چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

مسابقه بزرگ - The Great Race


مسابقه بزرگ - The Great Race
سال تولید : ۱۹۶۵
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : مارتین جورو
کارگردان : بلیک ادواردز
فیلمنامه‌نویس : آرتور راس، برمبنای داستانی نوشته راس و ادواردز
فیلمبردار : راسل هارلان
آهنگساز(موسیقی متن) : هنری منسینی.
هنرپیشگان : جک لمون، تونی کورتیس، ناتالی وود، پیتر فالک، کینان وین، ویوین ونس، دوروتی پروواین، راس مارتین،جرج مک‌ریدی، ماروین کاپلان و آرتور اوکانل.
نوع فیلم : رنگی، ۱۶۳ دقیقه.


نیویورک، سال ۱۹۰۸. "لسلی کبیر" (کورتیس) پیش‌گام اقدامات متهورانه در زمین، دریا و هوا و به جا گذاشتن رکوردهای سرعت، حسادت رقیبش "پروفسور فیت" (لمون) را برمی‌انگیزد. "فیت" با دسیسه‌های مختلف در هنرنمائی‌های "لسلی" خرابکاری می‌کند. آنان هر دو در مسابقه طولانی اتوموبیل‌رانی از نیویورک به پاریس شرکت می‌کنند و در طول راه "فیت" نقشه‌ەای ناجوانمردانه متعددی را برای برنده شدن اجرا می‌کند که ناکام می‌مانند. "لسلی" در آستانه برنده شدن و نزدیک خط پایان مسابقه متوقف می‌شود تا علاقه خود را به "مگی دوبوآ" (وود)، روزنامه‌نگاری که در طول راه همراه‌شان بوده، ابراز کند و مسابقه را می‌بازد. "فیت" ابتدا خوشحال است اما پس از وقوف به‌این که "لسلی" خود مسابقه را می‌بازد "فیت" ابتدا خوشحال است اما پس از وقوف به این‌که "لسلی" خود مسابقه را واگذار کرده به خشم می‌آید و ابراز نارضایتی می‌کند. تنها راه چاره شرکت در مسابقه‌ای با جهت معکوس است.
٭ ادای دین ادواردز به هالیوود کلاسیک و به‌ویژه سنت کمدی‌های صامت بزن‌بکوب گاه کشدار به‌نظر می‌رسد و لحن منسجمی ندارد. شاید او بر آن بوده که وفاداری به سادگی کودکانه قهرمانان کلیشه‌ای و ماجراهای پرهیجان کفایت می‌کند. با این حال استفاده دل‌پذیر از دکور، جلوه‌های بصری و منطق دنیای کارتونی، فیلم را دیدنی می‌سازد و بازیگران که آشکارا خود را به جریان آزاد حادثه‌ها سپرده‌اند، به‌خوبیقامت مورد نظر فیلم‌ساز را به خود می‌گیرند: کورتیس و لمون دو قطب خیر و شر را ـ با پوشش‌های یک‌سره سفید و سیاه ـ مجسم می‌کنند، وود زن ماجراجوی دردسرآفرین است و فالک در نقش نوچه خرابکاری می‌درخشد.


همچنین مشاهده کنید