چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

کینگ‌کُنگ - King Kong


کینگ‌کُنگ - King Kong
سال تولید : ۱۹۷۶
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : دینو دِ لورنتیس
کارگردان : جان گیلرمین
فیلمنامه‌نویس : لورنزو سمپل جونیر، بر مبنای فیلم‌نامه‌ای نوشته جیمز کریلمن، روت رُز از طرح مریان ک. کوپر و ادگار والاس.
فیلمبردار : ریچارد ه_ . کلاین.
آهنگساز(موسیقی متن) : جان باری.
هنرپیشگان : جف بریجز، چارلز گرودین، جسیکا لانگ، جان راندولف، رنه اوبرژونوآ، جولیوس هریس، جک اوهالوران، اد لاتر جان لون، جان ایگار و کنی لانگ.
نوع فیلم : رنگی، ۱۳۵ دقیقه.


کمپانی نفتی پتراکس، یک گروه تحقیقاتی را با کشتی به میکرونزیا می‌فرستد، با این امید که بتوانند در جزیره ناشناخته اسکول به ذخایر نفتی دست پیدا کنند. سرپرست گروه، «فرد ویلسن» (گرودین) و «بگلیِ» دانشمند (اوبرژونوآ) معتقدند که بخار اطراف جزیره ممکن است ناشی از نفت باشد، اما «جک پرسکات» (بریجز)، فسیل‌شناس دانشگاه پرینستن که مسافر قاچاق کشتی است، به چنین چیزی اعتقاد ندارد و در عوض از حکایتی باستانی درباره «کُنگ»، هیولائی ماقبل تاریخی می‌گوید. «دوآن» (لانگ)، نوستاره سینما، تنها بازمانده انفجاری که کشتی تهیه کننده یک فیلم را در راه هنگ‌کنگ از بین برده، پیش از رسیدن به جزیره، توسط گروه اکتشافی نجات پیدا می‌کند. در ساحل، «ویلسن»، «بگلی»، «جک» و «دوآن» شاهد مراسم بومی قربانی کردن یک دختر هستند. همان شب «دوآن» که با «جک» قراری دارد، به دست بومی‌ها ربوده و به‌عنوان هدیه تقدیم «کُنگ» می‌شود؛ گوریلی دوازده متری که می‌آید و «دوآن» را با خود می‌برد. زمانی که «جک» با گروه نجات جنگل را می‌گردد، «ویلسن» از «بگلی» می‌شنود که منابع نفتی جزیره تا ده‌هزار سال دیگر قابل استفاده نیست. او در اینجا به فکر استفاده تبلیغاتی از «کُنگ» برای کمپانی پتراکس می‌افتد. «کنگ» تقریباً همه افراد گروه نجات را می‌کشد اما وقتی با یک مار غول‌پیکر می‌جنگد، «جک»، «دوآن» را که حالا گوریل کاملاً دل‌باخته‌اش شده، فراری می‌دهد. «کُنگ» به تله می‌افتد، و با تزریق خواب‌آور، به درون یک تانکر غول‌پیکر برده می‌شود. در راه بازگشت، «ویلسن»، «دوآن» و «جک» را برای ازدواج با هم و ظاهر شدن با «کُنگ» در نیویورک ترغیب می‌کند. اما «جک» این پیشنهاد را رد می‌کند. در فری جنوبی، «کُنگ» که از جمعیت عکاسان پیرامون «دوآن» عصبانی شده، غل و زنجیرش را می‌شکند، «ویلسن» و دیگران را می‌کشد و خسارت زیادی به بار می‌آورد. «جک» و «دوآن» فرار می‌کنند، اما «کُنگ» پیدای‌شان می‌کند و «دوآن» را می‌رباید. در اینجا، «جک» متوجه می‌شود که ساختمان مرکز تجارت جهانی بسیار شبیه یک صخره سنگی در جزیره اسکول است و از مسئولان می‌خواهد که اجازه دهند «کُنگ» به آنجا برود؛ با این قول که به او آسیبی نرسانند. اما در بالای ساختمان، از سوی ارتش به گوریل حمله می‌شود، «کُنگ» برای حمایت از «دوآن»، به‌شدت مجروح و از بالای ساختمان واژگون می‌شود. حالا «دوآن» به‌دنبال «جک» می‌گردد، اما جمعیت عظیم عکاسان و تماشاگران آن دو را از هم جدا می‌کنند.
* کینگ‌کُنگ نسخه دیگر یکی از معروف‌ترین فیلم‌های تاریخ هالیوود (فیلمی به همین نام ساخته مریان ک. کوپر و ارنست ب. شودساک، 1933) است؛ اما از حیث خلق هیجان و ماجراهای فانتزی به پای نسخه اصلی نمی‌رسد. شخصیت «ویلسن» اشاره‌هائی به تاجران سودجو و نمایندگان امپریالیسم دارد، ولی این اشاره‌ها به‌دلیل ماهیت تجاری خود فیلم جا نمی‌افتد. در واقع کار بیش از ساختار روائی، در بند ایجاد صحنه‌های باشکوه و محیرالعقول است و امکان فکر کردن به چیزهای دیگر را نمی‌دهد.


همچنین مشاهده کنید