جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

هواردز اند - HOWARDS END


هواردز اند - HOWARDS END
سال تولید : ۱۹۹۲
کشور تولیدکننده : انگلستان
محصول : اسماعیل مرچنت
کارگردان : جیمز آیوری
فیلمنامه‌نویس : روت پراور جهابوالا، بر مبنای رمانی نوشتهٔ ا. م. فورستر
فیلمبردار : تونی پیرس رابرتس
آهنگساز(موسیقی متن) : ریچارد رابینز
هنرپیشگان : آنتونی هاپکینز، ونسا ردگریو، هلنا بونهام کارتر، جوزف بنت، اما تامپسن، پرونلا اسکالز، سام وست، ایدریان راس ماگنتی، جو کندال و جیمز ویلبی
نوع فیلم : رنگی، ۱۴۰ دقیقه


ـ سال ۱۹۱۰، ̎هلن̎ (بونهام کارتر) و ̎مارگارت اشلگل̎ (تامپسن) با برادرشان، ̎تیبی̎ (راس ماگنتی) در لندن زندگی می‌کنند. آنان خانوادهٔ ̎ویلکاکس̎ آشنا می‌شوند. ̎خانم ویلکاکس̎ (ردگریو) با ̎مارگارت̎ طرح دوستی می‌ریزد و هنگام مرگ وصیت می‌کند که ملک روستائی خانواده‌شان، ̎هواردز اند̎ به ̎مارگارت̎ برسد. ̎هنری ویلکاکس̎ (هاپکینز) و بچه‌هایش وصیت را از بین می‌برند. ̎هنری̎ به ̎مارگارت̎ پیشنهاد ازدواج می‌دهد و او هم می‌پذیرد. ̎هلن̎ نیز با ̎لنرد̎ (وست)، کارمند سادهٔ بیمه به آلمان می‌گریزد. در بازگشت ̎مارگارت̎ را در ̎هواردز اند̎ می‌بیند و بارداری‌اش از ̎لنرد̎ را فاش می‌کند. در یک درگیری ̎لنرد̎ کشته می‌شود و ̎چارلز ویلکاکس̎ (ویلبی) محکوم شناخته می‌شود. ̎هنری̎ نیز ̎هواردز اند̎ را به ̎مارگارت̎ می‌بخشد و راز وصیت را برایش باز می‌گوید.
ـ هورادز اند به اعتقاد بسیاری بهترین رمان فورستر دربارهٔ زوال اخلاقی و روحی در انگلستانی است که دگرگونی‌های صنعتی و اقتصادی اوایل قرن را تجربه می‌کند. طبق معمول‌ آیوری بازسازی فضای تاریخی و جزئیات تصویری استادانه و موثق‌نماست اما به درستی اهمیت مضامین اساسی فورستر را تحت‌الشعاع قرار نمی‌دهد بلکه برعکس دیدگاه نافذ و برآشوبندهٔ او را به خوبی منعکس می‌کند: چه دربارهٔ مفهوم مالکیت که تنش‌های طبقاتی را تشدید می‌کند و چه دربارهٔ ظهور زنان جدیدی که جویای نقشی متفاوت در مناسبات جامعه هستند. فیلم آیوری با بازی‌های برجسته‌اش حکایتی تأمل برانگیز از یک دوران ‌گذراست.


همچنین مشاهده کنید