شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

هلیکوباکترپیلوری


هلیکوباکترپیلوری
هلیكوباكترپیلوری یك باكتری میله ای شكل گرم منفی است كه طول آن حدود یك هزارم میلی متر است. این باكتری روی لایه سطحی معده كه با غذا تماس دارد (مخاط) زندگی می كند و هیچگاه به بافت معده و خون حمله نمی كند. هلیكوباكترپیلوری می تواند باعث ایجاد التهاب معده (گاستریت) ، زخم معده و یا اثنی عشر و بندرت سبب ایجاد لنفوم معده و یا سرطان معده می شود.حدود ۵۰ تا ۸۰ درصد مردم جامعه این باكتری را در معده خود دارند و بیشتر این افراد مشگل خاصی احساس نمی كنند و در حقیقت نیازی به معالجه هم ندارند، مگر اینكه علائم بیماری مثل زخم معده پیدا كنند.
● انسان چگونه به این باكتری آلوده می شود؟
انتقال باكتری از فردی به فرد دیگر صورت می گیرد. از خوردن مواد غذایی و آب آلوده به باكتری هم ممكن است فرد به این باكتری آلوده شود. اخیرا دانشمندان متوجه شده اند كه این باكتری در معده گوسفند می تواند زندگی كند و تاكثیر یابد بدون اینكه بیماری خاص را برای این حیوان ایجاد كند و ثابت شده است سیرابی و شیردان و شیر چنین گوسفندی آلوده به باكتری است. البته جوشاندن شیر و پختن سیرابی سبب پاك شدن این مواد از باكتری مذكور خواهد شد.
● راه معالجه و ریشه كن كردن این باكتری از معده انسان چیست؟
بسیاری از افراد جامعه با اینكه این باكتری را در معده خود دارند نیازی به معالجه ندارند. فقط كسانی كه زخم پپتیك معده یا اثنی عشر و یا لنفوم معده پیدا كرده اند بایستی برای از بین بردن این باكتری آنتی بیوتیك های مناسب به مدت دو هفته دریافت كنند.عفونت به این باكتری مصونیت ایجاد نمی كند و عفونت مجدد پس از درمان ممكن است بوجود آید. هنوز واكسنی برای این باكتری ساخته نشده است و تنها راه پیشگیری رعایت موازین بهداشتی و مصرف آب و غذای بهداشتی است.
منبع : اطلاعات پزشکی رسانیک


همچنین مشاهده کنید