پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

محموله عجیب - Strange Cargo


محموله عجیب - Strange Cargo
سال تولید : ۱۹۴۰
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : مترو ـ گلدوین ـ مایر
کارگردان : فرانک بورزیگی
فیلمنامه‌نویس : لارنس هازارد و لسر ساموئلز، برمبنای کتاب نه خیلی باریک، نه خیلی عمیق نوشته ریچارد سیل.
فیلمبردار : رابرت پلانک.
آهنگساز(موسیقی متن) : فرانتس واکسمن
هنرپیشگان : جون کرافورد، کلارک گیبل، ایان هانتر، پتر لوره، پل لوکاس، آلبرت دکر، ج. ادوارد برامبرگ، ادواردو سیانلی و جان آرلج.
نوع فیلم : سیاه و سفید، ۱۰۵ دقیقه.


"جولی" (کرافورد)، در کافه‌ای نزدیک زندان جزیره شیطان برنامه اجرا می‌کند. یکی از زندانیان فراری به‌نام "آندره" (گیبل)، در اتاق تعویض لباس "جولی" در کافه پناه می‌گیرد. به‌زودی "آندره" را دستگیر می‌کنند، و صاحب کافه "جولی" را از کارش اخراج می‌کند، در زندان جزیره یک زندانی به‌نام "مال" (دکر) نقشه فرار جدیدی را برای یک گروه از زندانیان طرح می‌ریزد؛ گروهی متشکل از "هسلر" (لوکاس)، "تلز" (سیانلی)، "دوفون" (آرلج)، "فلوبر" (برامبرگ)، "کامبرو" (هانتر) و زندانی نفرت‌انگیزی به‌نام "کوشون" (لوره) که او را "آقا خوکه" صدا می‌کنند. "آندره" در این برنامه فرار شرکت می‌کند و، ناخواسته، "جولی" نیز به گروه فراریان ملحق می‌شود. "کامبرو" قدرت روحی عجیبی دارد که به خلافکران فراری آرامش می‌بخشد تا بی‌دغدغه بمیرند. سرانجام "آندره" نیز که به "کامبرو" اعتقادی نداشته، دیدگاه‌هایش نسبت به زندگی عوض می‌شود. او به زندان باز می‌گردد، در حالی که "جولی" قول داده منتظر آزادی‌اش بماند...
٭ نخستین فیلم مشترک گیبل و کرافورد و نخستین هالیوود پس از بربادرفته (ویکتور فلمینگ، ۱۹۳۹). نقش "کامبرو" را هانتر با قدرت بازی می‌کند (نقشی که ابتدا قرار بود ملوین داگلاس، به عهده بگیرد). کرافورد نیز شیرین و در عین حال خشن بازی می‌کند و در مجموع سه دست لباس (۴۰ دلاری) بیشتر نمی‌پوشد! کارگردانی بورزیگی، پیش از هرچیز، در جهت بخشیدن جلوه‌ای خاص به فیلم است؛ با این همه فیلم در زمان اکران‌اولش با مشکلات بسیاری روبه‌رو می‌شود. مذهبیون فیلم را مغایر تعالیم مسیحیت تشخیص می‌دهند و نمایش آن در بعضی از شهرها (از جمله دیترویت) ممنوع اعلام می‌شود.


همچنین مشاهده کنید