پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

بازگشت محمدعلی میرزا به قصد پس گرفتن تخت


بازگشت محمدعلی میرزا به قصد پس گرفتن تخت
محمدعلی میرزا، شاه مخلوع قاجار، با حمایت روسیه به منظور پس گرفتن تاج و تخت ۲۸ تیرماه ۱۲۹۰ با سپاهی از طریق ترکمنستان روسیه وارد گرگان شد تا از آنجا به تهران آید. در تهران، محمد ولی خان تنکابنی رئیس الوزرای وقت پس از شنیدن این خبر، از ترس به انگلیسی ها نزدیک شد و چند رجل هوادار انگلستان از جمله وثوق الدوله! را وارد کابینه کرد و ...
"تاریخ" نشان داد که هواداران محمدعلی شاه پس از چند جنگ و گریز و حتی رساندن خود به دماوند به هدف نرسیدند و شکست خوردند.
● اولتیماتوم لندن و مسکو به رضا شاه
در پی سه هفته بازی دیپلماتیک به منظور اغفال رضاشاه، و پس از رسیدن نیروهای انگلیسی از هند به عراق، ۲۸ تیرماه ۱۳۲۰ لندن و مسکو چهره عوض کردند و به تهران یک اخطار "اولتیماتوم مانند" تسلیم داشتند که بی درنگ و بدون چون و چرا آلمانی ها را از خاک خود بیرون کند.
با این که سرانجام رضاشاه به اخطار لندن و مسکو گردن نهاد و آلمانی ها خروج از ایران و عمدتا از طریق ترکیه را آغاز کرده بودند، سی و هفت روز پس از صدور آن اولتیماتوم، نیروهای انگلستان و شوروی وارد ایران شدند. ظاهرا این سی و هفت روز برای تبانی انگلیسی ها با برخی از ژنرالها و مقامات و رجال وقت تهران کافی بود و ...
● درگذشت بازپرس انگلیسی همکاران هیتلر
هارتلی ویلیام شاوکراس "Shawcross .W.H بازپرس انگلیسی بازجویی از همکاران هیتلر که برایشان از دادگاه نورنبرگ تقاضای اعدام کرد ۱۷ ژوئیه ۲۰۰۳ در ۱۰۱ سالگی در گذشته است. محاکمات نورنبرگ که پس از پایان جنگ جهانی دوم آغاز شده بود ۲۱۶ روز طول کشید. شاوکراس بعدا از پادشاه انگلستان لقب لردی گرفت.
مقدمه ای که شاوکراس بر کیفر خواست متهمان دادگاه نورمبرگ نوشت از سوی فاتحان غربی جنگ جهانی دوم به عنوان یک تعریف جامع از جنگ تجاوزکارانه پذیرفته شد و همان سال به صورت یک ضابطه بین المللی در آمد که این ضابطه صراحت دارد که جنگ تجاوزکارانه یک جنایت بر ضد جهان و انسانیت است. "تاریخ" نشان داد که واضعان این تعریف و قاعده تا کنون بارها از آن سو» استفاده کرده یا نسبت به آن بی اعتنا بوده اند.
در یک جلسه دادگاه نورنبرگ هنگامی که متهمان گفتند هرکار که کرده بودند به دستور آمر (هیتلر) بود، شاوکراس پاسخ داد: زمانی فرا می رسد که فرد به جای گوش کردن به بالاترین آمر (پیشوا) باید به وجدانش گوش کند. دیدیم که این هم از همان حرفها بود.
● اخطار شدید وزیر دفاع روسیه به ناتو و حساس شدن منطقه بالتیک
"سرگی ایوانف" وزیر دفاع روسیه ۱۷ ژوئیه ۲۰۰۴ در لندن به ناتو در باره پرواز در نزدیکی مرزهای روسیه هشدار داده بود. روزنامه ها این اخطار را به این صورت منعکس کرده بودند که روسیه به تدریج مسائل تازه ای را مطرح می سازد که از آن بوی خشونت به مشام می رسد. قبلا هم روسیه به پرواز هواپیماهای نظامی ناتو در منطقه بالتیک و استقرار در سه جمهوری سابق شوروی در این منطقه و تولید دشواری برای رادارهای روسیه اعتراض کرده بود.
منبع : روزنامه مردم سالاری


همچنین مشاهده کنید