شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


روزی که امین بازیگر شد


روزی که امین بازیگر شد
او امین حیایی است، پسر خوب سینمای ایران که توانست پله‌های ترقی را یکی‌یکی بپیماید تا سرانجام به موفقیت برسد. این بازیگر خوب به معنای واقعی یک سوپراستار است و در تمامی نقش‌هایی که بازی می‌کند، بیننده را به وجد می‌آورد، ضمن اینکه او در چند سال اخیر، یک بازیگر پرکار یا به عبارتی پرکارترین بازیگر سینمای ایران در یک دهه اخیر بوده است. او در فیلم «اخراجی‌های ۲» هم مانند «اخراجی‌های۱» نقشی به یادماندنی ایفا کرد و توانست به نحو احسن، از پس این نقش بر بیاید...
حیایی کار خود را از تلویزیون آغاز کرد، انگار همین دیروز بود، او خیلی زود جا پای خود را در سینما محکم کرد تا اینکه شد سوپراستار سینمای ایران، گرچه او خودش آنقدر متواضع است که دوست ندارد از او با این تعبیرها یاد شود، «حیایی» در سینمای پس از انقلاب از انگشت‌شماران، دنیای هنر است، به جز پیشکسوتانی چون داوود رشیدی، علی نصیریان، استاد انتظامی و استاد کشاورز و پس از آنان رضا کیانیان، فرامرز قریبیان، پرویز پرستویی و... او خیلی زود از نسل جوان به هنر ایران معرفی شد.
سال گذشته سرانجام مزد زحماتش را گرفت و با دریافت سیمرغ بلورین جشنواره فجر، به خاطر بازی در فیلم «شب» این جایزه ارزشمند را به ویترین افتخاراتش اضافه کرد.
می‌خواهیم برایتان از «امین حیایی» بنویسیم و به زوایای دیگری از زندگی او برسیم، با تشکر از «بهرام گوهری»مشاور هنری امین که تصاویری زیبا از حیایی و همسرش در اختیار ما گذاشت.
● یک زن موفق
اگر یک مرد متاهل در زندگی کاری‌اش در هر حرفه و صنفی که است، به موفقیت برسد، بدون اغراق باید از وجود یک زن موفق در کنار او یاد کرد، زندگی امین حیایی هم اینگونه است «نیلوفر خوش‌خلق» که خود جزو بازیگران سینمای ایران است. همسری مهربان و دلسوز برای امین است. امین بارها اشاره داشته که «وجود نیلوفر در زندگی من یک نعمت بود. نیلوفر همیشه سعی کرده در زندگی شخصی و کاری، به من مشاوره‌های درست بدهد که به همین خاطر من قدردان او هستم. بعد از لطف خداوند، محبت‌های خانواده‌ام به ویژه همسرم باعث شد که من به جایگاه خوبی در سینمای ایران برسم.
سال‌هایی را به یاد دارم که امیدم را از دست داده بودم، تا جایی که سر لوکیشن فیلم «قرمز» از ادامه بازی کردن باز ماندم، همانجا تصمیم گرفتم که بازیگری را برای همیشه کنار بگذارم، اما نیلوفر مانع این کار شد و نگاه من را به زندگی تغییر داد با آمدن او به زندگی‌ام، یک بار دیگر امید و انگیزه به زندگی من بازگشت.»
اما نظر نیلوفرخانم چیست؟ «شاید خیلی‌ها تصورشان این باشد که پیوند من و امین تنها به خاطر سینما بود، اما معرفت، منش و اخلاق امین مرا به خود جذب کرد. او بسیار باگذشت است من و امین پس از ازدواج، سعی کردیم، همیشه امید به آینده و آرامش را در زندگی‌مان حفظ کنیم... که امیدواریم این روند همچنان ادامه داشته باشد...»
● ورزش در زندگی امین
امین به ورزش علاقه دارد، گرچه وقت ورزش کردن به طور روزانه ندارد چراکه ساعات کارش مشخص نیست، گاهی تا صبح مشغول بازی هست و همین امر باعث می‌شود که نتواند به طور مرتب ورزش را ادامه بدهد. اما ورزش را دوست دارد، به خصوص سوارکاری و اسکی را . زمستان‌ها به دیزین می‌رود و به اسکی مشغول می‌شود، اسکی برای او بسیار لذت‌بخش است. اما همان طور که اشاره شد، مشکل اصلی‌اش «زمان» است.در رابطه با سوارکاری هم باید اشاره داشت که امین و نیلوفر کم و بیش به میدان‌های سوارکاری می‌روند و مشغول این ورزش مفرح هستند. وقتی که امین علاقه نیلوفر را به سوارکاری می‌بیند، او هم علاقمندی‌اش دوچندان می‌شود.
● اخراجی‌ها
امین حیایی در مورد اخراجی‌های۱ می‌گوید: موفقیت آن قسمت از فیلم باعث شد که قسمت دومش هم به موفقیت شایانی برسد، همه عوامل زحمات زیادی کشیدند، بازیگران نامداری در آن ایفای نقش کردند و این بازیگران هر روز مسیر تهران تا کرج را طی می‌کردند تا مقابل دوربین مسعود ده‌نمکی قرار بگیرند، نتیجه‌اش را هم که دیده‌اید! همه مردم پسندیدند. امیدوارم «اخراجی‌های ۳» هم کاری خوب از آب در بیاید، اگر قسمت سوم اخراجی‌ها ساخته شود، به طور حتم کاری زیباتر از قسمت‌های پیشین خود خواهد شد، با شناختی که از عوامل دارم، این انتظاری عجیب نیست.
● هیجان فوتبال
کم و بیش، فوتبال را از تلویزیون نگاه می‌کند، طرفدار تیم خاصی نیست، اما بازی‌های ملی را دنبال می‌کند، فوتبال هیجان زیادی دارد و او هم عاشق این هیجان است. امیدوار است تیم ملی به جام‌جهانی ۲۰۱۰ صعود کند، چرا که فوتبال شور و شعف خاصی به مردم جامعه منتقل می‌کند. صعود به جام‌جهانی اعتبار خاصی دارد و آرزوی همه ایرانیان است.
● زندگی خارج از تهران
گاهی اوقات از شلوغی، از هوا و این همه سر و صدای تهران خسته می‌شوید، پس بهتر است که کوچ کنید، اما کارت در تهران است، پس ناچاری که یک جای خوش و آب و هوا اطراف تهران برای زندگی انتخاب کنی، من و نیلوفر تصمیم گرفتیم که لواسان را برای زندگی انتخاب کنیم.
در این جا ما آرامش داریم. پیش از اینکه به لواسان بیایم در فرمانیه زندگی می‌کردیم، در حال حاضر از این انتخاب راضی هستیم چرا که آرامش را به دست آورده‌ایم.
● کار فشرده
کلاه پهلوی نزدیک به دو سال و نیم است که وقت امین را گرفته، چرا که یک پروژه عظیم تاریخی بود از این رو تصویربرداری‌اش به این راحتی‌ها نبود در یک پروژه سینمایی شما نهایت دو ماه مقابل دوربین حاضر می‌شوی، اما حساب سریال‌های تلویزیونی به ویژه پروژه‌های تاریخی جداست اما امین آنقدر توانایی دارد که از پس همه این کارها بر آید، برای مثال او در طول مدت تصویربرداری کلاه پهلوی در چند فیلم سینمایی هم بازی کرده است که یکی از آنان فیلم «شب» بود، پسر تهرونی، یک اشتباه کوچولو و اخراجی‌های ۲ را هم به این لیست اضافه کنید و این فشاری به بازیگر می‌آورد که اگر حرفه‌ای نباشی نمی‌توانی از پس آن بربیایی.« از آنجا که قراردادها فشرده است، سعی می‌کند با برنامه‌ریزی درست، از پس آنها برآید، از این رو اوقات فراغت او هم به‌طبع کم می‌شود و اگر فرصتی کند، کتابی می‌خواند یا همان طور که اشاره شد به ورزش می‌پردازد .»
● شریفی‌نیا دوست خوب
محمدرضا شریفی‌نیا دوست خوبی است، هر چقدر درباره او بگویم، کم گفتم، او خیلی‌ها را به دنیای بازیگری معرفی کرد و گردن خیلی‌ها حق دارد، من همیشه از راهنمایی‌ها و مشاوره‌هایش استفاده کردم، او یک آچار فرانسه، به معنای واقعی است، نمی‌دانم چرا به موفقیت‌های او حسادت می‌کنند، او کمک حال این سینما بوده است. در این دو سال اخیر ما همدیگر را زیاد دیدیم، چرا که پروژه کلاه پهلوی و اخراجی‌های ۲ را با هم کار کردیم و من از بودن در کنار او خاطرات خوبی دارم.
امین حیایی از جمله بازیگرانی است که هم در کارهای جدی و هم در کارهای طنز و یا هر نقشی را که کارگردانان از او بخواهند به راحتی بازی می‌کند، نمونه‌اش همین «اخراجی‌ها» بود، بینندگان با دیدن هنر او در این فیلم به تحسین او پرداختند.
● از مهر خوبان تا کلاه پهلوی
امین حیایی که کار خود را با تلویزیون آغاز کرد، مدتی از تلویزیون فاصله گرفت. اما دوباره تصمیم گرفت که به جعبه جادویی برگردد، اولین کار تلویزیونی او «مهر خوبان» بود و پس از آن سریال‌های آپارتمان، دوپنجره و همسایه‌ها و پس از همسایه‌ها از تلویزیون جدا شد تا اینکه سرانجام با پروژه کلاه پهلوی به تلویزیون بازگشت، البته در نوروز امسال، در یک قسمت از سریال «کلاه قرمزی و پسرخاله» به ایفای نقش پرداخت. از اواسط تصویربرداری این پروژه همسرش «نیلوفر» هم به پروژه اضافه شد. حالا که از کلاه پهلوی گفتیم بد نیست از نقش امین حیایی هم برایتان بنویسم... گریم او در این مجموعه، به شش شکل خاص بود. او از دو سال پیش با نقش «کریم سورتچی» پا به این مجموعه گذاشت. کریم ابتدا برای خان روستا کار می‌کرد، اما به مرور زمان، با زرنگی خاصی که در وجودش نهفته است، سعی می‌کند به دنبال تحصیل برود. تحصیلش را از سر می‌گیرد تا سرانجام به مقام‌های بالای کشوری می‌رسد. این که بازیگر نامی چون «امین حیایی» حاضر شده دو سال از وقتش را صرف این پروژه کند، بدون شک باید این نقش و پروژه دیدنی باشد. ضمن اینکه بی‌جهت ضیاءالدین دری کارگردان خوب کشورمان امین را انتخاب نکرد...
● روزی که امیـن بازیگـر شـد
امین در خانواده‌ای کم‌جمعیت به دنیا آمد. فرزندان خانواده حیایی را دو پسر، تشکیل داده‌اند که امین برادر بزرگتر است، او قسمتی از موفقیت‌هایش را به خانواده ربط می‌دهد. اما بخوانید که او چگونه به دنیای بازیگری روآورد. امین تئاتر را از دوران کودکی دوست داشت و در دوران تحصیل در تئاترهای مدرسه‌ای حضور پررنگی داشت، تا اینکه به خدمت سربازی رفت و شد سرباز نیروی هوایی و در عقیدتی سیاسی خدمت می‌کرد. امین آن روزها لباس آبی سرمه‌ای نیروی هوایی را می‌پوشید. در آنجا بود که یک تیم تئاتر تشکیل دادند و در همین دوران بود که «ثریا قاسمی» کار او را دید و پسندید و امین را به «اصغر هاشمی» معرفی کرد. اینگونه شد که امین به بازیگری رو آورد و شد هنرمند! این جمله امین را هیچ وقت فراموش نمی‌کنیم، چهار سال پیش که مهمان منزل او بودیم از او پرسیدیم در مسیر هنر به کجا می‌خواهی بروی؟ و دوست داری تا کجا پیشرفت کنی؟ او جمله قشنگی گفت: «هنر مانند کشتی است، ما سوار آن می‌شویم و همچنان در اقیانوس بیکران در حال رفتن هستیم، بهتر بگویم، روی کشتی هنر نشسته‌ایم و می‌رویم.»
● سفر به فرانسه
امین حیایی هم مثل خیلی از ایرانی‌ها، عاشق سفر کردن است. اما به این شرط که وقتش را داشته باشد، در ایران اگر فرصتی پیش بیاید، به همراه همسرش معمولا به شمال کشور به یک منطقه خوش آب و هوا در دل جنگلی به نام «مازی چال» می‌رود. او به سفر خارجی هم می‌رود، تاکنون به کشورهای اروپایی زیادی رفت، مثلا چند ماه پیش فرصتی پیش آمد تا به فرانسه برود، از تمام دیدنی‌های فرانسه مثل برج ایفل دیدن کرد، به انگلیس هم رفت، همین طور آمریکا..
● عشق به مادر
امین حیایی هم مثل خیلی از فرزندان ایران زمین به مادرش عشق می‌ورزد و همواره به نیکی از مادرش یاد می‌کند و به خاطر زحماتی که برای او کشیده سپاسگزار است.
● مردم
اگر امین حیایی به جایگاه خوبی در هنر رسیده به خاطر لطف مردم بوده است، او بارها گفته:«آنها مرا پسندیدند و من هم سعی کردم با نقش‌آفرینی‌‌هایم، محبت آنان را جبران می‌کنم. بدون نظر آنها، من چیزی نیستم، آنها مرا پذیرفتند و من از این حیث افتخار می‌کنم.»
امین حیایی در بازیگری همیشه سعی کرد که با جدیت کار کند، زمانی که در سر پروژه یک سریال، تمام روز کار می‌کرد، در لابه‌لای پلان‌ها می‌خوابید و هنگام پلان بعدی از خواب بیدار می‌شد، اگر می‌بینیم که حالا از او همه به نیکی یاد می‌کنند و به استعدادهایش آفرین می‌گویند، به این خاطر است که در کار بازیگری چنین فشارهایی را تحمل کرده و توانسته با این شرایط بسازد بازیگرانی که از نزدیک با امین حیایی در ارتباط هستند همه متفق‌القول می‌گویند: که امین مرد انرژی است و یک دنیا انرژی دارد و به خوبی هم در زمان تصویربرداری آن را به دیگران منتقل می‌کند.
● موسیقی
از سال‌های دور گیتار می‌نوازد و حتی گاهی اوقات هم می‌خواند، چند سال پیش بود که در جشن دنیای تصویر خواند و حاضران را به تعجب وا داشت اما الان... «تمرکز در موسیقی احتیاج به شرایطی دارد که باید برای آن وقت بگذاری، باید وقت آن را داشته باشم که به موسیقی بپردازم، من در بازیگری تمام سعی‌ام را می‌کنم که کاری خوب ارائه دهم. در رابطه با موسیقی هم باید چنین عمل کنی، از آنجا که در طی سال‌های اخیر بازیگری تمام وقت مرا گرفته، دیگر زمانی برای موسیقی نمی‌ماند»... امین حیایی به کنسرت علاقه بسیاری دارد و معمولا به کنسرت هنرمندان می‌رود. چندی پیش او به دیدن کنسرت گروه دارکوب رفت و به همراه همسرش، از مهمانان ویژه این کنسرت بود...
● پسر خوش‌اخلاق
امین حیایی در دنیای هنر، بسیار خوش اخلاق است. آنهایی که با او کار کرده‌اند، بر این عقیده‌اند که امین در پشت صحنه بسیار خوش‌اخلاق است، همیشه از غرور فاصله گرفته و رابطه‌اش با بازیگر، تهیه‌کننده و کارگردان خوب است.
منبع : مجله خانواده سبز


همچنین مشاهده کنید