جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

بوی بد دهان (Halitosis)


بوی بد دهان (Halitosis)
هالیتوزیس عبارت است از استشمام بوی بد از دهان.البته خود شخص مبتلا به این ناراحتی ممکن است متوجه بوی بد دهان خود نباشد. گاهی بوی بد از بینی منشاء می گیرد.بیماریهای متعددی سبب ایجاد بوی بد دهان می شوند .از جمله این بیماری ها می توان موارد زیر را ذکر کرد:
۱- بیماریهای دستگاه تنفسی مانند آبسه ریه و برونشکتازی.
۲- عفونت های دهان والتهاب لثه و دهان ویا پوسیدگی (کرم خوردگی) دندان ها.
۳- نارسائی کبد ، نارسائی کلیه و کتو اسیدوز دیابتی.
۴- عفونت سینوس ها و بیماری های بینی و بیماریهای لوزه .
۵- بیماریهای گوارشی مانند دیورتیکول مری، سرطان مری از نوع زِنکِر.
۶- مسمومیّت با فلزات سنگین.
۷- خوردن بعضی مواد غذائی مانند سیر.
۸- باقیماندن مواد غذائی بین دندانهای سالم و رعایت دقیق بهداشت دهان و دندان که از شایعترین علل هالیتوزیس می باشد.
نوع بوئی که از دهان استشمام می شود ممکن است ما را به علّت بیماری ایجاد کننده بو راهنمائی کند. مثلاً اگر بوی ادرار از دهان کسی استشمام شد ممکن است ، نارسائی کلیه داشته باشد. افردی که زیاد گرسنه باشند یا اینکه کتواسیدوز دیابتی دارند ، دهانشان بوی سیب گندیده (بوی استون) می دهد. در نارسائی کبدی بوی مخصوصی از دهان بیار استشمام می شود که پزشک آنرا می شناسد. در بیمار مبتلا به آبسه ریه دهان بوی مدفوع می دهد.در موارد دیگر بوی دهان خصوصیّت ویژه ای ندارد. بوی دهان اگر بعد از بیدار شدن از خواب شدید باشد و بعد از غذا خوردن کمتر شود ، به احتمال زیاد ازدهان یا گلو منشاء می گیرد.
اگر دجار مشکل بوی دهان هستید چند سطر زیر را حتماً بخوانید
• چنانچه سرفه ، خلط چرکی ، سینوزیت و سردرد ،ناراحتی کبدی یاکلیوی دارید ، به پزشک مراجعه کنید.
• اگر دندان خراب دارید، یازخم در دهان دارید یا اینکه لثه شما پیوره داردویا هنگام مسواک زدن از لثه شما خون می آید ، هر چه سریعتر به دندان پزشک مراجعه کنید.
• اگر سیگاری هستید ،همین امروز سیگار را ترک کنید.
• اگر هیچکدام از این موارد را ندارید ،و با اینکه مسواک می زنید باز هم از بوی دهان رنج می برید ، به نکات زیر توجّه کنید:
در مسواک زدن و بهداشت دهان و بینی خود ، دقّت بیشتری کنید.قبل از مسواک زدن حتماً از نخ دندان استفاده کنید. روش صحیح نخ دندان کشیدن را فرا بگیرید ، زیرا کشیدن غلط نخ دندان، ممکن است به لثه شما آسیب برساند. بلافاصله پس از غذا خوردن ، نخ دندان بکشید و مسواک بزنید. روزی دو بار مسواک بزنید. طریقه مسواک زدن صحیح را یاد بگیرید.از مسواک نرم استفاده کنید. روش مسواک زدن مهمتر از خمیر دندان است. پس از مسواک زدن دندان ها ، مسواک را چند بار روی زبان از عقب به جلو بکشید. کشیدن مسواک روی قسمت عقب زبان ممکن است ایجاد حالت تهوّع ( حالت به هم خوردگی ) کند، در این صورت سعی کنید با دندانهای خود این قسمت زبان را تمیز کنید.
نوع خمیر دندان خود را هر دو هفته عوض کنید.با رعایت مورد فوق ، بیشتر افراد بهبود می یابند. چنانچه مشکل شما ادامه پیدا کرد ، به پزشک خود مراجعه کنید.
منبع : اطلاعات پزشکی رسانیک


همچنین مشاهده کنید