شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

گردونه‌ای که می‌چرخد


گردونه‌ای که می‌چرخد
پایان هر فصل فوتبال در کشورمان معمولا با بالا گرفتن تب تغییر و تحول در باشگاه‌ها همراه است، از مدیریت گرفته تا بازیکن انگار کسی در امان نمی‌ماند. در این میان مربیان سهم عمده‌ای در این جابه‌جایی‌ها دارند. آن دسته از باشگاه‌ها که در کسب نتیجه و جایگاه مناسب ناکام بوده‌اند به بهانه جبران این ناکامی‌ها سکان هدایت تیمشان را به فرد دیگری می‌سپارند و دسته دیگر که حتی موفق ظاهر شدند، با انگیزه بهتر شدن البته به زعم خودشان، دور نام مربی موفق را خط قرمز می‌کشند و سراغ مربی دیگری می‌روند. البته باشگاه‌هایی هم هستند که به میانه‌روی عادت کرده‌اند. هدف همان ماندن در لیگ برتر و اواسط جدول است، برای همین معمولا هر اتفاقی که بیفتد مربی خود را حفظ می‌کنند و در اندیشه تغییر و تحول نیستند.
در هر صورت نحوه فعالیت مربیان ایرانی و حتی برخی نام‌های خارجی که در فوتبال ایران چند سالی است ماندنی شدند، همچون چرخه‌ای است که هر چند ماه یک بار می‌چرخد و هر بار یک نام را از آن یک باشگاه می‌کند. وقتی در فوتبال ما حتی برای حفظ سرمربی تیم قهرمان تلاشی صورت نمی‌گیرد از تیم‌های دیگر نباید انتظار داشت که برای دست یافتن به ثبات، فرصت دیگری به مربیان خود بدهند.
نکته جالب این که از بین ۱۸ تیم حاضر در هشتمین دوره لیگ برتر فوتبال تنها ۹ تیم در طول ۳۴ هفته یک نام را به عنوان سرمربی روی نیمکت داشتند و سایر تیم‌ها در طول فصل دچار تغییر و تحول شدند. در این گزارش نگاهی داریم به تغییر و تحول‌های احتمالی مربیان پیش از لیگ نهم. تعدادی از باشگاه‌ها تکلیف خود را برای فصل بعد روشن کرده‌اند و با نظر سرمربی مشغول جذب بازیکنان مورد نیاز در فصلنقل و انتقالات هستند و تعداد بیشتری از آنها هنوز وضعیت روشنی ندارند و معلوم نیست با چه تدبیری اقدام به خرید بازیکن می‌کنند.
● استقلال تهران
از چند هفته مانده به پایان مسابقه‌های لیگ برتر زمزمه‌هایی مبنی بر جدایی امیر قلعه‌نویی شنیده می‌شد از همان زمانی که مشخص شد امیررضا واعظ‌آشتیانی چندان تمایلی به ادامه همکاری با قلعه‌نویی ندارد، مدیرعامل استقلال اغلب از حاشیه دوری می‌کند، چیزی که جزو جدانشدنی مربیگری قلعه‌نویی است، این‌گونه شد که قلعه‌نویی قبل از این که کنار گذاشته شود، پس از قهرمانی تیمش در لیگ برتر استعفا کرد، تا برای دومین بار پیاپی در لیگ برتر ترکیب تیم قهرمان دست بخورد، پیش از این پرسپولیس پس از قهرمانی در لیگ هفتم دست به چنین کاری زد و هر چند که قطبی را بازگرداند اما هرگز چهره یک تیم قهرمان را پیدا نکرد.
به هر حال استقلال امیدوار است در فصل آینده با صمد مرفاوی به عنوان سرمربی و روته مولر آلمانی به عنوان دستیار روزهای موفقی را پشت سر بگذارد. گفته می‌شود مرفاوی یک دستیار ایرانی هم می‌خواهد، پس از آن که مجید نامجومطلق پیشنهاد استقلالی‌ها را رد کرد، سیامک رحیم پور در کنارصمد قرار گرفت.
● ذوب آهن اصفهان
نایب قهرمان لیگ برتر و قهرمان جام حذفی با تغییرات غیرمنتظره در ابعاد مدیریتی روبه‌رو شد، سعید آذری که از برنامه‌های بلندمدت می‌گفت پس از تغییر اعضای هیات مدیره استعفا کرد و کنار رفت تا رئیس دفتر مدیرعامل کارخانه ذوب آهن اصفهان سرپرست موقت این باشگاه شود؛ اما این تغییرات جابه‌جایی را روی نیمکت موجب نشد، منصور ابراهیم‌زاده و تمام اعضای کادر فنی این تیم قرارداد خود را تمدید کردند و فصل آینده همراه ذوب آهن خواهند بود.
● مس کرمان
وضعیت نامناسب مالی کارخانه مس و جدایی قطعی چند ستاره این تیم مثل رحمتی، آشوبی و صادقی ، پرویز مظلومی را برای ماندن یا رفتن دودل کرده بود، اما سر انجام این مربی دیگر بار با مدیران مس به توافق رسیدتا اینبار مس را برای حضوری شایسته تر در لیگ برتر وهمینطور لیگ قهرمانان آسیا در فصل بعد ببندد .
● سپاهان اصفهان
مسوولان سپاهان که از عملکرد فرهاد کاظمی رضایت نداشتند، حتی چند هفته مانده به پایان لیگ به فکر تغییر بودند. وقتی قلعه‌نویی استعفا کرد، گفته می‌شد کارش با سپاهان برای فصل بعد تمام شده است.
نحوه فعالیت مربیان ایرانی و حتی برخی نام‌های خارجی که در فوتبال ایران ماندنی شدند، همچون چرخه‌ای است که هر چند ماه یک بار می‌چرخد و هر بار یک نام را از آن یک باشگاه می‌کندهر چند طرفین مذاکرات پنهانی در آن مقطع را تکذیب می‌کردند، اما سرانجام امیر قلعه‌نویی با سپاهان قرارداد بست. کریم قنبری که در واقع برای مردم اصفهان ابراهیم‌زاده دیگری محسوب می‌شود و از بومی‌های باتجربه به عنوان مربی روی نیمکت سپاهان می‌نشیند و حمید خداداد هم بدنساز سپاهان خواهد بود.
● پرسپولیس تهران
پرسپولیس وضعیت کاملا مبهمی دارد. در حالی که عباس انصاری‌فرد هنوز از جایگاه خود مطمئن نیست، اضافه شدن حبیب کاشانی به هیات مدیره پرسپولیس و احتمال زیاد مدیر عاملی وی ، همه چیز را تحت الشعاع خود قرار داده است . اگر چنین شود وکاشانی دیگر بار سکان مدیرعاملی رابرعهده بگیرد ، حمیداستیلی به خواسته‌اش برای سرمربیگری پرسپولیس خواهد رسید .
● صبای قم
پس از استعفای ملاحی و بازگشت شهریاری و مرادی به مدیریت این باشگاه وضعیت مربیان در پرده ابهام قرار دارد. مشکل بزرگ صبا طبق گفته مسوولان عدم حمایت باشگاه از سوی مسوولان استانی است و حتی گفته شده که شاید این تیم به گلستان منتقل شود.بنابراین بی‌پولی دغدغه اول آنهاست. فیروز کریمی از صبا جدا شد تا این تیم برای فصل آتی به دنبال گزینه مورد نظر خود باشد و هیچ بعید نیست که یکی ازاین گزینه ها مجید جلا‌لی باشد .
● فولاد خوزستان
گفته می‌شود فولاد در فصل آینده با هدف قهرمانی مسابقه‌ها را شروع می‌کند، این تیم با هزینه خوب در حال بسته شدن است. خرید علی حمودی و محمد علوی و جواد شیرزاد با قراردادی ۳۰۰ میلیونی گواهی بر این ادعاست فولادی‌ها هم از چند هفته مانده به پایان مسابقه‌ها با لوکا بوناچیچ به توافق رسیدند که همین مساله نارضایتی مجید جلالی را به دنبال داشت. به هر حال بوناچیچ این بار با فولاد، لیگ نهم را تجربه می‌کند.
● پیکان قزوین
با این که هنوز خبر رسمی مبنی بر جدایی مدیرروستا از پیکان شنیده نشده است، اما گزینه‌های زیادی در فهرست مربیان مورد نظر پیکان قرار دارند، وضعیت مدیرروستا مشخص نیست اما مجتبی تقوی، فیروز کریمی و حمید درخشان مربیانی هستند که ممکن است هدایت پیکان در فصل آینده را به عهده داشته باشند.
● مقاومت شیراز
مقاومت پس از آنکه با محمود یاوری به توافق نرسید ، اکبر میثاقیان را جذب کرد تااین مربی در شیراز عهده دار مسوولیتی سنگین شود ازاین حیث که مقاومت سپاسی همواره تیمی بازیکنسازدر فوتبال ما لقب گرفته و میثاقیان باید راه پیروانی را در معرفی چهره های جوان و آینده ساز ادامه دهد.
● سایپای کرج
سایپا بدون توجه به حاشیه‌هایی که برای محمد مایلی‌کهن درست شد، کماکان با وی ادامه می‌دهد.
نادر فریاد‌شیران هم هست و به جای امیرحسین پیروانی در تیم امید، باغ آبادی جایگزین شده است.
● راه‌آهن شهرری
راه‌آهن قطعا یک سرمربی خارجی استخدام می‌کند. مربیگری مهدی تاتار هم قطعی است.
در این میان گفته می‌شد محمدحسن انصاری‌فرد قصد به خدمت گرفتن علی دایی را داشته که در حال حاضر منتفی شده است.
● پاس همدان
پاس همدان به احتمال زیاد با علیرضا منصوریان لیگ نهم را آغاز خواهد کرد. پس از جدایی وینگوبگوویچ، منصوریان جدی‌ترین گزینه پاسی‌ها بود. پاس قصد دارد یک کمک‌مربی آلمانی را هم استخدام کند.
● ملوان بندرانزلی
ملوان با وجود این که فصل قبل سیزدهم شد، اما محمد احمدزاده را حفظ می‌کند. شاید هیچ‌کس مثل او نتواند با مشکلات مالی ملوان کنار بیاید. احمدزاده فصل بعد هم سرمربی نماینده بندرانزلی در لیگ برتر است.
● استقلال اهواز
استقلال اهواز انگار همیشه دنبال نام‌های پرحاشیه است. به همین سبب هم در طول فصل بارها با تغییر مواجه می‌شود. استقلال اهواز قصد دارد با خداداد عزیزی ادامه دهد، اما کمیته انضباطی بر محرومیت وی اصرار دارد. باید دید این تقابل به کجا می‌‌انجامد. مهدی هاشمی‌نسب دستیار خداداد است البته اگر ماندنی باشد و کریم بوستانی هم مثل همیشه در کنار این تیم خواهد بود.
● ابومسلم مشهد
مدیران ابومسلم برای انتخاب سرمربی خود از استویچکف و ژان تیکانا شروع کردند صحبت از استخدام استیلی هم بود، اما جدیدترین نام هومن افاضلی است و وضعیت مربیگری این تیم روشن نیست. البته بر سر مدیریت این تیم هنوز دعوا بین شفق، قاسمی و بنی اسد ادامه دارد.
● تیم‌های صعودکننده به لیگ برتر
استیل‌آذین که صعودش قطعی شده، بعید است با نادر دست‌نشان ادامه دهد. صحبت از حضور مربیان سرشناس در این تیم به واسطه فعالیت حسین هدایتی هست. دیگر تیم صعودکننده به احتمال بسیار تراکتورسازی است که در حال حاضر با فراز کمالوند کار می‌کند و معلوم نیست برای فصل بعد چه تصمیمی می‌گیرد.
سارا احمدیان
منبع : روزنامه جام‌جم


همچنین مشاهده کنید