پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

میگرن (Migraine)


میگرن (Migraine)
بیماری میگرن یک نوع سر درد عروقی مغز است که بصورت حملات عود کننده ی سر درد همراه با تهوع و استفراغ یا اختلالات خفیف بینایی است که معمولاً خطرناک نبوده و عوارضی از خود به جای نمی گذارد .
۱۵ درصد خانمها و ۶ درصد آقایان میگرن دارند. حملات میگرن معمولاً وقتی رخ می دهد که شخص گرسنه باشد یا در آفتاب و یا در محیط گرم(زیر دوش آب گرم) قرار گیرد یا بی خوابی کشیده یا از مسئله ای ناراحت باشد، شراب قرمز نوشیده یا بوی تند (مثلاً عطر) استشمام کرده باشد رخ می دهد.گاهی خانمها هنگام قاعدگی یا هیاز دچار حملات میگرن میشوند. بعضی از افراد گاهی بدون اینکه هیچ کدام از موارد فوق را داشته باشد دچار حمله میگرن می شوند. بیماری میگرن انواع مختلفی دارد.
● علائم یک حمله میگرن چیست؟
وقتی شخص مبتلا به میگرن در معرض یک عامل شروع کننده میگرن قرار گرفت ممکن است حالت هایی پیدا کند که با پیدا شدن این حالتها متوجه قریب الوقوع بودن یک حمله میگرن شود،این حالت را اورا مینامند و بیشتر بیماران مبتلا به میگرن اورا دارند و بیشتر بیماران بدون پیدایش اورا سر درد میگیرند. اورا به صورت اختلال در قسمتی از میدان بینایی و دیدن جرقه و نور در چشم خود سبکی در سر است. دقایقی پس از شروع اورا سردردی ظاهر می شود که معمولاً یک طرفه است و گاهی دو طرفه و ضربان دار است ولی گاهی دائمی است و محل آن پشت چشمها و ناحیه گیج گاهی (شقیقه) است. علائم دیگری که همراه با سردرد شدید ممکن است ظاهر شود،تهوع و استفراغ و بی حوصلگی است. بیمار مبتلا به میگرن دوست ندارد در نور نگاه کند(فتوفوبی)، بیمار دوست دارد در محیطی آرام و نسبتاً تاریک به سر ببرد و با کسی صحبت نکند. با بالا و پایین رفتن از پله ها ممکن است سردرد شدید تر شود.حملات میگرن گاهی به صورت درد گردن و یا دل درد ظاهر می شوند.
● آیا میگرن قابل معالجه است؟
میگرن گرچه با درد شدید و ناراحت کننده همراه است ولی بیماری خطرناکی نیست. بیماران مبتلا به میگرن بهتر است موارد تشدید کننده حملات را بشناسند و از آن موقعیتها دوری کنند. درمان میگرن را میتوان به دو قسمت تقسیم کرد، یکی معالجه حملات سردرد است که با مصرف داروهای مسکن معمولی و داروی ارگوتامین متوکلو پراماید و غیره میباشد. وقسمت دوم پیشگیری از حملات تکرار شوند در بیمارانی که زود به زود حملات شدید میگیرند انجام میشوند که با داروی بتابلوکر (پروپرانولول)و نورتریپتیلین ،سدیم والپروآت، سیپروهپتادین ، وراپامیل و غیره می باشد.شایان ذکر است بر اساس شدت حملات میگرن تعداد حملات در ماه و شرایط بدنی و روحی بیمار، داروهای مناسب توسط پزشک معالج تجویز میشوند.

تهیه شده توسط دکتر حامد دقاق زاده (متخصص بیماریهای داخلی - استادیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
منبع : اطلاعات پزشکی رسانیک


همچنین مشاهده کنید