سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

مضرات جعبه جادویی


مضرات جعبه جادویی
هرچه كودكان شما زمان بیشتری را صرف تماشای تلویزیون كنند، عملكرد آموزشی كمتر و نامطلوب تری خواهند داشت.
كارشناسان معتقدند، تماشای زیاد تلویزیون باعث بالا رفتن میزان چاقی، بروز رفتارهای عصبی و ناخوشایند و انجام ندادن تكالیف مدرسه در كودكان می شود. به طور مثال كودكی كه در كلاس سوم ابتدایی مشغول به تحصیل است و تقریباً ۸ سال سن و در اتاق خواب خود تلویزیون دارد و قبل از خواب مدتی را صرف تماشای تلویزیون می كند، نسبت به كسی كه در اتاق خود سیستم صوتی و تصویری ندارد، نمرات كمتری می گیرد و در امتحان های استاندارد نیز نمره كمتری كسب می كند، این در حالیست كه این موضوع در مورد كودكانی كه در اتاق خود كامپیوتر شخصی دارند و امكان دسترسی به اینترنت نیز برایشان فراهم است كاملاً برعكس و متفاوت است و همیشه بیشترین نمره در آزمایشات استاندارد و هوش مربوط به این دسته از كودكان است.
در حال حاضر در اكثر خانه های شهر آمریكا، سه ست سیستم صوتی و تصویری وجود وارد وكودكانی كه در اتاق خود تلویزیون دارند، حدوداً ۱۳ ساعت در هفته را صرف تماشای تلویزیون می كنند، در حالیكه كارشناسان معتقدند تنها ۱ یا ۲ ساعت از روز كودك باید به تماشای تلویزیون اختصاص داده شود و باید سعی كنیم حتی كودكان جوانتر و كم سن و سالتر را از جلوی تلویزیون دور كنیم.
حتی آنها پس از مطالعات فراوان دریافتند، كودكان زیر ۷ سال كه به طور متناوب دقت خود را پای تلویزیون صرف كرده اند، در سالهای بعد نیز نمرات كمتری دریافت می كنند و حتی ممكن است قادر نباشد دبیرستان یا دانشگاه را به اتمام برسانند. البته ناگفته نماند تماشای تلویزیون به رشد حافظه كوتاه مدت و یك سری شناخت های كلی پیرامون محیط اطراف كودكان ۳ تا ۵ سال كمك می كنند اما باعث ارتقا درك مطلب و یا ریاضی آنها نمی شود. بنابراین شاید مضرات این جعبه جادویی از اثرات مفید آن بیشتر باشد.
ما به والدینی كه با این مشكل مواجه هستند، پیشنهاد می كنیم حداقل از برنامه آموزشی با ارزش و مفید استفاده كنند و كودكان خود را ترغیب كنند تا برنامه های آموزشی مناسب با سنشان كه باعث رشد و تحولات شناخت ابزار و اشیا و محیط پیرامونشان می شود، تماشا كنند. ما حتی می توانیم فیلم و CD این برنامه ها را تهیه و برای آنها پخش كنیم.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید