شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

راه حل‌هایی برای خرده ریزهای دست و پاگیر


شما هم درخانه با به هم ریختگی و آشفتگی مواجه هستید. حتماً شما هم موافقید كه عوامل اصلی این به هم خوردگی ها و آشفتگی ها در منزل، وسایل خرده ریز و دم دستی هستند كه به راحتی به این طرف و آن طرف می روند. به طور قطع وسایلی از قبیل مبل و تلویزیون و امثال اینها مسبب به هم خوردگی ها نیستند و نخواهند بود. اما چه بایدكرد تا از پخش شدن اشیای خرده ریز در منزل جلوگیری كرد.
- اصل اساسی و مهم این است كه برای هر چیزی در خانه جایی پیدا كنیم. جایی ثابت و دائم. مثلاً در آشپزخانه وقتی یك دستمال را بر می دارید و روی میز را با آن تمیز می كنید آن را همانجا رها نكنید، بشویید و سپس سرجایش ، حالا هرجایی كه برای آن انتخاب كرده اید قرار دهید.
- تمیز كردن میز و كانتر آشپزخانه را به بعد منتقل نكنید. همیشه به این فكر كنید كه بعد از گذشت هر نیم ساعت كار شما برای تمیزكاری دوبرابر می شود.مثلاً اگر در ابتدا فقط نیاز به تمیزكردن با یك دستمال نیمه مرطوب بود، حالا باید تمیز كننده هم اضافه كنید. در مورد وان حمام و سینك دستشویی هم وضع به همین منوال است. پس از استفاده از آن دو و قبل از خروج از حمام حتماً با حوله ای آن را خشك كنید. به این ترتیب دیگر مجبور نخواهید بود كه هفته ای یك بار آن هم به مدت یك ساعت وان حمام را تمیز كنید.
شما هم مثل ما حتماً عادت دارید پس از ورود به منزل هركدام از وسایلی را كه به تن دارید مثل ژاكت، كفش، كیف و كلاه را به گوشه ای پرتاب كنید.ما توصیه می كنیم در كنار در ورودی كمدی تعبیه شود تا تمام این وسایل داخل آن قرار بگیرند و از پراكندگی دور شوند.
- ما عادت داریم وسایلی را كه مدتی از آن استفاده نمی كنیم را به انبار می فرستیم. برای اینكه اتاق و انباری را به هم نریزید نام وسیله ای كه به انبار می فرستید را یادداشت كنید تا بعدها تمام خانه را به هم نریزید تا وسیله مورد نظرتان را پیدا كنید.
- تمیزكردن خانه معمولاً هر دو روز یكبار صورت می گیرد. بنابراین وسایل مربوط به این كار هم جای مناسبی نیاز دارند. پشت در آشپزخانه یا در كنار دیوار حایل میان آشپزخانه و سالن در آشپزخانه های اوپن می تواند جایی مناسب برای قراردادن جارو، تی و وسایلی از این دست باشد. حتی یكی از دیوارها را كه در دید نیستند را می توانید انتخاب كنید به وسیله میخ دیوار را سوراخ كنید و جارو و تی را از آن آویزان كنید.
- از دیگر به هم ریختگی ها در آشپزخانه مربوط به برداشتن یك ظرف یا ماهی تابه است كه موجب پراكنده شدن سایر وسایل هم می شود. برای این كار و به منظور جلوگیری از به هم ریختگی بهتر است وسایلی را طبقه بندی شده در كابینت ها و كشوهای آشپزخانه قرار دهید تا به خاطر برداشتن یك وسیله مجبور به خارج كردن چند وسیله نشویم.
- از دیگر اشیایی كه به طور حتم نظم خانه شما را به هم ریخته كاغذهای مختلف، مجلات و روزنامه هاست. این مشكل را هم به سادگی می توان حل كرد. فقط نیاز به عادت دارد. كافیست یك سبد یا یك میز در كنار اتاق نشیمن یا محلی كه خواندن و نوشتن انجام می شود قرار دهید و تمام افراد خانه را موظف كنید تا پس از مطالعه كردن كاغذها را روی میز بگذارند یا داخل سبد قرار دهند. به این ترتیب با گذشت زمان و عادت كردن این مشكل هم حل خواهد شد.
- نكته بعدی در مورد اسباب بازی بچه هاست.این مشكل اغلب خانواده های بچه دار است. یك سبد پلاستیكی در نظر بگیرید و تمام اسباب و وسایل بازی بچه ها را داخل آن بریزید. اگر كودك وسیله ای خواست از داخل آن بر می دارد. پس از پایان بازی هم خیلی سریع می توانید وسایل بازی را مجدداً داخل ظرف پلاستیكی بریزید. به این ترتیب از پخش شدن اسباب بازی بچه ها در هر بخش از خانه جلوگیری خواهید كرد.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید