جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

زیبایی از خودتان است یا از لامینیت؟!


زیبایی از خودتان است یا از لامینیت؟!
هالیوودی‌ها جولیا رابرتز را با لبخندهای خاصش می‌شناسند. واقعیت این است که لبخند بعضی‌ها خیلی براق است. ولی اگر از دندانپزشکان بپرسید، آنها به شما می‌گویند که لامینیت‌های چینی باعث شده‌اند لبخند آنها این‌قدر سفید به‌نظر برسد. پوشش‌های لامینیتی دندان‌ها، ورقه‌های نازک پوست پیازی هستند که جنس آنها از چینی (پرسلن) است. این پوست پیازهای چینی روی سطح بیرونی دندان‌های شما چسبانده می‌شوند و ظاهر دندان‌هایتان را زیبا و جذاب می‌کنند.با دکتر شیرین معماران، متخصص پروتزهای دندانی و ایمپلنت و عضو هیات علمی دانشگاه شاهد درباره این درمان زیبایی به گفتگو نشسته‌ایم....
▪ برای گذاشتن لامینیت پیش متخصص باید برویم یا دندانپزشک عمومی؟
ـ شما می‌توانید برای انجام این درمان، به دندانپزشکان عمومی که دوره‌های آموزشی لامینیت را گذرانده باشند، یا متخصصان دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی و یا متخصصان پروتزهای دندانی مراجعه کنید.
▪ می‌گویند لامینیت‌ها بیشتر برای داشتن لبخندی زیباتر استفاده می‌شوند، همین‌طور است؟
ـ این ترمیم در حقیقت برای اصلاح زیبایی دندان‌های شما مورد استفاده قرار می‌گیرد. تصورش را بکنید که دندان‌های جلویی شما پس از عصب‌کشی تغییر رنگ داده‌اند و با استفاده از روش‌های سفیدکردن دندان نیز سفید نشده‌اند. در این صورت استفاده از لامینیت‌ها، انتخاب مناسبی برای دستیابی به لبخندی زیبا برای شما محسوب می‌شود. گاهی نیز ممکن است در اثر یک ضربه به دندان‌هایتان مثل زمین‌خوردگی و یا تصادف، دندان‌های جلویی‌تان لب‌‌پر شده باشند. در این صورت شما باز هم می‌توانید از لامینیت‌ها استفاده کنید. گرچه ورقه‌های نازک چینی که برای پوشاندن سطح دندان‌های شما استفاده می‌شوند، بسیار ترد و شکننده‌اند ولی وقتی به‌وسیله چسب‌های مخصوص دندانپزشکی به دندان چسبانده می‌شوند، بسیار محکم و با دوام باقی خواهند ماند و اگر کمی احتیاط کنید، می‌توانید سال‌ها با خیال آسوده از آنها استفاده کنید.
▪ چند جلسه باید به مطب دندانپزشکی برویم تا لامینیت‌ها حاضر شوند؟
ـ به طور معمول ساخت لامینیت برای دندان‌های شما، دو جلسه زمان می‌برد و شما باید خود را برای حداقل دو بار ملاقات با دندانپزشک‌تان آماده کنید. فاصله بین این جلسات یک تا دو هفته است. در جلسه اول تراش سطحی دندان شما و قالبگیری انجام می‌گیرد و جلسه دوم ویژه چسباندن روکش و اصلاح مشکلات احتمالی آن است. به طور معمول برای چسباندن لامینیت بر سطح دندان‌های شما، باید مینای دندان تراش بخورد. به این ترتیب که ضخامت کمی به اندازه ضخامت پرسلن (لامینیت) از سطح مینای دندان برداشته می‌شود.
▪ مینای دندان خیلی تراش می‌خورد؟
ـ اصلا از بابت برداشتن بخشی از مینای دندانتان نگران نشوید چون ضخامت مینای دندان بیشتر افراد به اندازه‌ای است که برداشتن اندکی از آن مشکلی را ایجاد نخواهد کرد. به طور معمول دندانپزشکان ۵/۰ تا ۷/۰ میلیمتر از سطح مینای دندان شما را می‌تراشند. این میزان مینای تراشیده شده، ضخامتی مشابه پوست یک تخم مرغ دارد. قبل از اینکه مینای دندانتان تراش بخورد، پزشکتان باید تصمیم بگیرید که آیا تزریق داروی بی‌حسی لازم است یا خیر. شما می‌توانید با کمک و مشورت دندانپزشکان این تصمیم را بگیرید. مینای سطحی دندان رشته عصبی ندارد بنابراین هنگام تراش آن شما دردی را احساس نخواهید کرد.
▪ خوب بعد از تراش تا آماده شدن لامینیت، دندان‌ها، زبر و حساس نمی‌شوند؟
ـ بعد از تراش دندان، نوبت به قالبگیری از دندانتان می‌رسد. در این مرحله یک کپی از دندان تراش خورده شما تهیه خواهد شد. قالب دندان شما به لابراتوار دندانپزشکی فرستاده می‌شود تا یک یا دو هفته دیگر، پرسلن‌های براق و سفید برای پوشاندن دندان‌هایتان آماده شوند. اگر احساس کنید سطح تراش خورده دندان‌هایتان زبر است و یا گوشه‌های تیز دارد و تحمل آن برایتان دشوار است، ممکن است دندانپزشک تا ساخته‌شدن لامینیت‌هایتان، یک روکش و پوشش موقت روی دندان‌هایتان قرار دهد.
▪ حالا چه‌قدر دوام می‌آورد؟
ـ یکی از اولین پرسش‌هایی که بیماران از دندانپزشک خود می‌پرسند، این است که این لامینیت‌های چینی چه مدت روی دندان‌ها دوام می‌آورند. حقیقت این است که هیچ قانون اساسی درباره مدت زمانی که لامینیت‌ها دوام می‌آورند، وجود ندارد. البته شما می‌توانید به دوام لامینیت‌ها بر سطح دندان‌هایتان کمک کنید و بهترین کاری که می‌توانید در این زمینه انجام دهید آن است که بهداشت دهانتان را رعایت کنید و مراقبت‌های لازم را در منزل از آنها به عمل آورید. از سوی دیگر، تطابق مناسب لامینیت‌ها روی سطح دندان‌هایتان نیز ازجمله عواملی است که به ثبات طولانی مدت آنها کمک می‌کند. این عامل مهمی در کنترل سیر درمان شما است و در صورتی که دندانتان به خوبی تراش بخورد و از آن قالب‌گیری مناسبی صورت گیرد و لامینیت نیز به دقت ساخته و چسبانده شود، تطابق مناسبی بر سطح دندان‌هایتان خواهد داشت. برخی دندانپزشکان اعتقاد دارند که این پوشش چینی به صورت متوسط تا ?? سال روی دندان باقی می‌ماند.
● ۴ توصیه برای مراقبت از لامینیت‌ها
۱) درست مانند یک دندان طبیعی، شما باید دندان‌هایی را که لامینیت کرده‌اید، مسواک بزنید و نخ بکشید و این کار را باید هر روز انجام دهید. فراموش نکنید خمیردندان‌های ضد جرم را که مواد ساینده آنها زیاد است، نباید برای شستن لامینیت‌ها استفاده کنید چون سطح‌شان خراش برمی‌دارد. اگر با مسواک زدن مداوم، پلاک میکروبی را از سطح لامینیت بردارید، می‌توانید از تحلیل لثه مجاور این پوشش پرسلنی جلوگیری کنید.
۲) پرسلن‌های چینی در برابر نیروهای سنگین و فشارهای قوی مقاومت کمی دارند و به آسانی لب‌پر می‌شوند. به یاد داشته باشید هیچ‌گاه نباید ناخن‌هایتان را با این دندان‌ها بج وید و یا سنجاق سرتان را با این دندان‌ها نگه دارید. نباید با این دندان‌ها یخ گاز بزنید و هنگام غذاخوردن با چنگال و قاشق باید هوای روکش‌های نازک دندان‌هایتان را داشته باشید.
۳) دندان قروچه و فشردن عادتی دندان‌ها به هم در هنگام انجام کارهای روزانه می‌تواند نیروی زیادی به پرسلن‌ها وارد کند و موجب شکستن آنها شود بنابراین اگر شما چنین عاداتی دارید و از این درمان استفاده کرده‌اید در طول روز از فشردن دندان‌هایتان روی هم خودداری کنید و در طول شب هم می‌توانید از وسایلی به نام «نایت گارد» که دندانپزشک‌تان برایتان ساخته است، استفاده کنید.
۴) ادویه غذاها، نوشابه، چای و قهوه، حاوی رنگدانه‌هایی هستند که می‌توانند از لبه‌های پرسلن به وسیله چسبی که پرسلن را به دندانتان چسبانده جذب شوند. و پس از اندکی لبه‌های لامینیت شما را بد رنگ کنند. بنابراین زیاد خوراکی‌های رنگی نوش جان نکنید.
شکوفه شجاعی
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید