جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

مرفین، مسکن مرگ آور!


تجویز مرفین برای درمان سینه درد بیمارانی كه دچار حمله قلبی شده اند، تا ۵۰ درصد، آنها را در معرض خطر مرگ قرار می دهد.
به گزارش خبرگزاری رویتر و به نقل از تیم پزشكی دانشگاه كارولینا داروی مرفین عوارض خطرناك و دردناك جدی بیماران را مخفی می كند كه این موضوع می تواند خیلی خطرناك و مشكل آفرین باشد.
متخصصین و پزشكان قلب باید قبل از تجویز مرفین، درد این بیماران را با تجویز نیتروگلیسیرین كافی درمان كنند.
محققین می گویند: « هردو این دارواز مدت ها قبل برای بیماران تجویز می شده است اما تجویز مرفین برای درمان سینه درد بیماران قلبی در سال ۱۹۱۲ آغاز شد، اما استفاده از نیتروگلیسیرین به بیش از ۱۳۰ سال قبل بازمی گردد.
«مبین» استاد دانشگاه پزشكی: بر روی ۵۷ هزار بیمار قلبی از نوع non-STEMI (نوعی بیماری قلبی كه باعث درد سینه و قفسه سینه می شود)، با دادن مرفین و نیتروگلیسیرین در اولین روز پس از بستری شدن، آزمایشاتی انجام دادند البته به ۳۰ درصد از این بیماران مرفین و برای ۷۰ درصد بقیه نیتروگلیسیرین تجویز كردند. در آن دسته از بیمارانی كه مرفین استفاده كردند، خطر مرگ ۶‎/۸ درصد بود، در بقیه حدود ۳‎/۸ درصد بود.
مرفین، فقط علائم درد را مخفی می كند ولی در عوض باعث وخیم تر شدن و بدتر شدن بیماری می شود. مرفین باعث مشكلات تنفسی و كاهش فشار خون و كاهش ضربان قلب می شود و این بیماری ها خیلی بدتر از تحمل درد است. non-STEMI نوعی از بیماری قلبی است كه سالانه ۱‎/۳ میلیون نفر در آمریكا در اثر ابتلا به آن در بیمارستان بستری می شوند.ر
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید