سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

کابوس جدید وس کریون - WES CRAVEN'S NEW NIGHTMARE


کابوس جدید وس کریون - WES CRAVEN'S NEW NIGHTMARE
سال تولید : ۱۹۹۴
کشور تولیدکننده : امریکا
محصول : ماریان مادالنا
کارگردان : وس کریون، بر مبنای شخصیت‌هائی خلق شده توسط کریون
فیلمبردار : مارک اروین
آهنگساز(موسیقی متن) : ج. پیتر رابینسن
هنرپیشگان : رابرت انگلاند، هیتر لانگن کمپ، میکو هیوز، دیوید نیوسام، جفری جان دیویس، مت وینستن، راب لابل، ماریان مادالنا و کریون
نوع فیلم : رنگی، ۱۱۲ دقیقه


ـ بازیگری به نام ̎هیتر لانگن کمپ̎ (لانگن کمپ) ده سال پس از ایفای نقش در فیلم ̎کابوسی در خیابان الم̎ دچار کابوس‌هائی می‌شود و ناشناسی با صدای شبیه ̎فردی کروگر̎ به او تلفن می‌کند و آزارش می‌دهد. کمپانی سازندهٔ فیلم از او می‌خواهد تا نقش اصلی را در فیلم جدید کریون بازی کند که به گفتهٔ خود ̎کریون̎ مضمونش این است که ̎فردی̎ تجسم نیروئی شیطانی است که مستقل از حضور او در فیلم‌ها، وجود خارجی دارد و تنها وقتی در داستانی موفق به کار گرفته می‌شود، می‌توان او را از دنیای واقعی به جهان فیلم کشاند و در آنجا محبوس کرد. به این ترتیب پایان مجموعه فیلم‌های ̎خیابان الم̎ با فیلم‌ ̎فردی مرده: آخرین کابوس̎ در واقع جواز آزادی عمل ̎فردی̎ بوده است. ̎هیتر̎ عملاً ناچار می‌شود همین فیلمنامه را در واقعیت بازی کند.
ـ پس از دنباله‌های ضعیفی که از جلوهٔ شخصیت رعب‌انگیز ̎فردی کروگر̎ در نخستین فیلم مجموعهٔ خیابان الم کاستند، کابوس جدید ... بازگشتی درخور و به راستی هراس‌آور است که بر تخیل خلاق کریون صحه می‌گذارد. بنیان این هراس، آن است که کریون حضور تهدیدگر ̎فردی̎ را به دنیای واقعیت پشت صحنه تسری می‌دهد، دنیائی که در آن عوامل فیلم‌های قبلی در نقش‌ خودشان ظاهر می‌شوند و انگلاند واقعی کنترلی روی مخلوق سینمائی‌اش ندارد. حرکتی حساب‌شده به سوی پست مدرنیسم در ژانر سینمای ترسناک که در فیلم بعدی کریون، جیغ (۱۹۹۶)، به کمال می‌رسد.


همچنین مشاهده کنید