چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

پوکی استخوان یا استئوپروز


پوکی استخوان یا استئوپروز
پوكی استخوان عبارت است از كاهش توده (دانسیته) استخوانهای بدن و شكننده شدن بیشتر از معمول انها است.با افزایش سن مخصوصا در خانمها احتمال ایجاد استئوپروز بیشتر می شود. در سن ۵۰ سالگی به بعد بافت استخوانی و مواد معدنی ان در خانمها به سرعت كم شده بطوریكه بیشتر خانمهای ۷۰ ساله دچار درجاتی از پوكی استخوان هستند.
اهمیت استئوپروز در احتمال شكستگی استخوانهااست. افراد مبتلا به پوكی استخوان بیشتر دچار شكستگی گردن (بالای) استخوان ران و مهره های ستون فقرات پشتی می شوند ولی هم استخوانها شكنندگی بیشتر از معمول دارند و احتمال شكستگی انها هم زیادتر از معمول است. با یك ضربه خفیف و یا حتی حین راه رفتن در اتاق نیز ممكن است استخوان این افراد بشكند لذا بایستی خیلی مواظب خود باشند، زیرا شكستگی گردن استخوان ران معمولا نیازمند عمل جراحی است و با توجه به سن بیمار و مشكلات دیگر بدنی خطر عمل جراحی ممكن است كم نباشد. امكان اندازه گیری دانسیتهٔ استخوان وجود دارد. دو نوع دستگاه در این زمینه وجود دارد. یك نوع با اشعه ایكس و دیگری با ماورای صوت این كار را انجام می دهند. اندازه گیری دانسیته استخوان برای بیمار بسیار ساده است و سوزن زدن یا درد ندارد. هر خانمی كه به سن ۶۰ تا ۶۵ سالگی رسیده باشد بایستی دانسیته استخوان او تعیین گردد. در بعضی افراد بنا به توصیه پزشك حتی در سنین پایین تر نیاز به اندازه گیری دانسیته اسخوانی دارند.پوكی استخوان قابل معالجه است. البته بهتر است از ایجاد پوكی استخوان پیشگیری نمود.
خوردن لبنیات و تحرك بدنی دو عامل مهم پیشگیری از پوكی استخوان است. مصرف سیگار و نوشیدن مشروبات الكلی، پوكی استخوان را تسریع و تشدید می كنند وبایستی از انها دوری كرد. خانمهایی كه بدلیلی كمبود هورمون استروژن دارند، پزشك برای انها هورمون به صورت قرص تجوید می كند و احتیاطات لازم را به انها اموزش می دهد.درمان و پیشگیری استئویروز باید مدتهای طولانی تحت نظر پزشك معالج ادامه یابد.
منبع : اطلاعات پزشکی رسانیک


همچنین مشاهده کنید