شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

سالمونلوز


سالمونلوز
● سالمونلوز چیست؟
عفونت روده ای سالمونلوز عفونتی است كه بوسیله میكروبی بنام سالمونلا بوجود می آید. بیشتر افرادی كه با سالمونلا عفونت روده ای پیدا می كنند دچار اسهال، تب و دل درد می شوند. حدود ۱۲ تا ۷۲ ساعت بعد از وارد شدن میكروب سالمونلا از راه دهان به داخل دستگاه گوارش علائم ظاهر می شوند. بیماری روده ای ایجاد شده بوسیله سالمونلا، چهار تا هفت روز طول می كشد و بیشتر افراد بدون هیچ درمانی خود به خود خوب می شوند، ولی در بعضی بیماران، بیماری آنقدر شدید می شود كه نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارند.میكروب سالمونلا علاوه بر بیماری روده ای می تواند بیماریهای دیگری از جمله حصبه، عفونت های موضعی، عفونت های خون (سپتی سمی) هم ایجاد كند. در بعضی افراد سالم میكروب سالمونلا در كیسه صفرا زندگی می كند و از راه مدفوع دفع می شود ولی بیماری خاص برای فرد مبتلا ایجاد نمی كند. این افراد در حقیقت حامل سالم باكتری می باشند و می توانند افراد سالم دیگر را به این بیماری آلوده كنند. از لحاظ مسائل بهداشتی چنین افرادی نباید در تهیه و عرضه مواد غذایی مشاركت نمایند.
● میكروب سالمونلا چیست؟
این میکروب باكتریی میله ای شكل از دسته باكتریهای گرم منفی است. طول این باكتری حدود یك تا دو هزارم میلی متر است. چنانچه آب یا غذا به این باكتری آلوده شود به افراد سالم یا حیوانات دیگر منتقل می شود. سالمونلا انواع مختلفی دارد. یك دانشمند آمریكایی بنام سالمون این باكتری را كشف كرد لذا به سالمونلا معروف شد. بعضی آنتی بیوتیكها می توانند این باكتری را در بدن از بین ببرند. مواد ضدعفونی كننده هم این باكتری را نابود می كنند. چنانچه این باكتری در شیر وجود داشته باشد، با پاستوریزه كردن از بین می رود. مگس و سوسك می توانند این باكتری را به مواد غذایی منتقل نمایند. انگشتان آلوده هم در انتقال این باكتری به آب، غذا یا دهان نقش مهمی دارند. با رعایت موازین بهداشتی می توان از ابتلا به این باكتری پیشگیری نمود. همانطور که میدانید، واكسن موثری برای ابتلا به باكتری سالمونلا وجود ندارد.
● عفونت با میكروب سالمونلا را چگونه تشخیص می دهند؟
عوامل زیادی می توانند ایجاد تب و اسهال و دل درد نمایند لذا برای تشخیص اینكه كدام میكروب یا ویروس این علائم را ایجاد نموده لازم است آزمایش مدفوع و كشت آن انجام گیرد و از طریق شناخت علائم بالینی امكان تشخیص قطعی عفونت با میكروب سالمونلا مقدور نیست. آیا عفونت با باكتری سالمونلا علاج پذیر است؟
عفونت روده ای با میكروب سالمونلا در عرض پنج تا هفت روز، خود به خود بهبود یافته و معمولا نیاز به درمان خاصی ندارد مگر اینكه بیماری شدید باشد. عفونت روده ای با سالمونلا نیاز به تجویز آنتی بیوتیك ندارد. چنانچه این باكتری ایجاد بیماری حصبه یا عفونت خون (سپتی سمی) نموده باشد و یا اگر بیمار شیرخوار باشد یا اینكه ایمنی بدن او مختل باشد، نیاز به تجویز آنتی بیوتیك مناسب خواهد داشت. در مواردی كه اسهال ناشی از عفونت روده ای شدید باشد نیاز به جایگزینی آب و املاح بصورت ORS (سرم خوراکی) و یا مایع درمانی تزریقی خواهد داشت.
● عفونت سالمونلا چقدر شایع است؟ (شیوع)
تعداد دقیق افرادی كه هر سال توسط این باكتری بیمار می شوند مشخص نیست ولی سالانه میلیونها نفر در سرتاسر جهان بوسیله این باكتری بیمار می شوند. عفونت با سالمونلا در تابستان شایعتر است و بچه ها بیشتر در معرض ابتلا می باشند.
● چگونه از خودمان مواظبت كنیم تا به این باكتری مبتلا نشویم ؟ (راههای پیشگیری)
▪ تخم مرغ عسلی یا خام نخورید.
▪ گوشت و مرغ نیمه پخته نخورید. چون در كباب یا همبرگر خوب پخته نشده ممكن است میكروب سالمونلا زنده بماند لذا كباب و همبرگر را خوب بپزید و سپس مصرف كنید.
▪ شیر و لبنیات غیر پاستوریزه مصرف نكنید.
▪ سبزیجات را قبل از مصرف خوب بشوئید و ضد عفونی كنید.
▪ غذای پخته شده و آماده مصرف را از غذاهای پخته نشده دور نگه دارید. چاقو و تخت گوشت و وسایل تهیه غذا را مرتبا بشوئید و ضد عفونی كنید.
▪ مگس ها و سوسكها را در منزل از بین ببرید.
▪ بهداشت را همیشه رعایت كنید و به كسانی كه در رعایت بهداشت سهل انگاری می كنند، تذكر لازم را بدهید.
▪ افراد ناقل سالمونلا نباید در تهیه و عرضه مواد غذایی و نوشیدنی ها دخالت كنند.
▪ از نگهداری جانورانی چون لاك پشت در منزل خود داری كنید و چنانچه به خزنده ای دست زدید فورا دستان خود را با آب و صابون بشوئید
▪ آب غیر بهداشتی ننوشید، غذای مشكوك یا غیر بهداشتی نخورید.
منبع : اطلاعات پزشکی رسانیک


همچنین مشاهده کنید