید رفتار خوب را به او بیاموزید. بیاموزید كه چگونه میزبان خوبی باشد و خود را مؤدبانه معرفی كند و به تلفن ها پاسخ دهد و در گروه ها، یك هم گروه خوب باشد. به او كمك كنید برای وقتی كه از شما دلخور می شود كلمات مناسبی پیدا كند. (وقتی تو اجازه نمی دهی بازی ام را تمام كنم خیلی ناراحت می شوم.) به او یاد بدهید نظر مخالف خود را به طور محترمانه بیان كند.
یك سری قانون های خانوادگی تدوین كنید كه رفتارهای صحیح و مؤدبانه با مردم را مشخص می كند و از كودكتان بخواهید نشان دهد كه چگونه باید با بزرگترها، كوچكترها و مهمانان رفتار كرد و به آنها احترام گذاشت.
مدارا
ممكن است كودكان، مردمی را كه متفاوت هستند مسخره كنند یا به طور تبعیض آمیز به آنها نگاه كنند. آنها كلمات یا جوك هایی را تكرار می كنند كه مفهومش را نمی فهمند و نمی دانند ممكن است با این كار كسی را از خود رنجیده كنند. باید برای آنها توضیح داد كه چرا تفاوت ها وجود دارند و استفاده از آنها برای تفریح و سرگرمی كار نادرست است، نباید به دیگران اجازه مسخره كردن داد و باید از كسانی كه چنین سخنانی می گویند دوری كرد. فرصتی برای كودكتان فراهم كنید تا با مردمی در سنین، نژادها، فرهنگ ها و مذاهب مختلف آشنا شود و با آنها ملاقات كند. او را در معرض هنرها، اسباب بازی ها، موسیقی ها و بازی های گروه های فرهنگی متفاوت قرار دهید. از او بخواهید به سؤالات شما درباره تفاوت های آدمها با زبان ساده و صادقانه پاسخ بگوید. (اگر گفتی چرا آن پسر به زبانی غیر از زبان ما صحبت می كند؟ آفرین! چون او اسپانیایی است.)
انصاف
ممكن است كودك شما بی جهت از دیگران عیب جویی كند یا كمتر در كارهای مشاركتی شركت كند و دیگران را كمتر در بازی های خود راه دهد. حتی ممكن است نتواند با همبازی هایش سازش داشته باشد و قانون های بازی را طوری تغییر دهد كه خودش برنده شود.
پدرها و مادرها باید سعی كنند وقتی فرزندشان با كودكی دیگر دعوا می كند، منصف باشند و با احترام به حرفهای دو طرف دعوا گوش دهند نه اینكه به نفع كودكشان قضاوت كنند. سعی كنید قانونهای خانواده را برای كودكتان تشریح كنید. (در خانواده، ما باید به نوبت به حرف های یكدیگر گوش كنیم و مشكلات را با حرف زدن حل كنیم.) به كودكتان كمك كنید اسباب بازی هایش را تقسیم بندی كند. (آگر دوستت آمد اینجا، تمام اسباب بازی هایی كه داری باید به او بدهی. اگر چیزی هست كه نمی خواهی او با آن بازی كند، قبل از آمدنش كنار بگذار.) به او راه های منصفانه رفتار كردن با دیگران را بیاموزید. (بیا قبل از شروع بازی، سر قوانین آن به توافق برسیم. یا قبل از شروع بازی، اسباب بازی ات را انتخاب كن.)
از كودكتان بخواهید تصور كند كسی با او رفتار ناعادلانه ای كرده و احساس خود را در این مورد بیان كند یا وقتی كه كسی را مشاهده كرد كه رفتار ناعادلانه ای دارد، چیزهایی كه در این مورد به ذهنش می رسد برای شما بازگو كند.
اینها تنها چند دستورالعمل پیشنهادی هستند كه به شما كمك می كنند ارزشهای اخلاقی را از كودكی و سنین پایین به فرزندانتان بیاموزید. سعی كنید از اتفاقات روزمره زندگی بهترین بهره ها را ببرید. آنچه بیش از همه اهمیت دارد آن است كه خود عمل كننده به این ارزشها باشید. چرا كه كودكان، همیشه بیشترین تأثیر را از والدین خود می گیرند.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید