جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

علامت خون‌آشام - MARK OF THE VAMPIRE


علامت خون‌آشام - MARK OF THE VAMPIRE
سال تولید : ۱۹۳۵
کشور تولیدکننده : امریکا
محصول : مترو ـ گلدوین ـ مایر
کارگردان : تاد برانینگ
فیلمنامه‌نویس : گای اندور و برنارد شوبرت، بر مبنای داستانی نوشتهٔ برانینگ و کتاب هیپنوتیست به داستان درآمده توسط ادوین و. برک هولدر
فیلمبردار : جیمز وانگ هو
هنرپیشگان : لایونل باریمور، الیزابت آلن، بلا لوگوسی، لایونل آتویل، جین هرشولت، دانلد میک، کارول بورلند و هنری وادزوورت
نوع فیلم : رنگی، ۶۱ دقیقه


ـ ̎دکتر داسکیل̎ (میک)، اعلام می‌کند که قتل مرموز ̎سر کارل بوروتین̎ در قصرش در بوهم کار خون‌آشام‌ها است. ̎بازرس نومان̎ ( آتویل) که از پراگ آمده با کمک ̎پروفسور زلن̎ (باریمور)، متخصص خون‌آشام‌ها شروع به تحقیق در این‌باره می‌کند. خون‌آشام‌ها، به ̎ایرنا ̎ ( آلن)، دختر ̎سر کارل̎ و نامزدش هم حمله می‌کنند. وقتی ̎سر کارل̎ در معیت خون‌آشام‌های افسانه‌ای ̎کنت مورا ̎ (لوگوسی) و دخترش ̎لونا ̎ (بورلند) دیده می‌شود، تابوت او را باز می‌کنند و آن را خالی می‌یابند. ̎بارون اوتو̎ (هرشولت)، عموی ̎ایرنا ̎ می‌خواهد به یکی از خون‌اشام‌ها حمله کند اما ̎زلن̎ اصرار دارد که باید آنها را با یکجا از بین برد و ̎اوتو̎ را هیپنوتیسم می‌کند. سرانجام مشخص می‌شود که به دنبال بدگمانی ̎ایرنا ̎ مبنی بر اینکه عمویش پدر او را کشته است، ̎زلن̎ گروهی بازیگر را استخدام کرده تا نقش خون‌آشام را بازی کنند.
ـ بازسازی فیلم لندن پس از نیمه شب ساختهٔ خود برانینگ به سال ۱۹۲۷ با شرکت لان چینی. مشکل اصلی اغلب تماشاگران و منتقدان با پایان فیلم بود، جائی که معلوم می‌شود صحنه‌های هراس‌آور مربوط به خون‌آشام‌ها، حاصل صحنه‌سازی گروهی بازیگر بوده است. اما در واقع این موخرهٔ کمیک نمی‌تواند خاطرهٔ فضاسازی گیرا و متقاعد کنندهٔ باقی فیلم را بزداید و تماشاگر همچنان متحیر است که مثلاً پرواز خون‌آشام‌ها و ظاهر شدن‌های غیر مترقبه‌شان چگونه رخ داده است. طراحی صحنه‌ (کار سدریک گیبونز) از جمله در صحنه‌های شبانهٔ قصر خون‌آشام‌ها با خفاش و تار عنکبوت‌ و باقی جزئیات مؤثر است و فیلمبرداری هو، وهم و زیبائی را در هم می‌آمیزد. لوگوسی نیز مثل همیشه تماشائی است.


همچنین مشاهده کنید