جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

بایدها و نبایدهای فصل آفتاب


بایدها و نبایدهای فصل آفتاب
هر فصل به مراقبت‌های خاص خود احتیاج دارد اما در فصل گرما و تابستان بیشترین آسیب به پوست به خاطر تابش مستقیم نور خورشید و اشعه زیانبار آن وارد می‌شود.
استفاده از کرم‌های مختلف ضدآفتاب تا حد زیادی جلوی بسیاری از آسیب‌های پوستی مثل آفتاب سوختگی، کک و مک و لکه‌های تیره را می‌گیرد اما وجود باورهای نادرست بسیاری در این زمینه گاه باعث سردرگمی در مورد چگونگی و میزان استفاده از آن، منافع و یا حتی لزوم استفاده از آن می‌شود.
▪ باور نادرست: پوست‌های تیره دچار آفتاب سوختگی نمی‌شوند بنابراین برای اینگونه پوست‌ها نیاز به ضدآفتاب نیست.
▪ باور درست: همه رنگ پوست دچار آفتاب سوختگی می‌شود اگرچه شدت آ‌ن در افراد با رنگ پوست‌های مختلف و نژادهای متفاوت فرق می‌کند. یک زن سیاهپوست آفریقایی – امریکایی به SPF کمتری نسبت به یک زن سفیدپوست
مو قرمز استرالیایی احتیاج دارد اگرچه هر دو نژاد به استفاده از ضدآفتاب نیاز دارند.
رنگ تیره پوست او به معنای داشتن ملانین بیشتر در پوست برای محافظت طبیعی است، با این حال آن مقدار ملانین اضافی هم نمی‌تواند افراد را در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش که باعث سرطان پوست شده و یا چین و چروک صورت را تسریع می‌بخشد محافظت کند. اگر پوستی تیره دارید قطعاً به ضد‌آفتاب با پوشش‌دهی خوب که SPF آن ۱۵ یا بیشتر باشد نیاز خواهید داشت.
▪ باور نادرست: نیازی به تجدید استفاده از کرم‌های ضدآفتاب ضدآب در طول روز نیست (یکبار استفاده از آنها کافی است).
▪ باور درست: هیچ کرم ضدآفتابی کاملاً ضدآفتاب نیست. آنها ممکن است در برابر شست‌وشو مقاوم‌تر باشند اما در هر حال آنها را باید طبق دستور شرکت سازنده‌شان چند نوبت در روز استفاده کرد. همچنین هیچ کرم ضدآفتابی پوست را برای تمام روز در برابر آفتاب محافظت نمی‌کند. حتی با داشتن SPF بالای ۵۰.باید کرم را هر دو ساعت یک بار و یا حتی زودتر (چنانچه تعرق زیادی کرده باشید و یا برای طولانی‌مدت در آب بوده باشید) دوباره به پوست صورت بمالید.
▪ باور نادرست: میزان محافظت یک کرم ضدآفتاب با ۳۰ SPF دو برابر یک ضدآفتاب با ۱۵ SPF است.
▪ باور درست: اگر ضدآفتابی با ۱۵ SPF را به مقدار زیادی (به عنوان مثال دو برابر) به صورت خود بمالید این کار از صورت شما به اندازه ضدآفتابی با ۳۰ SPF محافظت نخواهد کرد. همینطور ضدآفتابی با۳۰ SPF دو برابر بیشتر از ضدآفتابی با ۱۵ SPF از صورت شما محافظت نمی‌کند. استفاده از ضدآفتاب در چند نوبت در طول روز میزان محافظت از پوست شما را به همان اندازه که روی محصول نوشته شده (بسته به میزان SPF) حفظ خواهد کرد و آن را افزایش نخواهد داد. یک ضدآفتاب با۱۵ SPF از صورت و پوست شما در برابر ۹۳ درصد از اشعه ماوراء بنفش محافظت می‌کند در حالی که ضدآفتابی با۳۰ SPF به شما ۹۷ درصد محافظت می‌دهد. بنابراین به یاد داشته باشید از کرم‌های ضدآفتابی با SPF حداقل ۱۵ تا ۳۰ استفاده کنید.
▪ باور نادرست: استفاده از ضدآفتاب‌هایی با SPF بالا صورت را برنزه نمی‌کند.
▪ باور درست: به‌رغم استفاده از ضدآفتاب‌هایی با SPF بالا امکان برنزه شدن صورت وجود دارد. اگرچه این برنزه شدن به سرعت اتفاق نمی‌افتد و خطر وارد شدن آسیب به پوست نیز پائین‌تر است. استفاده از ضدآفتاب‌هایی با SPF کم به منظور برنزه شدن خطر آسیب به پوست را افزایش می‌دهد و ممکن است برخلاف خواسته شما به آفتاب سوختگی منجر شود.
▪ باور نادرست: کرم‌های ضدآفتاب ارزان قیمت کارایی کمتری نسبت به کرم‌های ضدآفتاب گرانقیمت دارند.
▪ باور درست: طیف وسیعی از کرم‌های ضدآفتاب بسته به بودجه و سلیقه خانواده‌ها در بازار موجود است. ارزان‌تر بودن یک محصول به هیچ‌وجه به معنای تأثیرگذاری کمتر آن در مقایسه با محصول مشابه اما گران‌تر آن نیست. تمام محصولات آرایشی معتبر پیش از عرضه به بازار باید استانداردهای لازم را رعایت کنند بنابراین آنچه که اهمیت دارد برخورداری این محصولات از پروانه بهداشت و عدم انقضای تاریخ مصرف‌شان است نه قیمت آنها.
▪ باور نادرست: استفاده از ضدآفتاب مانع از ساخت ویتامین «دی» در بدن می‌شود.
▪ باور درست: تحقیقات نشان داده است میزان نور آفتابی که بدن برای ساخت ویتامین «دی» به آن نیاز دارد بسیار کم و چنانچه پوستی نسبتاً روشن داشته باشید چند دقیقه در روز است. در فصول گرم سال که مضرات بودن در زیر نور مستقیم آفتاب بیشتر از منافع آن است نوشیدن شیر به میزان کافی بخصوص شیر غنی شده با ویتامین «دی» نیاز بدن به این ویتامین را برآورده می‌کند. از سوی دیگر استفاده از کرم‌های ضدآفتاب منافاتی با ساخت ویتامین «دی» بدن ندارد و اغلب مردم حتی در صورت استفاده از ضدآفتاب ویتامین «دی» لازم را در بدن می‌سازند.
▪ باور نادرست: استفاده از کرم‌های ضدآفتاب باید به محض بیرون رفتن از خانه مصرف شود چون اگر زودتر استفاده شود تأثیر آن کم خواهد شد.
▪ باور درست: باید ضدآفتاب را ۱۵ تا ۳۰ دقیقه پیش از قرار گرفتن در معرض تابش مستقیم نور خورشید استفاده کرد. از آنجایی که جذب شدن این گونه کرم‌ها زمان می‌برد باید آن را کمی پیش از خروج از منزل استفاده کرد، نه هنگام قرمز شدن پوست زیر آفتاب و یا بودن در محیط‌های روباز.
▪ باور نادرست: در روزهای ابری پوست دچار آفتاب سوختگی نمی‌شود.
▪ باور درست: ابرها بویژه ابرهای پراکنده کاملاً جلو عبور اشعه ماوراء بنفش خورشید را نمی‌گیرند بنابراین احتمال آفتاب سوختگی هرچند کم در روزهای ابری نیز وجود دارد. استفاده از کرم‌های ضدآفتاب در روزهای گرم اما ابری هم توصیه می‌شود.
رویا عابدی
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید