سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

لابی اتاق انتظار


لابی اتاق انتظار
در این قبیل ساختمان ها به جهت وسعت و همچنین تعداد ساكنان ، معمولاً هیات مدیره ای وجود دارد و در راس آنها فردی به عنوان مدیر ساختمان مسئولیت اصلی را برعهده می گیرند. این افراد قوانین محكمی تدوین می كنند كه تخلف از آنها با توجه به قوانین آپارتمان نشینی پیامدهایی را نیز به دنبال خواهد داشت؛ در نتیجه نظم بیشتری در محیط ساختمان حاكم است.از آنجا كه خصوصیات فضاهای عمومی ساختمان تا حدودی نمادی از موقعیت و خصوصیات افراد ساكن است در میان قوانین بندهایی نیز به شرایط ظاهری فضا و دكوراسیون محیط های عمومی و مشترك و درواقع نمونه فضاسازی آنها اختصاص می یابد.
لذا در این راستا ابتدا به معرفی فضای عمومی برج ها و مجتمع های بزرگ می پردازیم سپس پیشنهاداتی را پیرامون هرچه بهتر شدن ساختار اصلی و دكوراسیون این محیط ها ارائه می دهیم.
لابی
نقطه مشترك اغلب مجتمع ها و برج ها فضایی به نام لابی است. امروزه حتی برای آپارتمان های پـُر واحد نیز لابی در نظر می گیرند. این مكان معمولاً در طبقه همكف ساختمان واقع شده و فضایی از ساختمان است كه هر فردی كه قصد ورود به هریك از واحدهای آن ساختمان را دارد، ابتدا باید به این محیط داخل شود و پس از عبور از آنجا به واحد موردنظر راه یابد.
لابی شامل دو قسمت اصلی است: ۱ - نگهبانی ۲- نشیمن
۱ - قسمت نگهبانی: از آنجا كه تعداد ساكنان در برج ها و مجتمع های این چنینی زیاد است و در پی آن رفت وآمدها نیز بسیار است، به منظور حفظ امنیت ساكنان ، نگهبانی شبانه روزی استخدام می كنند كه در قسمت لابی مستقر می شود و عبور و مرور افراد را كنترل می كند.این قسمت از لابی شامل یك پیشخوان و یا میز و صندلی و همچنین امكانات مخابراتی برای برقراری ارتباط با تك تك واحدهای ساختمان است.
۲ - قسمت نشیمن: محیطی از لابی است كه با قرار دادن تركیبی از مبل یا صندلی و میز،شبیه اتاق نشیمن، به نشستن افراد اختصاص می یابد.در واقع طبق قوانین اصلی سیستم برج ها و مجتمع ها، فرد وارد شده تحت عنوان مهمان و یا مراجعه كننده، ابتدا باید پس از ذكر نام خود و نام ساكن به نگهبان، اندك زمانی را در لابی منتظر بماند و سپس در صورت صدور اجازه توسط ساكن ، به سوی واحد موردنظر روانه شود و یا حتی گاهی برخی از ملاقات های كوتاه مدت افراد غریبه و فرد ساكن در محیط نشیمن لابی و یا فضایی كه برای این منظور در نظر گرفته شده است، انجام می گیرد كه البته این موارد با همین جزییات و به صورت دقیق در اغلب برج ها و مجتمع های مسكونی موجود رعایت نمی شود و در هریك با توجه به شرایط موجود به گونه ای خاص و با توجه به قوانین تنظیم شده توسط هیأت مدیره و مدیر ساختمان رفتار می شود. ولی آنچه كه مسلم است نیاز به وجود لوازم دكوراسیونی برای مقاصد فوق و همچنین بهره مندی فضا از شرایط ساختاری اصولی و ظاهری مطلوب است. در صورتی كه موارد یاد شده با توجه به اصول دكوراسیونی و رعایت نكات اساسی در این راستا صورت گیرد، هم به لحاظ اقتصادی برای اهالی ساختمان به صرفه خواهد بود و هم به فضایی زیبا و دلپذیر منجر می شود.همواره اولین مسئله ای كه در بررسی ساختاری یك فضا باید مورد توجه قرار گیرد پوشش های محیط ، شامل كف و دیوارها است.
كف ها
از آنجا كه لابی محل گذر همه افراد ساكن و مراجعه كننده به ساختمان است، استحكام كفپوش از جمله ضروریات یك پوشش به حساب می آید. در میان كفپوش های سخت نیز سنگ بهترین انتخاب محسوب می شود؛ زیرا هم در اثر ضربات ناشی از اسباب كشی و حمل بار و وسایل ، صدمه نمی بیند و هم به راحتی تمیز می شود.
نكته ۱: در این فضاها حتی با توجه به وسعت زیاد بهتر است از سنگ های تیره رنگ مانند گرانیت مشكی استفاده نشود زیرا ردپای افراد و خاك و غبارات موجود در هوا همواره لكه هایی را بر روی سطح سنگ ایجاد می كند و ظاهری نازیبا و كثیف پدید می آید.
نكته ۲: در این فضاها ( لابی و فضاهای كناری آن) از كفپوش های منسوج مانند فرش های ماشینی ، گلیم ، گبه و مانند اینها استفاده نكنید. مگر آن كه كفپوش موردنظر در قسمت نشیمن و در زیر لوازم دكوراسیونی موجود واقع شده باشد و سنگینی وسایل مانع تغییر مكان و لیز خوردن آن شود.
نكته ۳: وجود پادری برای تمیز كردن كف كفش ها پیش از ورود به لابی و یا در مقابل در ورودی آن ضروری است.
دیوارها
بهترین پوشش برای دیوارهای این فضا نیز رابطه مستقیمی با وسعت محیط و موقعیت دیوارها دارد. در صورتی كه فضای اختصاص یافته به لابی بزرگ است و احتمال برخورد لوازم به هنگام حمل وجود ندارد، می توان دیوارها را با رنگ روغنی و یا كاغذ دیواری قابل شست و شو پوشش داد. در چنین شرایطی كاربرد دیوارپوش های چوبی و یا نصب آینه و یا حتی سیمان، آجر و سنگ تیشه ای به عنوان پوشش یك و یا دو دیوار نیز تنوعی زیبا را در محیط ایجاد می كند. در میان آنها، آینه علاوه بر ایجاد زیبایی ظاهری، وسعت و نور موجود در محیط را افزایش می دهد.
نكته ۴: اگر لابی به قدری كوچك باشد كه فضای كافی برای مانور لوازم و اثاثیه ساكنان چندان وجود نداشته و حتی لوازم دكوراسیونی مربوط به این محیط نیز به یك میز و چند صندلی محدود شده باشد، بهتر است دیوارهای محیط را با سنگ پوشاند. به این ترتیب از احتمال آسیب دیدگی دیوارها كاسته می شود.رنگ برای دیوارها نیز باید با توجه به وسعت فضا، نور موجود و همچنین لوازم دكوراسیونی به كار رفته، انتخاب شود.
لوازم دكوراسیونی
همان طور كه در بالا اشاره شد، لابی دارای دو قسمت اصلی است كه هر یك لوازم دكوراسیونی خاص خود را نیاز دارد. البته نوع لوازم دكوراسیونی انتخابی ، رابطه مستقیمی با وسعت، پلان و موقعیت فضا و همچنین كاربرد آن دارد. در برخی از لابی ها محیط نشیمن برای قرار دادن نیم ست مبلمان ( یك كاناپه و دو مبل تكی و میز) و یا تركیب دوكاناپه دو نفره مناسب است. ولی در برخی دیگر امكان جای دادن یك كاناپه و یك میز و یا حتی تنها چند صندلی و یا مبل كوچك وجود دارد.به طور كلی توجه به این مسئله ضروری است كه یكی از مهم ترین خصیصه هایی كه لوازم دكوراسیونی موجود در قسمت نشیمن لابی باید دارا باشند، استحكام و مقاومت آنها است؛ زیرا این لوازم دكوراسیونی نسبت به لوازم و وسایل كاربردی در خانه موارد مصرف بیشتری دارد و افراد مختلفی با فرهنگ ها و گروه های سنی گوناگون از آنها استفاده می كنند لذا احتمال صدمه دیدن آنها به همین ترتیب افزایش می یابد. در ضمن تعویض هرچند وقت یك بار وسایل با توجه به ایجاد بار مالی برای ساكنان میسر نیست.امروزه با توجه به رایج شدن مبلمان فلزی ، تركیب فلز ، پارچه و یا حتی تلفیقی از چوب ، فلز و پارچه برای این محیط ها انتخاب مناسبی است زیرا فلز در هیچ شرایطی مورد صدمه ساختاری قرار نمی گیرد و تنها با یك پوشش جدید از رنگ ، نمایی تازه و متفاوت می یابد ؛ در نتیجه هم تغییر نمای ظاهری آن به راحتی و با كمترین هزینه صورت می گیرد و هم از استحكام كافی برخوردار است.توضیح: البته به طور كلی انتخاب این لوازم ، پس از در نظر گرفتن موضوع مقاومت، سلیقه ای است.پارچه مورد استفاده برای این لوازم دكوراسیونی نیز باید قابل شست و شو باشد ؛ زیرا به جهت استفاده مكرر افراد مختلف ، بسیار در معرض كثیف و لكه دار شدن قرار دارد.
نكته ۵: در صورت امكان از پارچه هایی با رنگ های خیلی روشن برای این منظور استفاده نكنید. البته این روزها چرم های مصنوعی در انواع و اقسام رنگ ها به بازار آمده اند كه با هر سلیقه و دكوراسیونی هماهنگ است و به جهت ضد آب بودن و تمیز شدن به سرعت و راحتی، كاربرد رنگ های روشن آنها نیز مشكل ساز نخواهد بود.رعایت موضوع قابل شست و شو بودن و دوام پارچه در هنگام انتخاب پرده برای پنجره های لابی نیز ضروری است.در لابی با توجه به موقعیت مكان در كنار لوازم دكوراسیونی مورد نیاز از لوازم تزیینی - دكوراسیونی دیگری مانند انواع تابلو ، دیواركوب و سایر عناصر تزیینی نیز می توان استفاده كرد.
نورپردازی
لابی نیز مانند هر فضای دیگری با وجود یك نورپردازی خوب ، صرفنظر از موضوع روشنایی ، جلوه ای متفاوت و زیبا می یابد. برای نورپردازی این محیط با توجه به كاربردهای مختلف ، حداقل به دو نوع نورپردازی نیاز است:یكی نورپردازی وظیفه ای فضای نشیمن و پیشخوان و دیگری نورپردازی دكوراسیونی.برای نورپردازی فضای نشیمن می توان از لوسترهای آویز یا سقفی، هالوژن های توكار، لوسترها و چراغ های دیواركوب، آباژور و یا انواع چراغ های رومیزی و یا پایه بلند ایستاده، استفاده كرد و در شرایطی كه دیواركوب ها و یا لوازم تزیینی دیگری در محیط وجود داشته باشد، نورپردازی آنها جلوه ای متفاوت را پدید می آورد.
نكته ۶: اگر فضای لابی، راهروها و یا مكان های موجود تا آسانسور، به هنگام روز از نور كافی بهره مند باشند، كاربرد گیاهان طبیعی، روحی تازه به محیط می بخشد ولی در غیر این صورت گل ها و گیاهان مصنوعی نیز جایگزین خوبی محسوب می شوند.
منبع : تبیان


همچنین مشاهده کنید