شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

اطلاعاتی نه چندان خوشایند از مواد اعتیادآور!


اطلاعاتی نه چندان خوشایند از مواد اعتیادآور!
ترکیبات دارویی اعتیادآور می تواند زیرنظر پزشک مصرف درمانی داشته باشد، ولی استفاده نادرست و خودسرانه آن ها مشکلات فراوانی به وجود می آورد که عواقبی جز اعتیاد و درماندگی نخواهد داشت، از میان مواد مخدر مشهور دنیا به چند موردی که مصرف بیشتری در ایران دارند، می پردازیم.
● تریاک
تریاک که در فارسی به صورت تریاق و دریاق آمده است، ماده ای به رنگ قهوه ای تیره است که از شیره منعقد شده تخمدان کال گیاهی به نام (کوکنار) که در عربی (خشخاش) می گویند، به دست می آید.
تریاک از قدیمی ترین داروهایی است که بشر ساخته و دارای اثر تخدیری است، بدین معنی که دارای یک حالت آرامش بخش توام با سستی، رخوت و چرت بوده و بالاخره خواب ایجاد می کند و مصرف ممتد آن باعث اعتیاد می شود. تریاک از طریق خوردن یا دود کردن مورد استفاده قرار می گیرد که اثر دارویی آن از طریق جذب (دود) به مراتب سریع تر از راه خوراکی آن ظاهر می شود.
● مرفین
مرفین ماده اصلی تریاک است. متوسط مرفین موجود در تریاک حدود ۱۰ درصد است. مرفین پودری کریستالی به رنگ قهوه ای روشن یا سفید است که از تریاک استخراج می شود یا مستقیما از ساقه خشخاش به دست می آید.
در گذشته مرفین برای تسکین دردهای حاد و موقت ناشی از عمل جراحی، شکسته بندی، سوختگی و مراحل نهایی بیماری های غیرقابل درمان به کار می رفت، ولی با تولید مواد مخدر مصنوعی و دیگر داروهای مسکن، میزان مصرف و اهمیت دارویی مرفین تا حد زیادی از بین رفته است، مرفین به صورت پودر، قرص، کپسول و آمپول در دسترس قرار می گیرد و از طریق خوراکی، کشیدن از راه مجاری تنفسی، تزریق زیرپوستی و تزریق داخل سیاهرگی مورد استفاده قرار می گیرد. مرفین اعتیادآورنده ای فوق العاده قوی است و عادت به آن عوارض نامطلوبی بر دستگاه عصبی، قشر مغز، نخاع و کلیه می گذارد. علایم ناشی از اثرهای مرفین، پوست خشک، بی اشتهایی، لاغری، ورم معده و اختلالات روانی است.
● هروئین
هروئین با عمل (تقطیر) از مرفین استخراج می شود. هروئین پودر کریستالی سفید رنگی است. در شروع و اوایل مصرف هروئین اعمال روانی و جسمانی به شدت تقویت می شود و شخص می تواند کار چند روزه را در یک روز انجام دهد. متاسفانه با وجود هشدار پزشکان و داروسازان به مصرف آن، مانع از تمایل و تسلیم مردم به این مخدر مضر که دارای ظاهر فریبنده اولیه است، نشده و هر روز آمار معتادان زیاد و زیادتر می شود.
هروئین از طریق مختلف خوراکی، کشیدن از راه مجاری تنفسی، تزریق زیرپوستی و تزریق داخل سیاهرگی مورد استفاده قرار می گیرد. هروئین احتمالا اعتیادآورترین ماده مخدر است و به خاطر حالت وجد و نشاطی که ایجاد می کند، در بین معتادان شهرت به سزایی یافته و به عنوان پرمصرف ترین مشتقات مرفین معروف شده است.
با مصرف چند بار هروئین دستگاه عصبی چنان دگرگون می شود که مصرف کننده برای رسیدن به حالتی که در اولین بار مصرف به او دست داده است، مقدار بیشتری از آن را طلب می کند و این نیازمندی هر چهار تا شش ساعت افزایش می یابد.
در این حالت معتاد به قدری وابسته به هروئین می شود که اگر به آن دست نیابد، دچار ترک و محرومیت می شود. هروئین نیز مانند مرفین بر دستگاه عصبی، قشر مغز و نخاع اثر می گذارد.
(حشیش) یا (ماری جوانا) ماده ای است که از گل و ساقه گیاهی به نام شاهدانه به دست می آید. میزان تاثیر حشیش به مقدار مصرف آن از راه خوراکی یا کشیدنی، همراه توتون، سیگار، چپق، قلیان و پیپ بستگی دارد.
هنگامی که حشیش از راه فرو بردن دود آن در مجرای تنفسی به کار می رود، پس از چند دقیقه آثار آن ظاهر می شود، ولی مدت اثرش نسبتا کوتاه است. پس از خوردن یا کشیدن حشیش ضربان نبض افزایش می یابد و عروق چشم پر خون می شود. اشتها به طور مشخص افزایش می یابد. گرسنگی قابل توجه می شود ولی هیچ تغییری در قند خون ایجاد نمی شود.
مهم ترین اثر حشیش ایجاد حالت رویایی با تغییر میزان هوشیاری است که افکار با هم مربوط نبوده و غیرقابل کنترلند. به طور کلی آثار مخصوص مصرف حشیش را در چهار حالت می توان جای داد: توهم زایی، ایجاد اشتهای کاذب، احساس قدرت و خواب عمیق.
در آخر بد نیست بدانید که مصرف حشیش سبب فراموشی، کند ذهنی و نادانی شخص می شود.
● قرص های اکستازی و الکل
از جمله مواد روان گردان و شادی بخش است. این ماده شیمیایی از لحاظ بدنی اعتیاد ندارد ولی جذابیتی که به همراه دارد باعث استفاده مکرر می شود. استفاده از این قرص بیشتر بین دختران و پسران تحصیل کرده یا دانشجویانی است که وضعیت اقتصادی خوبی دارند. قرص های موجود در بازار ایران عناوین مختلفی دارند. دلفین، لنگر، صلیب سرخ، رنو، سان شاین، سوپرمن، هوندا، اپل، امگا، پلیکان دو و... این قرص ها با قیمت های هر عدد هفت تا سیزده هزار تومان به فروش می رسند.
داروهای روان گردان، موادی هستند که روی دستگاه عصبی تاثیر می گذارند و هوشیاری را تغییر می دهند، ادراکات را عوض کرده و خلق و خو را تغییر می دهند.
مردم به این دلیل به این مواد علاقه مندند که به آن ها در سازگاری با محیط دائم در حال تغییر کمک می کنند و الکل نیز ابتدا باعث آرامش انسان می شود و نگرانی ها را کم رنگ می کند، ولی اگر برای گریز از تالمات و مسائل ناراحت کننده به این ماده پناه ببریم بعد از مدتی اثر عکس خواهد گذاشت و خود باعث اندوه و پریشانی خواهد شد.
منبع : روزنامه خراسان


همچنین مشاهده کنید