سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا


ایرادهای‌ من ‌و‌ تو ‌زیر ‌یک ‌سقف


ایرادهای‌ من ‌و‌ تو ‌زیر ‌یک ‌سقف
در دنیای ما هر انسانی موجودی منحصر به فرد است و بارها این جمله را شنیده‌اید که هیچ دو انسانی روی زمین وجود ندارند که کاملا و از همه لحاظ شبیه به هم باشند. خلقت جداگانه ما انسا‌ن‌ها و شرایط منحصر به فردی که هر کدام در آن رشد می‌کنیم هم دلیل بر تفاوت‌های ما می‌شود. گذشته از این تفاوت‌ها هیچ انسانی هم وجود ندارد که کامل و بدون ایراد باشد و هر کدام از ما بسته به شرایط و محدودیت‌هایی که در آن رشد کرده‌ایم ممکن است دچار خصلت‌هایی باشیم که ایراد و اشکال محسوب شوند. معمولا تا وقتی که ما در خانواده خود زندگی می‌کنیم، ممکن است این خصوصیت‌های بدرفتاری خیلی مشکل‌ساز نباشد چرا که اولا اطرافیان به آن عادت کرده‌اند و خود را با آن وفق داده‌اند و دوما اگر بارها به شما تذکر داده‌اند و شما گوش نداده‌اید شما را رها کرده‌اند و در ضمن وقتی والدین شما از شما ایراد بگیرند، آنقدر به شما برنمی‌خورد که کس دیگری این کار را بکند. اما وقتی ازدواج می‌کنیم کم‌کم این خصوصیت‌های بدرفتاری ممکن است مشکل‌ساز باشد. چراکه همسر ما می‌خواهد بهترین همسر را داشته باشد و مدام در حال کندوکاو در شخصیت ماست تا بتواند ما را بهتر از پیش کند و معمولا همسران نمی‌توانند از خصوصیات بدرفتاری براحتی بگذرند و به آنها عادت کنند بخصوص در اوایل زندگی. در همین زمینه راهکارها و نکاتی را خواهیم گفت که بتوانید در رفع ایرادهای همسرتان بکوشید.
● چگونگی کشف ایراد
شما با دقت در رفتارها و گفتارهای همسرتان می‌توانید به عمق موضوع پی ببرید. گاهی مشورت با یک روان‌شناس متخصص نیز می‌تواند به شما کمک کند. شما می‌توانید از خانواده همسر خود نیز کمک بگیرید، اشتباه نکنید منظورم در حل مشکل نیست بلکه در کشف مشکل است. لزومی ندارد شما به خانواده همسرتان بگویید که فرزندشان دچار مشکل نهفته‌ای است، بلکه تنها با حرف زدن راجع به او و تعریف کردن خاطرات گذشته‌اش با خانواده‌اش به خیلی از مسائل پی ببرید. کافی است دقت خود را بیشتر کنید تا اشتباه نکنید. وقتی مطمئن شدید مشکل را پیدا کرده‌اید، باز هم صبر کنید چرا که هر اطمینانی احتمال خطا دارد. اگر فکر می‌کنید مشکل را یافته‌اید چند روز دیگر با این دانش که می‌دانید مشکل چیست به رفتارهای همسرتان توجه کنید تا اطمینانتان بیشتر شود. یافتن مشکل همیشه حساس‌ترین قدم و سخت‌ترین مرحله است و اگر بتوانید آن را بدرستی کشف کنید نصف کارتان انجام شده است.
● چگونگی بیان ایراد طرف مقابل
پذیرش انتقاد قابلیتی است که در افراد مختلف به میزان مختلفی وجود دارد. بعضی افراد انتقاد پذیرند و حتی از آن استقبال می‌کنند. اینها افرادی هستند که اگر به انتقادها عمل کنند و ایراداهای خود را برطرف سازند، بسیار پیشرفت خواهند کرد. عده‌ای دیگر انتقاد پذیرند، اما فقط انتقاد را گوش می‌دهند و می‌گویند ما همینیم و نمی‌توانیم تغییر کنیم. به این افراد باید گفت هیچ انسانی وجود ندارد که نتواند تغییر کند مگر این‌که خود نخواهد و این‌که کسی بگوید من همینم و بس، فردی غیرمنطقی است. افرادی هم وجود دارند که اصلا از انتقاد خوششان نمی‌آید و هر نوع انتقاد را توهین تلقی کرده و با طرفانتقادکننده برخورد می‌کنند. برای این افراد پیش از هر انتقادی باید فلسفه انتقاد را توضیح داد و گفت که هیچ‌کس کامل نیست و همه ما در تلاش برایکاملشدن هستیم و کامل شدن نیز میسر نیست مگر این‌که ما نقص‌های خود را بدانیم و برطرف کنیم و برای شناخت این نقص‌ها چه چیزی بهتر از آینه اطرافیان و نزدیکان که ما را می‌شناسند و از دور می‌بینند و می‌توانند ما را ارزیابی کنند. وقتی موضوع انتقادپذیری را در طرف مقابل حل کردید، حال به سراغ گفتن ایراد طرف مقابل می‌رویم که باید به نکات زیر توجه کنید:
۱) هرگز در عصبانیت ایراد طرف مقابل را نگویید، چرا که او را سرسخت تر بر ایراد خود خواهید کرد و هیچ نتیجه مثبتی نخواهید گرفت.
۲) از ایراد طرف مقابل به عنوان یک نقطه ضعف سوءاستفاده نکنید و او را به خاطر ایرادش سرزنش و تحقیر نکنید.
۳) همواره و در هر شرایطی به همسرتان احترام بگذارید. به او طعنه نزنید و توهین نکنید.
۴) با مهربانی و محبت ایراد همسر خود را بیان کنید.
۵) همیشه در حال ایراد گرفتن نباشید، چرا که فرد ایرادگیر و خسته‌کننده‌ای خواهید شد
۶) همیشه با گفتن نکات مثبت رفتار همسرتان و تعریف کردن از او شروع به صحبت کنید تا نتیجه بهتری بگیرید.
۷) اگر دیدید بحثتان دارد بالا می‌گیرد و به مشاجره تبدیل می‌شود، آن را قطع کنید و به وقت دیگری موکول کنید.
۸)در گفتارتان احتیاط کنید و آرام و ملایم صحبت کنید و از کلمات تند بپرهیزید. مثلا نگویید که تو دروغگویی یا خسیسی، بلکه جمله‌ای ملایم‌تر بیابید و به کار ببرید.
۹) از او بخواهید تا ایرادهای شما را به شما بگوید و بگویید که می‌دانید هیچ کس کامل نیست و شما هم ایرادهایی دارید.
۱۰) صبور باشید و به همسرتان اجازه بدهید باور کند آن ایراد را دارد. چرا که تا این را نپذیرد، نمی‌توانید در پی حلش باشید.
۱۱) از لجبازی بپرهیزید و همیشه بدانید همسرتان نیز از این خصلتش رنج می‌برد و نمی‌خواهد شما را بیازارد.
۱۲) هرگز از کسی نقل قول نکنید؛ بخصوص از افراد فامیل و خانواده‌هایتان چرا که این کار فضای خصوصی و صمیمی شما را زیر سوال می‌برد و همسرتان به این فکر می‌افتد که همه مشکل او را می‌دانند و این مساله او را عصبانی می‌کند و در پی انکار آن می‌رود.
۱۳) اگر از شما ایرادی به حق گرفته شد، آن را بپذیرید و به همسرتان یاد بدهید که باید ایرادش را بپذیرد. حتی اگر احساس کردید دارد با شما لجبازی می‌کند و مدام از شما ایراد می‌گیرد، باز صبور باشید و در رفع ایرادتان بکوشید تا او نیز از شما بیاموزد و هرگاه همسرتان از شما ایرادی گرفت، بسرعت در پاسخش ایرادش را نگویید چون جز دامن زدن به مشکل و ایجاد یک میدان جنگ کاری نکرده‌اید.
۱۴) اگر با رعایت تمام این موارد باز هم به نتیجه نرسیدید، از یک روان‌شناس متخصص یا یک مشاور مجرب کمک بخواهید و اصلا به همسرتان اصرار نکنید که با شما بیاید. بلکه در ابتدا خودتان به روان‌شناس مراجعه کنید و به گفته‌هایش عمل کنید تا موفق شوید. مشاور خود زمان آمدن همسرتان را می‌گوید و گاهی ممکن است اصلا نیازی به حضور او نباشد.
حدیث میرزایی
منبع : روزنامه جام‌جم


همچنین مشاهده کنید