جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

ادرار کردن کودک


ادرار کردن کودک
مجرای ادراری و معقد به طور طبیعی از هم جدا و دفع ادرار و مدفوع بدون درد و بدون خون است. چنانچه در نوزادان دفع ادرار یا مدفوع همراه با خون باشد غیر طبیعی است. چنانچه در نوزادان ادرار آغشته به مدفوع باشد و یا ادرار و مدفوع از محلی غیر از محل طبیعی آن در ناحیه تناسلی و اطراف معقد خارج شود باید حتماً توسط پزشك بررسی شود. گاهی اوقات فیستولهای ادراری و اختلالات مادر زادی تشكیل معقد ممكن است باعث ایجاد اختلال در نحوه دفع ادرار و مدفوع شود. در نوزادان پسر ممكن است مجرای بطور كامل در نوک آلت باز نشود و زیر آلت تناسلی باشد و یا آلت تناسلی نوزاد انحنا داشته باشد و یا كوچكتر از حد طبیعی باشد؛ بنابراین باید حتماً از نظر محل غیر طبیعی مجرای ادراری یا فیستولهای ادراری بررسی شود.
● تنگی مجرای ادرار
▪ بعضی از كودكان وقتی بدنیا می‌آیند دارای مجرای ادراری فوق‌العاده تنگ هستند و یا در نوزادان پسر سوراخ سر آلت فوق‌العاده تنگ است و كودك به سختی و با فشار ادرار را تخلیه می‌كند. تأخیر تخلیه ادرار و تنگی مجرای ادراری و باریك بودن جریان ادرار حتماً باید از نظر تنگی مجرای ادراری و یا اختلالات مادر زادی و عفونی مجرای ادراری بررسی شوند.
● استفاده از مواد شستشو و ضد عفونی كننده برای كودكان
▪ استفاده از صابون و مواد ضد عفونی كننده و یا بتادین برای شستشو ناحیه تناسلی كودك ممكن است باعث ایجاد حساسیت و سوزش و خارش شود. چنانچه تعویض كهنه كودك به طور مرتب انجام شود و شستشوی با آب گرم بطور مرتب انجام شود هیچ ضرورتی برای استفاده از مواد شوینده یا ضدعفونی كننده نیست.این مواد خصوصاً بتادین (ید موجود در آن) به راحتی از پوست جذب می‌شود و می‌تواند عوارض جانبی داشته باشند. از طرفی تركیبات موجود در این مواد می‌تواند باعث ایجاد حساسیت موضعی شدید شود.
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید