پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

کولیت اولسرا تیو


کولیت اولسرا تیو
یك بیماری التهابی روده است كه در آن به علت نامعلومی روده، مدتهای طولانی (مزمن بودن) دچار التهاب می شود و بیمار دچار اسهال خونی مزمن (مدتهای طولانی) پیدا می كند. این بیماری علاوه بر روده بزرگ می تواند روده باریك كبد و مجاری صفراوی، دهان، معده، مفاصل، چشم و پوست را نیز گرفتار می كند.در آسیا سالانه تقریبا از هر یك میلیون نفر، پنج نفر به این بیماری مبتلا می شوند. در بیشتر موارد بیماری تا آخر عمر می ماند و بهبودی قطعی نمی یابد در مورد علت این بیماری و بیماری كرون بر این عقیده اند كه در افرادی كه زمینه ژنتیك مساعدی دارند، عوامل خارجی ( عوامل بیولووژیك و میكروبهای درون روده) و عوامل داخل بدن سبب ایجادیك اختلال در نظم ایمنی شده و در نتیجه یك التهاب مزمن (برای مدتهای طولانی ادامه می یابد) در مخاط روده تولید شده و تداوم می یابد. بیماری كولیت اولسراتیو واگیری ندارد. در ۱۰% مواردبیش از یك نفر در یك فامیل گرفتار آن می شوند.
● علائم بیماری چیست؟
علائم بیماری بصورت اسهال خونی مزمن (بیش از یك ماه طول می كشد) است. دل پیچه و دفع مواد خلط مانند (موكوس) آغشته به خون قرمز تازه همراه با مدفوع نیز وجود دارد. بسته به وسعت گرفتاری روده علائم بیمار ممكن است كم یا زیاد باشد. در موارد خفیف ممكن است زمانی علائم وجود داشته باشد و گاهی خود به خود از بین بروند و بیمار به پزشك مراجعه نكند. بعضی بیماران دستپاچه شده هنگام احساس نیاز به دفع مدفوع یا احساس تخلیه ناقص مدفوع دارند.
● آیا كولیت اولسراتیو قابل معالجه است؟
آری بیماری كولیت السراتیو قابل معالجه است ولی شفای قطعی و عدم نیاز به به مصرف دارو در بیشتر بیماران حاصل نمیشود به عبارت دیگر با داروها می توان بیماری را كنترل كرد بطوریكه بیمار بدون علامت به زندگی معمولی خود بپردازد و درمان تا آخر عمر ادامه می یابد. بدیهی است در چنین حالتی همكاری بیمار با پزشك نقش بسیار مهمی دارد.پزشك معالج برای درمان این بیماری از سولفاسالازین، مزالامین، كورتیكوستروئید خوراكی یا استعمالی تجویز می كند مصرف این داروها تا آخر عمر معمولا عارضه به همراه ندارد زیرا پزشك معالج در این باره از بیمار مراقبت میكند و آزمایشهای ضروری را در فواصل زمانی لازم انجام می دهد. آنهائیكه از داروی سولفاسالازین استفاده می كنند باید آب زیادی بنوشند تا سنگ كلیه نگیرند. بیماران مبتلا به كولیت اولسراتیو پس از اینكه علائم آنها تحت كنترل درآمد و به ظاهر سالم شدند بایستی طبق دستور پزشك داروها را ادامه دهند.
● بیمار مبتلا به كولیت اولسراتیو چه غذاهایی باید بخورد؟
رژیم غذایی خاصی برای بیماران مبتلا به كولیت اولسراتیو پیشنهاد نشده است این بیماران همه غذاهای معمولی را می توانند بخورند. مصرف مشروبات الكلی، ترشی و فلفل تند برای همه مردم توصیه نمی شود. چنانچه بیماری كمبود لاكتوز داشته باشد لازم است شیر و غذاهای محتوی شیر نخورد ولی مصرف ماست، دوغ و یا كشك اشكال ندارد. در مواردی كه بیمار روزانه بیش از ۷ تا ۹ مرتبه اجابت مزاج بصورت اسهال خونی همراه با تب و حال عمومی بد را دارد، ممكن است طبق دستور پزشك، او را در بیمارستان بستری كنند و به موازات درمان وریدی، تغذیه با مایعات در موارد شدیدتر تغذیه كامل وریدی (تجویز مایعات و غذا از راه سرم) برای بیمار شروع شود و پس از بهتر شدن حال عمومی دوباره تغذیه خوراكی آغاز گردد. در موارد شدید بیماری گاهی پزشك، بیمار را كاندید عمل جراحی برای برداشتن همه روده بزرگ نماید.
● راه پیشگیری از ابتلا به كولیت اولسراتیو چیست؟
بیماری كولیت اولسراتیو واكسن ندارد. با رعایت بهداشت هم نمی توان از ابتلا به این بیماری پیشگیری نمود. این بیماری واگیر ندارد.
● پزشك معالج چگونه بیماری كولیت السراتیو را تشخیص می دهد؟
پزشك با توجه به شرح حال بیمار و معاینه او و درخواست كردن آزمایشهای مدفوع و خون و گرفتن عكس از روده بزرگ و انجام كولونوسكوپی و نمونه برداری از مخاط روده و بررسی آسیب شناسی روده توسط متخصص پاتولوژی با رد كردن علل دیگر التهاب روده به تشخیص كولیت اولسراتیو می رسد. آزمایش مدفوع در این بیماری، عامل خاصی مانند آمیب و غیره نشان نمی دهد. پس از ۱۰ تا ۱۵ سال از شروع بیماری لازم است هر سال كولونوسكوپی و نمونه برداری از مخاط روده برای بیمار انجام گیرد.
منبع : اطلاعات پزشکی رسانیک


همچنین مشاهده کنید