سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

دیوار نوشته‌های آمریکائی - American Graffiti


سال تولید : ۱۹۷۳
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : لوکاس فیلم و کمپانی کوپولا
کارگردان : جرج لوکاس
فیلمنامه‌نویس : گلوریا کاتس، ویلارد هویک و لوکاس.
فیلمبردار : ران اِوِراسلیج و جان دالکوئن.
آهنگساز(موسیقی متن) : -
هنرپیشگان : ریچارد دریفوس، ران هوارد، سیندی ویلیامز، کندی کلارک، پل له مات، چارلی مارتین اسمیت، مکنزی فیلیپس، وولف من جک و هریسن فورد.
نوع فیلم : رنگی، ۱۱۰ دقیقه.


سال 1962. در یکی از شهرهای کوچک شمال کالیفرنیا چهار دوست برای گذراندن شبی گرد می‌آیند: «استیوبولاندر» (هوارد) مشتاق رفتن به دانشگاه است، در حالی که «کورت هندرسن» (دریفوس) برای ترک شهر مردد است، «جان میلنر» (له‌مات) قهرمان مسابقاتِ اتوموبیل‌رانی است، و جوان‌ترین آنان، «تری‌فیلدز» (اسمیت) در پی سرگرمی‌های دوران جوانی است. «استیو» با محبوبه خود، «لاری» (ویلیامز)، خواهر «کورت» جروبحث می‌کند و نگران است که پس از رفتن به دانشگاه چه سرنوشتی در انتظارشان است. «کورت» به‌دنبال دختری می‌رود. «تری» با دختری به نام «دبی» (کلارک) آشنا می‌شود و با اتوموبیل «استیو» او را به گردش می‌برد، اما اتوموبیل به سرقت می‌رود. «میلنر» بعدتر «تری» را از دست سارقان اتوموبیل نجات می‌دهد و در مسابقه‌ای که «لاری» نیز حضور دارد و سرنشین یکی از اتوموبیل‌های رقیب است، برنده می‌شود. اتوموبیل «لاری» تصادف می‌کند و «استیو» او را نجات می‌دهد. روز بعد، دوستان همگی «کورت» را در فرودگاه مشایعت می‌کنند در حالی که «استیو» هم که در میان آنان است، رفتن به دانشگاه را یک سال عقب انداخته است...
* به ادعای خود کارگردان، فیلم الهام گرفتن از دوران پُر شور جوانی‌اش و یکی از نقطه‌های عطف سینمای دهه 1970 آمریکا درباره تردیدهای نسلی معصوم و سرگردان است. و نیز طلایه‌داری برای موج فیلم‌های مربوط به جوانانِ حساس و بی‌تاب که از قضا چندتایش را فرانسیس فوردکوپولا تهیه کننده آن ساخت. دیوار نوشته‌های آمریکائی از طریق قطعه‌های پراکنده زندگی، برخوردها، گفت‌وگوها و گردهم آمدن‌های شخصیت‌هایش، تصویرهائی تلخ و شیرین از بحران بلوغ و پایان سرخوشی‌های جواانی ارائه می‌دهد، اما سعی نمی‌کند آن را به تراژدی برگرداند بلکه در عوض طراوت و خودانگیختگی لحظه‌ها را حفظ می‌کند. فیلم سکوی پرشی برای گروه بازیگران جوانش بود و موفقیت مالی آن، موقعیت لوکاس را در صنعت سینمای آمریکا تثبیت کرد. در سال 1979، ب. و. ل. نورتن، دنباله‌ای بر فیلم با نام دیوار نوشته‌های آمریکائی بیشتر می‌سازد.


همچنین مشاهده کنید