سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

دلیل مکیدن انگشت چیست؟


دلیل مکیدن انگشت چیست؟
نوزادان شست خود را می مكند زیرا باعث آرامش و تسكین آنها می شود. نوزاد شما این عادت را احتمالاً زمانی كه در شكم یا رحم شماست تمرین می كند و وقتی كه متولد می شود آن را كامل می كند و حالا وقتی خسته، بیمار، كسل یا حالت ترس دارد این كار را انجام می دهد یا حتی در زمانی مثل ورود به مدرسه، یا مدت زمان طولانی در ماشین بودن برای مبارزه با عصبانیت یا برخورد با این چالش ها این كار را انجام دهد یا گاهی این كار را برای به خواب رفتن هنگام شب یا وقتی كه در نیمه های شب از خواب بیدار می شود برای برگرداندن آرامش خود و دوباره به خواب رفتن انجام دهد.
چگونه باید با این موضوع برخورد كرد
نگران نباشید. اكثر كودكان بدون اینكه به دندان ها و لثه هایشان آسیب برساند و حتی گاهی تا سن ۵ سالگی یعنی زمان ظاهر شدن دندان های اصلی شان شست خود را می مكند. كارشناسان معتقدند خراب شدن دندان ها بستگی بشدت مكیدن و نوع زبان دارد كه می تواند بعداً باعث دفورمه شدن دندان های شما شود و اگر كودك یا نوزاد شما با آرامش شست خود را بمكد در آینده مشكلی برایش به وجود نخواهد آمد بنابراین هنگام این عمل كودك خود را نگاه كنید و سعی كنید حالت او را بررسی كنید و چنانچه متوجه شدید كه این كار را با عصبانیت و ناراحتی انجام می دهد، هرچه زودتر و تا قبل از سن ۴ سالگی كاری كنید كه این عادت را ترك كند اجازه بدهید انجام دهد.
غر زدن و تنبیه كردن نمی تواند به ترك این عادت كمك كند و چنانچه او را مجبور به ترك این عادت كنید ممكن است جری تر شود و علاقه اش به مكیدن بیشتر شود و روش هایی مثل بستن بانداژ روی شست او و یا فلفل زدن نیز جنبه تنبیه پیدا می كند. بهترین راه این است كه منتظر بمانید و كودكان معمولاً به محض اینكه راه دیگری برای تسكین و آرامش خود پیدا كنند این عادت را ترك كنند و كنار بگذارند. مثلاً شما ممكن است وقتی نوزاد شما گرسنه است شست خود را بمكد. اما كودكان بزرگتر (۳ تا ۴) سال می توانند به راحتی در یخچال را باز كنند و دنبال چیزی برای خوردن بگردند یا حتی از والدین خود بخواهند یك اسنك یا چیزی به آنها بدهد.
به جای مكیدن انگشت سر كودك خود را با كارهای دیگر گرم كنید
چنانچه متوجه شدید كه كودكتان چه زمانی و در چه مكانی عادت به انجام این كار دارد، سعی كنید با جایگزین كردن لوازم دیگر سر او را گرم كنید.
به طور مثال وقتی كودك شما هنگام تماشای تلویزیون این عمل را انجام می دهد در آن زمان به او یك توپ پلاستیكی یا اسباب بازی های دیگر بدهید كه مكیدن انگشت را فراموش كند. چنانچه در زمان خستگی عادت به انجام این كار دارد، خواب را بیشتر در برنامه روزانه وی قرار دهید. بنابراین بهترین راه فهمیدن زمان و مكان انجام این كار و جایگزین كردن وسایل مناسب و جانشین می باشد.
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید