پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

بهترین زمان برای آغاز درمان


بهترین زمان برای آغاز درمان
=

در جلسه ای كه با معلم مدرسه فرزندتان دارید، متوجه می شوید كه فرزندتان در صحبت كردن و به كار بردن مهارت های زبان دچار مشكل است. یا شاید وقتی با كودكان حرف می زنید، متوجه می شوید كه وی لكنت زبان دارد. اگر متوجه چنین حالتی شدید بهتر است فوراً وارد عمل شوید و پزشك گفتار درمانی می تواند به شما در شناسایی و درمان مشكل فرزندتان كمك كند.
گفتاردرمانی چیست؟
گفتاردرمانی یك شیوه درمان برای كودكانی كه دچار اختلالات گفتاری هستند، است. اختلالات صحبتی (گفتاری) به مشكلی كه ما در تولید اصوات داریم اشاره می كند و اختلالات زبانی به عدم توانایی در چیدن كلمات در كنار هم برای این منظور یا عدم درك اشاره می كند.
اختلالات گفتاری و اختلالات زبانی
اختلالات گفتاری شامل موارد زیر است:
۱) اختلالات در طرز گفتار و تلفظ كلمه مثل مشكل داشتن در تولید اصوات و صداها در بخش كلمات و یا ادای كلمه ای به صورت نادرست به گونه ای كه كسی متوجه كلمه گفته شده نشود.
۲) اختلالات تسلیمی و فصاحت كلام (روانی كلام) مثل لكنت زبان، یا شرایطی كه نمی توانیم كلمه را ادا كنیم و مابین بخش های آن مكث زیادی می بینیم، اما ناگهان كلمه از دهانمان بیرون می جهد، تكرار بخش ها و اصوات كلمه، امتداد دادن و كشیدن اصوات و بخش ها.
۳) اختلالات طنین صدا مثل مشكلاتی در تن صدا، یا كیفیت صدای كودك به گونه ای كه شنیدن آن برای شنونده مشكل باشد كه معمولاً این اختلالات باعث ناراحتی و رنج كودك در حال صحبت می شود.
اختلالات زبانی به دو دسته دهنده و گیرنده تقسیم می شوند. اختلالات گیرنده (پذیرا) شامل مشكلاتی در فهم و درك كلمه یا پروسه زبان است، اما اختلالات رساننده شامل مشكلاتی است كه فرد در كنار هم قرار دادن كلمات دارد، یا عدم دانستن لغات كافی، عدم توانایی در استفاده از زبان در جامعه و انظار در جهت فعالیت متخصصین آسیب شناسی زبان - گفتاری می توانند نوع مشكل ارتباطی فرزند شما را شناسایی و بهترین درمان را برای آن پیشنهاد كنند.
درمان و معالجه
گفتار درمانی بدین طریق است كه یك فرد متخصص زبان گفتاری، با كودك شما مستقیماً یا در گروه های كوچك در كلاس كار را آغاز می كنند و از پایه و ابتدا لغت به لغت و كلمه كلمه را برای او بازگو می كند و به او معرفی می كند و تا كودك شما بتواند با اختلالات گفتاری خود مبارزه كند.
فعالیت های زبانی
در این فعالیت ها و تمرین ها یك متخصص زبان گفتاری با كودك شما بازی و صحبت می كند و در حین بازی از عكس ها، كتاب ها، تصاویر و اشیای مختلفی كه می تواند به رشد همزمان زبان كودك شما كمك كند، استفاده می كند، او با تكرار و تلفظ صحیح كلمات سعی می كند تا مهارت های گفتاری و زبان را در كودك شما از نو بسازد.
درمان طرز گفتار
طرز گفتار یا تولید صداها تمرینی است كه در آن پزشك (كسی كه درمان می كند) اصوات و بخش ها را در خلال بازی برای كودك به درستی و صحیح تلفظ می كند. البته نوع بازی و نحوه عملكرد آن بستگی به سن كودك ونیازهای سنی كودك دارد و مربی باید به كودك نحوه تولید اصوات برای ساختن یك كلمه را به طور فیزیكی نشان دهد.
چه موقع درمان لازم است؟
كودكان در شرایط و موقعیت های زیر احتیاج به گفتا ر درمانی دارند.
۱) اختلالات و آسیب شنیداری
۲) تأخیر رشد و شناخت (عقلی و فكری)
۳) اختلالات و مشكلات مادرزادی از بدو تولد مثل شكاف لب ها، یا ترك و شكاف پلت ها
۴) وهم وخیال گرایی
۵) مشكلات تنفسی (اختلالات تنفسی)
۶) اختلالات مربوط به بلعیدن و قورت دادن غذا
«جولی فلوی» متخصص و آسیب شناس زبان گفتاری كودكان می گوید: درمان هر چه زودتر و سریع تر باید آغاز شود و درمان در كودكانی كه زیر سن ۳ سال هستند، بیشتر نتیجه بخش خواهد بود و بهبودی زودتر و بهتر است تا اینكه درمان را در سنین بالاتر و دیرتر آغاز كنیم.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید