جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

برنزه شدن به قیمت مرگ!


با افزایش بی اندازه سرطان پوست پزشكان به نوجوانان در مورد در معرض تابش خورشید قرار گرفتن هشدار می دهند.
«چارلی گیلد» ۱۴ ساله، دارای پوست روشن و چشمان آبی است او بدون استفاده از كرمهای ضد آفتاب، حمام آفتاب می گیرد. وقتی ۱۶ ساله بود در مسافرت تفریحی كه همراه خانواده به «پورتو والرتا» داشت، در معرض آفتاب پوست خود را كاملاً برنزه كرد. چارلی وقتی ۲۵ ساله شد، كه یك تومور سیاه رنگ سرطانی در قشر پوستش وجود دارد. او هشت ماه بعد در اثر این تومور جان خود را از دست داد. مادرش می گوید: هیچوقت فكر نمی كردم برنزه شدن باعث مرگ دخترم شود.
برنزه شدن ممكن است به اندازه سیگار كشیدن مضر نباشد، اما در معرض تابش اشعه های خورشید (بخصوص اشعه های ماورای بنفش) قرار گرفتن در دوران نوجوانی خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می دهد. بطوریكه این بیماری به یكی از معضلات رایج كشور آمریكا تبدیل شده است.
یكی از خطرناك ترین انواع سرطان پوست «ملانوم» نام دارد كه باعث مرگ خانمهای سنین بین ۲۵ تا ۳۰ سال می شود.
از هر ۷۰ زن در آمریكا یكی به «ملانوم» مبتلا می شود. در سال گذشته پزشكان با بیش از ۵۹ هزار مورد «ملانوم» و حدود یك میلیون مورد از یك نوع بیماری پوستی كه «كارسینما» نام دارد و براثر قرارگرفتن در معرض تابش خورشید باعث پوكی پوكی و فلسی شدن پوست می شود. مواجه شده اند.
علیرغم هشدارهای موجود، همچنان جوانان و نوجوانان به برنزه شدن علاقه خاص نشان می دهند و حدود یك سوم دختران ۱۷ سال از دستگاه سولاریم (برنزه شدن) و حمام آفتاب استفاده می كنند. و وقتی از آنها در مورد خطرات این موضوع سؤال شد، ۷۹ درصد آنها از خطرات ناشی از آن مطلع هستند و معتقدند وقتی برنزه هستند از لحاظ فیزیكی بهتر به نظر می رسند و زیباتر می شوند.
دكتر «چیمبزاسپنسر» سخنگوی مؤسسه مبارزه با سرطان پوست می گوید: متأسفانه ما برای گوشهای كری هشدار می دهیم كه اصلاً بدان توجهی ندارند.
با توجه به هشدارهای موجود، بیش از ۲۲ ایالت آمریكا استفاده از دستگاههای «سولاریم» برای نوجوانان زیر ۱۴ سال ممنوع اعلام شده است. بطور مثال در اول ژانویه سال ،۲۰۰۵ ایالت كالیفرنیا استفاده از سالنهای حمام آفتاب و دستگاههای سولاریم را برای نوجوانان زیر ۱۴ سال ممنوع اعلام كرد و نوجوانان ۱۴ تا ۱۷ سال نیز باید با والدینشان در این مراكز حضور می یافتند و ابتدا والدین، آنها را از خطرات استفاده از این دستگاه آگاه می كردند.
در شمال كارولینا و «نیوهمشایر» نیز اوضاع بر همین منوال است.
دكتر در ادامه می گوید: ما این قانون را داریم كه به نوجوانان تنباكو و مشروبات الكلی نمی فروشیم حتی با اجازه والدین، حمام آفتاب نیز باید در این دسته بندی قرار گیرد.
البته نوجوانان و جوانان به آفتاب برای بدست آوردن و یتامین D نیازدارند، زیرا به آنها كمك می كند تا استخوانهای قوی داشته باشند و از ابتلا به سرطان پروستات، غدد لنفاوی، ریه، رماتیسم و دیابت نوع یك درآنها محافظت می كند.
اسپنسر معتقد است كه به دلیل عدم آگاهی نوجوانان از خطرات ناشی از نورخورشید و عدم استفاده از كرمهای محافظ بهتر است از قرص ویتأمین D و با نوشیدن شیر زیاد، این میزان ویتامین را به دست آورند. پزشكان استفاده از كرمهای ضد آفتاب با اشعه فرابنفش A و B و محافظت SPF ۱۵ یا بیشتر، هر دو ساعت یكبار توصیه می كنند. چنانچه می خواهید حمام آفتاب بگیرید، حتماً سعی كنید از كرمهای ضد آفتاب استفاده كنید تا خطر ابتلا به سرطان پوست بعدها در زندگی شما كاهش پیدا كند. استفاده نكردن از كرم ضد آفتاب در حین حمام آفتاب مثل عدم استفاده از كلاه ایمنی در حین موتوسواری است.
یك راه مطمئن : می توانید از محصول «هیدروكسی استن» استفاده كنید ( DHA)، این محصول با سلولهای مرده سطح پوست همكاری متقابل انجام می دهد و باعث تیره شدن آنها می شود. ظرف چند ساعت شما متوجه تغییر رنگ پوستتان می شوید، كه این رنگ پس از گذشت یك هفته كمرنگ تر می شود.
سعی كنید به این هشدارها گوش كنید و بخاطر كمی زیباتر به نظر رسیدن، با جان خود بازی نكنید.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید