شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

کفشک زبان گاوی چهار خط


نام انگلیسی : Four lined tonguesole
نام علمی : Cynoglossus bilineatus
نام محلی : زبان
خانواده : Cynoglossidae
کد : CYnogl.C.b.۱
مشخصات :
● مشخصات مرفولوژِی
▪ فرم و رنگ بدن: بدن پهن و کشیده شبیه زبان و چشم‌ها در طرف چپ بدن قرار دارند رنگ بدن در طرف چشم دار قهوه‌ای. روی سرپوش آبششی دارای یک لکه تیره نامنظم است و طرف بدون چشم سفید می‌باشد.
▪ باله‌ها: باله پشتی از نزدیک پوزه شروع شده و دارای ۱۰۵ شعاع نرم می‌باشد باله مخرجی دارای ۸۲ شعاع است و باله پشتی و مخرجی در عقب بدن با باله دمی یکی شده و فاقد باله سینه ای است.
▪ فلس: روی خط جانبی دارای ۸۵ فلس در طرف چشم دار بدن دارای ۲ خط جانبی است که ۱۲ تا ۱۳ عدد فلس با هم فاصله دارند که یکی در جهت بالایی و دیگری در وسط بدن وجود دارد.فلسهای طرف چشم دار شانه‌ای و در طرف بدون چشم مدور است.
▪ دندان: دهان کوچک ،فک پایین هرگز برجسته نیست ،لبها ریشه ریشه یا کامل و دندانها در هر دو فک ریز و معمولا فقط در طرف بدون چشم رشد یافته است.
▪ طول: حداکثر اندازه بدن ۳۵cmو به طور متوسط ۳۰cm است.
▪ سایر مشخصات: دو عدد سوراخ بینی در طرف چشم دار ،یکی لوله ای واقع در لب بالایی در جلوی چشم پایینی و دیگری ساده و در بین چشمها قرار دارد در طرف بدون چشم سوراخ بینی قدامی لوله‌ای و سوراخ خلفی دارای یک لبه نیمه هلالی است. پرده‌های آبششی معمولا در زیر شکم به هم متصل و در سطح پشتی به کمربند شانه‌ای ملحق می‌شوند.
● مشخصات بیولوژی
▪ مکان زندگی: روی بسترهای گلی و شنی آبهای مناطق فلات قاره ،در اعماق کمتر از ۸۰ متر زیست می‌نماید.
▪ تغذیه: تغذیه از بی‌مهره گان کفزی نظیر میگو،خرچنگهاو کرمهای دریایی صورت می‌گیرد.
▪ پراکنش: سراسر خلیج فارس و دریا عمان
▪ تولید مثل: جزء ماهیان تخمگذار است.
▪ ارزش اقتصادی: بسیاری از گونه‌های بزرگ دارای گوشت با طعم خوب و با ارزش اقتصادی هستند بصورت تازه و منجمد مورد استفاده قرار می‌گیرند.
▪ روش صید: ترال کف .رشته قلاب طویل.


همچنین مشاهده کنید