پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

اسپارتاکوس - Spartacus


اسپارتاکوس - Spartacus
سال تولید : ۱۹۵۸
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : ادوارد لوئیس
کارگردان : استنلی کوبریک و آنتونی مان (بدون ذکر در عنوان‌بندی).
فیلمنامه‌نویس : دالتن ترومبو، برمبنای رمانی نوشته هوارد فاست.
فیلمبردار : راسل متی و کلیفورد استین.
آهنگساز(موسیقی متن) : الکس نورث.
هنرپیشگان : کرک داگلاس، جین سیمونز، لارنس اولیویر، تونی کورتیس، چارلز لاتن، وودی استرود، جان گاوین، پیتر یوستینوف، نینا فوش، جان آیرلند و هربرت لوم.
نوع فیلم : رنگی، ۱۸۴ دقیقه.


امپراتوری رم، ۷۳ سال پیش از ملاد مسیح. یک برده لیبائی به‌نام "اسپارتاکوس" (داگلاس) توسط مالک مدرسه گلادیاتوری، "لنتولوس باتیاتوس" (یوستینوف) خریداری می‌شود. "اسپارتاکوس" نیز مثل بسیاری دیگر از برده‌ها تمرین می‌کند و آموزش می‌بیند تا در مبارزه‌های نمایشی با هم‌قطارانش شرکت کند. اما آرام‌آرام متوجه حقوق "انسانی" خود می‌شود و قیامی را به راه می‌اندازد. لشکری از بردگان به وجود می‌آید و در مبارزه با رمی‌ها به پیروزی‌هائی دست پیدا می‌کنند. "اسپارتاکوس" و یارانش قصد مبارزه ندارند و صرفاً به‌‌دنبال راهی برای خارج شدن از خاک امپراتوری و آزاد زیستن هستند. با این همه، سرانجام نیروهای رمی به سرکردگی "مارکوس کراسوس" (اولیویر) لشکر بردگان را شکست می‌دهند و همه، از جمله "اسپارتاکوس"، را به صلیب می‌کشند...
٭ فیلمی مثال‌زدنی از قدرت داگلاس، یکی از ستارگان هالیوودی، که این‌جا کمپانی را وامی‌دارد کارگردانی چنین پروژه عظیمی را به جای مان به فیلم‌سازی جوان و تازه کار واگذار کنند. ضعف‌های فیلم‌نامه ترومبو (براساس رمان پرآوازه فاست) را موسیقی با شکوه نورث و بازی بازیگران نقش‌های دوم (اولیویر، لاتن به‌خصوص یوستینوف که دیگران را در سایه قرار می‌دهد) جبران می‌کند. صحنه خودکشی لاتن و ایثار دسته‌جمعیطرفداران قیام که همه یک صدا "گناه" رهبر را به عهده می‌گیرند و می‌گویند: "اسپارتاکوس منم"، حماسی‌ترین لحظه‌های فیلم را شکل می‌دهند. نسخه کامل فیلم، با صحنه "رسوا"ی حمام "کراسوس" (اولیویر) و "آنتونیو" (کورتیس) در سال ۱۹۹۱ عرضه شد.


همچنین مشاهده کنید