جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

توصیه های طلایی به مبتلایان دیابت


توصیه های طلایی به مبتلایان دیابت
روزبه روز بر شمار مبتلایان به دیابت نوع ۲ افزوده می شود. دیابت علاوه بر عوارضی كه بر چشم، كلیه ها و قلب می گذارد، موجب بروز یك سری تغییرات در بدن می شود كه تنها با مراقبت كامل قابل پیشگیری است. در این شماره به ذكر توصیه هایی می پردازیم كه رعایت آنها از سوی افراد مبتلا به دیابت نقش موثری در حفظ سلامتی آنها خواهد داشت.بالا بودن قندخون و اختلال گردش خون سبب بروز مشكلاتی در پوست می شود. هر روز دوش بگیرید و از صابون های ملایم و آب ولرم استفاده كنید و برای نرم نگه داشتن پوست لوسیون های مناسب به كار ببرید. از ایجاد خراش، بریدگی و سایر ضایعات در پوست خود اجتناب كنید. در حین كار كردن حتماً از دستكش استفاده كنید. برای جلوگیری از آفتاب سوختگی و سرمازدگی محافظ های مناسب به كار گیرید. صدمات وارده را سریعاً درمان كنید. همه بریدگی ها و خراش ها را با آب و صابون بشویید و با یك باند خشك و استریل كنید. در صورتی كه بریدگی ها و كبودی های پوست شما در عرض ۲۴ ساعت بهبود نیافتند سریعاً به پزشك مراجعه كنید.
● مراقبت از پا
عصب های پای افراد مبتلا به دیابت حساسیت خود را نسبت به درد از دست می دهد، بنابراین امكان دارد متوجه آسیب هایی كه به پاهایتان وارد می آید، نشوید. شما می توانید با اجرای یك برنامه مراقبت های روزانه از پا از پیدایش مشكلات پا جلوگیری كنید. هر روز پاهای خود را وارسی كنید. هر چیز غیرطبیعی نظیر زخم، تغییرات پا و انگشتان و نشانه های عفونت را به پزشك اطلاع دهید.هر روز پاهای خود را با آب ولرم بشویید و به طور كامل آنها را خشك كنید. برای نرم كردن پوست خشك از لوسیون حاوی رانولین یا كرم های نرم كننده استفاده كنید. در موقع كوتاه كردن ناخن های پایتان به جای اینكه گوشه های ناخن را از ته بگیرید، نوك ناخن ها را به صورت یك خط صاف باقی گذارید.برای برطرف كردن میخچه از به كار بردن ابزار های نوك تیز و دارو های خانگی پرهیز كنید. در انتخاب كفش دقت كنید. كفش های چرمی راحت كه اندازه پایتان باشد، خریداری نمایید. همیشه سعی كنید كفش هایتان را در آخر روز خریداری كنید زیرا اندازه پاهای بیماران دیابتی در صبح و عصر متفاوت است به طوری كه پاها در اول صبح لاغرتر از آخر شب هستند بنابراین خریدن كفش در اول صبح باعث ناراحتی در عصر خواهد شد. و همچنین از جوراب های سفیدرنگ استفاده كنید، تا اگر عارضه ای در پاها ایجاد شود به موقع تشخیص دهید. هرگز از كیسه آب گرم یا حوله های گرم یا پتوهای الكتریكی برروی پاهایتان استفاده نكنید و قبل از ورود به وان حرارت آب وان را با پشت دست خود اندازه بگیرید. زیرا در بیماران دیابتی كه دچار مشكل عصبی هستند حس گرمای نوك انگشتان و پاهای آنها خوب كار نمی كند.هرگز پابرهنه راه نروید. از بطری های آب گرم، بالشتك های حرارت زا یا سایر ابزار های گرم كننده در گرم كردن پاهایتان استفاده نكنید.
● مراقبت از دندان ها
شما بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به عفونت های لثه قرار دارید. مسواك زدن روزانه در پیشگیری از عفونت لثه و دندان ها نقش موثری ایفا می كند. هر ۶ ماه یك بار به دندان پزشك مراجعه نمائید و بیماری خود را از وی پنهان نكنید.
● مراقبت از چشم ها
مراقبت از چشم ها یكی از مهم ترین قسمت های مراقبت های بهداشتی شما است زیرا افرادی كه به دیابت مبتلا هستند شانس بیشتری برای ابتلا به مشكلات چشمی دارند. راهنمایی های زیر به شما كمك می كند تا از این مسائل پیشگیری كنید یا بروز آنها را به تاخیر اندازید.رژیم غذایی خود را همیشه حفظ كنید.جهت معاینه چشم حداقل هر سال یك بار به چشم پزشك مراجعه كنید.فشار خونتان را مكرراً اندازه گیری و كنترل نمائید.در صورت بروز هرگونه اختلال در بینایی به پزشكتان مراجعه نمائید.علاوه بر موارد فوق، در روز های بیماری نیز احتیاج به مراقبت های خاص دارید. در روز های بیماری، دارو های خود را به طور مرتب مصرف كنید حتی اگر قادر به خوردن غذا نیستید.
پزشك خود را از بیمار بودنتان آگاه سازید.مایعات بیشتری بنوشید و بیشتر از گذشته استراحت كنید.اگر نمی توانید رژیم غذایی معمولی خود را مصرف كنید، به جای كربوهیدرات ها از مایعات استفاده كنید.پس از بهبودی حتماً قند خون خود را كنترل كنید.
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید