جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

تب کاهش وزن و دنیای پرقیل و قال آنلاغری در حد مرگ...!


تب کاهش وزن و دنیای پرقیل و قال آنلاغری در حد مرگ...!
« با شیوه متفات ما کاهش وزن می تواند دلپذیر باشد»
در کلینیک تخصصی لاغری و کاهش وزن، لاغری سالم، علمی و دلپذیر را بدون کم کردن غذا، بدون گرسنگی، بدون استفاده از داروها و لوازم لاغری و بدون عوارض تجربه کنید».«روش ما بسیار فراتر از یک رژیم غذایی است و مجموعه ای است همه جانبه که شما را به سمت «باربی» (!) شدن سوق می دهد.»
«اگر نمی توانید در کلینیک تخصصی حضور داشته باشید، اطلاعات خود را به آدرس ما ایمیل کنید تا بهترین روش لاغری برای شما تجویز شود.»
« شما غیرحضوری هم می توانید از امکانات، تخصص و اطلاعات ما بهره ببرید. با یک تماس تناسب اندامتان را از ما بخواهید...»
«لاغری تا ۱۵ کیلو در یک ماه ...»
«نگران چاقی خود نباشید با یک تماس همه نگرانی هایتان به پایان می رسد...»
حتماً شما نیز بارها و بارها آگهی های کلینیک های لاغری را دیده و حتی خوانده اید، شاید هم خودتان برای لاغر شدن تصمیم به تماس با آنها گرفته باشید! بخصوص اینکه یکی از دوستان و اقوام به شما گفته باشد «چاق شدی ها...»
بعد از کلی برانداز کردن خودتان در آینه به این نتیجه می رسید که «سیب» هستید یا «گلابی»!
و آن وقت است که تحقیقات در مورد نحوه لاغر شدن آغاز می شود و معمولی ترین سؤال این است: «چی بخورم تا لاغر بشم.»
ما با خوردن چاق می شویم و جالب اینکه با خوردن هم به دنبال لاغر شدن هستیم، حال باید به دنبال پرتقال فروش گشت.
● خانم ها و درد چاقی!
اکثر خانم ها به شدت از چاق شدن هراس دارند و نسل جوان ، امروزه چنان به دنبال لاغری است که موجودی به نام «باربی» را الگوی خود قرار داده است.
لاغری به هر قیمت ممکن ... چیزی که بسیاری از خانم ها به دنبال آن هستند. اما سؤال این است که چطور باید لاغر شویم؟، باربی کیست که قرار است شکل آن بشوید؟، اگر قرار است به کلینیک های موجود مراجعه کنید، چقدر به آنها اعتماد دارید؟، آیا می شود هیچ تلاشی نکرد و لاغر شد؟، به هر حال لاغر شدن دغدغه اصلی گروهی است که سعی می کنند حتماً آن را به دست بیاورند.
سردرگمی در این آشفته بازار
کافی است تصمیم بگیرید که چند برنامه رژیم غذایی تهیه کنید تا کارتان را برای لاغر شدن آغاز کنید...
«صبح ها به اندازه یک کف دست نان سنگک همراه با چای تلخ بدون قند و شکر و هر مواد شیرین دیگر و... ناهار را کامل بخورید و شام نخورید....!»
«هر چه دوست دارید بخورید اما غذا را آهسته بخورید و حتماً از سالاد استفاده کنید...!»
«خوردن سالاد قبل از غذا اصلاً صحیح نیست باید بعد از غذا از سبزیجات استفاده کنید.»
«با غذا اصلاً آب نخورید تا لاغر شوید...!»
«اگر بین غذا آب بخورید اسید معده افزایش یافته و هضم غذا سریعتر صورت می گیرد.»
سردرگمی در اینکه چه بخورم و چه نخورم و چطور بخورم و کی بخورم خود معضلی است که تقریباً همه افرادی که به دنبال یک رژیم مناسب هستند با آن مواجه می شوند.
جالب اینکه یک سایت با یک تیتر زیبا نسخه جدیدتری تجویز کرده است، با این عنوان که: فقط با خوردن غذا لاغر شوید.
این دستور که متکی به غذا خوردن است با دستورهای دیگر فرق فاحشی داشته و اثری حتمی و مؤثر دارد.
غذا بخورید تا لاغر شوید ولی دیگران می گویند امساک کنید و از این راه خود را ضعیف و ناتوان سازید و مستعد گرفتن امراض که یکی از آنها چاقی است، شوید. در عالم هستی لغتی خطرناک تر از رژیم نیست. شب ها غذای سبک بخورید یا هیچ نخورید ولی صبحانه یا ناهار شما اگر مفصل شد، عیبی ندارد. این بدترین دستورهاست و نه تنها لاغر نمی کند بلکه ضررهای بسیار دارد و سرانجام شخص را چاق می کند.
اما طبق این دستور شما صبح از بهترین غذاها یعنی میوه استفاده می کنید و ناهار و شام هر چه می خواهید می خورید. حالا اگر می خواهید واقعاً لاغر شوید برعکس آنچه تا به حال شنیده اید برنج ساده و سایر مواد نشاسته ای و پرچربی را شب میل کنید و صبح جز میوه چیز دیگر نخورید که گفته اند میوه صبح طلاست.
بله! به همین راحتی تجویز شده که شب ها هم برنج بخورید هم مواد نشاسته دار و هم روغن و چربی....!
● در جامعه چه می گذرد
پریناز دختر ۱۸ ساله ای است که به شدت لاغر است اما خودش معتقد است که این طور بهتر است: «دوست ندارم چاق بشم، مامانم هر روز باهام دعوا می کنه که یه چیزی بخور تا نمیری اما من دوست ندارم حتی یک گرم وزنم بالا بره...»
پریناز با ۱۶۴ سانتی متر قد فقط ۴۳ کیلوگرم وزن دارد.
«بعضی وقت ها سرم گیج میره، چشام همه جارو سیاه می بینه اما ترجیح میدم «باربی» باشم چون دوستام هم همه سعی می کنن وزنشون بیاد پایین...»
باربی، نه یک الگو بلکه برای دنیا به یک معضل تبدیل شده است. عروسک لاغر اندامی که همه بر تاثیرات منفی آن روی رفتار، کردار و حتی تفکر بچه ها و افراد بزرگسال جامعه واقفند.
مینا، دختر ۲۵ ساله ای که با ۱۴۷ سانتی متر قد آرزو دارد هیکلش مانند «باربی» شود! می گوید: «حدود ۱۰ تا کلینیک لاغری رو امتحان کردم. همشون فقط حرف میزنن و قول الکی میدن، اما من خسته نمیشم، باید لاغر بشم و به اون چیزی که میخوام برسم...»
● تولد باربی
کمپانی متل، در سال ،۱۹۴۵ توسط زوج هندلر و مت در ایالت کالیفرنیای جنوبی آمریکا تاسیس شد. این شرکت در زمینه های مختلفی فعالیت داشت، ولی در سال ۱۹۵۵ وارد حیطه تولید اسباب بازی شد. دختر هندلر به عروسک های کاغذی علاقه زیادی داشت. خانم رت هندلر دریافته بود که فرزندش باربارا، به شخصیت پردازی از بزرگ ترها در رفتار با عروسک های کاغذی می پردازد، بنابراین ایده ابداع عروسک واقعی (سه بعدی) به ذهن او خطور کرد و این شرکت نیز طرح ساخت عروسک را دنبال کرد که به عقد قرارداد برای دریافت امتیاز عروسک آلمانی «لی لی» منتهی شد.
عروسک لی لی، در واقع برگرفته از شخصیت، اندام و چهره یک زن خیابانگرد آلمانی به همین نام بود. کمپانی متل پس از خرید امتیاز عروسک لی لی، تغییراتی را در صورت بندی نژادی آن ایجاد کرد و آن را به نژاد (آمریکایی انگلیسی آنگلوساکسون) همانند کرد و به تولید آن در آمریکا پرداخت.
«باربی با قد بیش از ۲ متر، تنها ۴۶ کیلوگرم وزن دارد. در حالی که متوسط قد و وزن زنان به ترتیب ۱۶۳ سانتی متر و ۶۶ کیلوگرم است و اگر عروسک باربی در همان ابعاد جان می یافت، نمی توانست وزن خود را تحمل کند، نمی توانست قاعدگی ماهانه داشته باشد و البته به هیچ وجه امکان باروری و بارداری نداشت. اگر باربی با حفظ تناسب به یک انسان واقعی تبدیل می شد گردنش حدود ۴۰ سانتی متر بود و دستانش به زانوهایش می رسید. باربی با این شرایط به هیچ عنوان نمی توانست زنده بماند.»
اگر چه فرم بدن باربی به گونه ای طراحی شده که بعید به نظر می رسد هیچ زنی بتواند با ویژگی های فیزیکی آن به حیات خویش ادامه دهند، اما تبلیغات ویژگی های باربی به مثابه «ملاک زیبایی زن امروز» باعث شده که بسیاری از زنان و دختران با اتخاذ رژیم لاغری و تلاش در جهت شبیه شدن به فیزیک بدنی باربی در دام بیماری های سوء تغذیه همچون آنورکزیا و بولیمیا گرفتار شوند.
«طبق آمار در آمریکا از هر پنج دختر دانشجو یک نفر به بیماری کم غذایی مبتلا است و در سال حدود ۲۰ درصد از افراد مبتلا به این بیماری ها جان می سپارند. این مساله به قدری رایج و نگران کننده است که در برخی از دانشگاه های آمریکا، مواد غذایی رژیمی مانند سالاد در غذاخوری دانشگاه با مواد نشاسته ای آغشته می شود که دانشجویانی که تنها از سالاد تغذیه می کنند دچار بیماری کم غذایی نشوند.»
باید توجه داشت که نه تنها دانشجویان که بازیگران و هنرمندان زن با صرف هزینه های فراوان و با کمک جراحان ماهر زیبایی صورت و شکم تلاش می کنند اندام خود را با اندام باربی، ملکه زیبایی زنان تطبیق دهند.
● لحظه ای در کلینیک لاغری
در تماس و مراجعه به کلینیک های لاغری به وضوح دیده می شود که آنها خود نیز به آگهی هایشان اعتماد ندارند.
مدیر یکی از کلینیک ها می گوید: «چاق یا لاغر شدن به ژن و حتی ارث بستگی دارد. افرادی هستند که هیچ وقت چاق نمی شوند اما چاق نشدن دلیل بر بالا نبودن چربی نیست.»
چربی ها در رگ ها و قلب و حتی در اطراف کبد عوارض بسیار ناگواری را به همراه دارند. مردم فکر می کنند معیارسنجش چربی در بدن چاق یا لاغر بودن است اما پزشکان ثابت کرده اند که حتی افراد خیلی لاغر هم می توانند چربی داشته باشند.
او به لاغری های نوین! اشاره کرده و ادامه می دهد: «الان بیشترین مراجعه کنندگان ما دختر خانم های جوان هستند که می خواهند به خاطر زیبایی لاغر شوند. حتی چندی پیش شنیدم که عده ای به خاطر لاغرتر جلوه دادن شکم خود اقدام به عمل جراحی و برداشتن دو دنده پایین قفسه سینه خود می کنند. وقتی این همه اشتیاق برای لاغر شدن، آن هم به هر قیمت ممکن در جامعه وجود داشته باشد حتماً افراد سودجوی زیادی هم از این شرایط به نفع خود سوء استفاده خواهند کرد.»
دکتر مرسلی متخصص تغذیه نیز می گوید: «در اکثر این مؤسسات آنچه بیشتر از هر چیز در نظر قرار می گیرد «سود» است و برای رسیدن به آن از هیچ کاری دریغ نمی کنند. در این اماکن همه چیز تجویز می شود به جز ورزش. اما سؤالی که برای ما مطرح می شود این است که آیا فقط با یک قد و وزن می توان به چاق و لاغر بودن یک شخص پی برد؟ آیا چاقی و لاغری در تناسب این دو مؤلفه است؟»
اگر به صورت کارشناسی به مساله نگاه نکنیم امکان وقوع اتفاقات و عوارض بسیار جبران ناپذیر در لاغری های بی مورد وجود دارد. جوانان و بخصوص دختران باید بدانند که اگر امروز بدون دلیل و ضابطه لاغر شوند فردا بنیه ای برای بزرگ کردن فرزندانشان نخواهند داشت.
دختران امروز، مادران فردا خواهند بود و هر نوع سوء تغذیه باعث پایین آمدن رشد و ضریب هوشی جنین و بعضاً ناقص به دنیا آمدن آن می شود، پس با کلماتی مثل «باربی» یا «لاغری زیبایی می آورد» آینده را تباه نکنید. به هر حال لاغر شدن خواسته افرادی است که به هر کلینیک تلفن می کنند یا به دنبال راهی برای کم کردن وزن خود هستند، اما فراموش نشود بدن انسان به تمام مواد غذایی نیاز دارد و حذف هر کدام به عضوی ضرر خواهد رساند، فقط کافی است به توصیه های اسلام توجه کرده و افراط و تفریط را کنار گذاشته و ورزش را به برنامه های روزانه بیفزاییم.
محمدرضا هادیلو
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید