جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

کفشک پرلکه چپ گرد


نام انگلیسی : Largetooth flounder
نام علمی : Pseudorhombus arsius
نام محلی :
خانواده : Bothidae
کد : BOthi.P.a.۱
مشخصات :
● مشخصات مورفولوژی
▪ فرم و رنگ بدن: چشمها در سمت چپ سر قرار دارند ،رنگ بدن در کل متغیر است ولی به طور غالب قهوه ای روشن با لکه های قهوه ای و سفید و لکه های روی چشمها است ،سه لکه تیره کوچک در امتداد خط جانبی همراه با تعدادی لکه های سیاه و بزرگ در انتهای بخش صاف خط جانبی قرار دارند.
▪ باله ها: باله پشتی دارای ۷۲ تا ۷۸ شعاع نرم و باله مخرجی دارای ۵۴ تا ۶۰ شعاع نرم هستند باله دمی مدور و باله پشتی و مخرجی طویل هستند .هر دو باله های سینه ای و شکمی وجود دارد اما باله سینه‌ای زیر بدن بسیار کوچک است. باله ها فاقد شعاع سخت هستند .قاعده باله پشتی در بالا و یا جلو ی چشم بالایی قرار دارد و باله های پشتی و مخرجی مجزا از باله دمی هستند.
▪ فلس: تعدا د فلس بر روی خط جانبی ۶۷ تا ۸۰ عدد می باشد خط جانبی در طرف چشمها در بالای باله‌های سینه ای دارای قوس است و به سمت باله پشتی متمایل می شود و خط جانبی در روی سر دو شاخه است.
▪ دندان: آرواره پایین مجهز به ۶ تا ۱۳ عدد دندان نیش بزرگ می باشد .دهان کوچک و غیر متقارن می باشد.
▪ طول: حداکثر طول بدن به ۳۰ سانتیمتر می رسد.
▪ سایرمشخصات: کیاسمای چشمی تک شکلی است ،عصب چشم راست پشتی و مابل به سمت چپ است.ناحیه پیش سرپوش آزاد و مشخص است و غشاهای سقف پوشش آبشش ها به صورت واحد در آمده اند و مخرج در قسمت کور بدن قرار دارد.
● مشخصات بیولوژی
▪ مکان زندگی: جزءماهیان بوده در سواحل با بستر شنی یا گلی زیست می کنند.
▪ تغذیه: تغذیه از بی مهرگان کفزی و از خرچنگها و میگوهای ریز است.
▪ پراکنش: خلیج فارس،سرتاسر اقیانوس هند و آرام غربی است.
▪ تولید مثل: جزءگروه ماهیان تخمگذار است.
▪ ارزش اقتصادی: دارای طعم عالی و ارزش اقتصادی هستند و بصورت تازه یا یخ زده به مصرف می رسند اما این گونه بیشتر از لحاظ تزیینی در آکواریوم نگهداری می شود.
▪ روش صید: ترال کف
منبع : مرکز آموزش عالی میرزا کوچک خان گیلان


همچنین مشاهده کنید