جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

آ ن سوی مدرک CCNP


آ ن سوی مدرک CCNP
با همه گیر شدن فناوری اطلاعات و ارتباطات به نوعی باید گفت زمینه های تخصصی علمی نیز در این حوزه خاص با رشد چشمگیری روبه رو بوده است تا آنجا که امروزه موارد آموزشی بسیاری در این حوزه خاص توانسته علاقه مندان بسیاری را به خود جذب کند؛ مدارکی که بازار کار بسیاری در دل خود جای داده است. یکی از این مدرک ها که به عنوان یک مدرک رده بالا در مهندسی شبکه به شمار می آید مدرک CCNP است. گفتنی است افرادی که صاحب مدرک مذکور باشند قادر خواهند بود شبکه های بزرگ کامپیوتری را که بین ۱۰۰ تا بیش از ۵۰۰ کامپیوتر دارند نصب، پیکربندی و عیب یابی کنند. این نوع شبکه ها که عموماً در کارخانجات صنعتی بزرگ، مراکز عظیم تجاری و همچنین سازمان های بزرگ مستقر هستند، برخلاف شبکه های محلی کوچک و شبکه های دفتری، به دلیل نوع استفاده، تعداد کاربران زیاد و نقشی که در پیشبرد اهداف نهایی آن سازمان ایفا می کنند، از حساسیت و اهمیت حیاتی برخوردارند. بنابراین افرادی که با کسب مدرک CCNP پا به عرصه این گونه شبکه ها می گذارند نسبت به دارندگان مدارک دیگری چون CCNA، اهداف بزرگ تر و به دنبال آن مشکلات و دردسرهای بیشتری را پیش رو دارند. در عوض این افراد از لحاظ موقعیت شغلی در رده های بالاتر، از لحاظ حساسیت نقشی که بر عهده دارند دارای مسوولیت خطیرتر و از لحاظ درآمد، وضعیتی مطلوب تر از سایر دست اندرکاران طراحی و نصب شبکه دارند. به طور کلی CCNP مدرکی است که چیزی را جهت دستیابی داوطلب به فناوری روز شبکه های بزرگ کم نمی گذارد. مباحث متعددی که در این دوره مطرح می شود به صورت همه جانبه، هر نوع فناوری در زمینه شبکه های مذکور را مورد بررسی قرار می دهد و در این راه هر مساله مهمی مثل امنیت، کیفیت سرویس (QoS)، شبکه های مجازی(VPN) و تکنولوژی باند پهن را به تفصیل مطرح می کند.
● اولین قدم پیش نیاز
داوطلبان کسب مدرک CCNP باید اولین قاعده هرم تحصیلی شرکت سیسکو یعنی مدرک CCNA را که مربوط به شبکه های محلی کوچک می شود با موفقیت گذرانده باشند. به طور کلی و بدون در نظر گرفتن هدف کسب مدرک، اشخاصی که مایلند در دوره های آموزشی CCNP شرکت کنند باید با مفاهیم اساسی و ابتدایی شبکه آشنایی قبلی داشته باشند.
● دومین قدم هدف
شخصی که به دریافت مدرک CCNP نائل می شود از لحاظ رده شغلی در میان تمام شغل هایی که مربوط به مهندسی شبکه و خصوصاً نصب و راه اندازی شبکه با استفاده از تجهیزات سیسکو می شود، در رده دوم یعنی پس از مدرک CCIE که مربوط به مشاوران حرفه یی سیسکو است، قرار می گیرد. این به این معنی است که شخص دارندهCCNP می تواند اولاً فاصله مقام خود را با ارشد ترین سطح کارشناسی شبکه به یک قدم برساند. کارشناس شبکه با ارتقای مدرک خود از CCNA به CCNP نه تنها تسلط خود بر مباحث مربوط به شبکه های LAN و Dial up را افزایش می دهد بلکه از محدوده شبکه های محلی با کاربرد کوچک خارج شده و توانایی خود را در راه اندازی شبکه های WAN تثبیت می کند. برای کسب مدرک CCNP شرکت در چهار دوره آموزشی و گذراندن موفقیت آمیز آزمون های هر کدام از آنها به نوعی الزامی به شمار می آید اما باید گفت این دوره ها موارد زیر را شامل می شود.
۱) ساخت شبکه های عادی سیسکو (BSCI)
در این دوره نحوه اتصال و استفاده از روترهای سیسکو در شبکه های LAN و WAN برای سایت های متوسط تا بزرگ آموزش داده می شود. همچنین مباحث جامعی در زمینه پروتکل های EIGRP ،BGP ،EGP ،OSPF و ISIS مطرح شده و داوطلبان با دو نوع پروتکل مسیریابی به نام های Distance Vector و Link State آشنا می شوند. با اتمام این دوره، داوطلب می تواند سرویس های IOS مناسب یک روتر سیسکو را انتخاب و راه اندازی کند.
۲) ساخت شبکه های چندلایه سیسکو (BCMSN)
در این دوره نحوه ایجاد یک فضای شبکه براساس فناوری سوئیچینگ چند لایه در سرعت های بالای اترنت به مدیران شبکه ها آموزش داده می شود. این دوره شامل مفاهیم مسیریابی و سوئیچینگ و فناوری های لایه ۲ و ۳ است. داوطلبان پس از طی این دوره قادر خواهند بود یک فضای سوئیچینگ چندلایه را برپا ساخته و به کنترل ترافیک شبکه با استفاده از سیستم های احراز هویت لایه های مختلف بپردازند.
۳) ساخت شبکه های راه دور (BCRAN)
در این دوره داوطلب چگونگی پیکربندی و عیب یابی شبکه هایی را که در جاهای دیگر ایجاد شده و از طریق تکنولوژی راه دور (Remote) به سایت مرکزی دسترسی دارند فرا می گیرد. همچنین حالت عکس این عمل یعنی دسترسی راه دور به سایت مرکزی با مصرف کمترین پهنای باند نیز در این دوره مورد بحث قرار می گیرد. به طور کلی در BCRAN توجه ویژه یی به شبکه های WAN به عمل آمده و نحوه پیکربندی تجهیزات سیسکو و برقراری ارتباط بهینه بین سایت مرکزی و سایر شعبات و مسائل مربوط به کیفیت سرویس (QOS) در یک شبکه WAN تشریح می شود. این دوره به خصوص برای مدیران شبکه ها که مسوول اجرا و عیب یابی Backbone یک شبکه WAN هستند از اهمیت خاصی برخوردار است.
۴) پشتیبانی و رفع عیب شبکه (CIT)
در این دوره داوطلب چگونگی عیب یابی کامپیوترهای سرویس گیرنده یا سرویس دهنده را که تحت پروتکل های مختلف به هم متصل شده اند و از سوئیچ ها و روترهای سیسکو استفاده می کنند فرا می گیرد. بنابراین با گذراندن دوره مذکور، می توان به تحلیل و شناسایی مشکلات در محیط های Fast Ethrnet ،VLAN ،Frame Relay ،ISDN BRI و... پرداخت و مشکلات پیچیده مربوط به سوئیچ ها و روترهای سیسکو را حل کرد.
● آخرین قدم درآمد
طبق آمار مجله Certification، میانگین درآمد دارندگان مدرک CCNP در سال ۲۰۰۳ برابر ۶۴ هزار دلار در سال بوده است که در مقایسه با مدرک بنیادین و سطح مبتدی شبکه یعنی Network + با ۳۸ هزار دلار در سال و مدرک سیسکو سطح متوسط شبکه یعنی CCNA با ۴۸ هزار دلار در سال، از فاصله جالب توجهی برخوردار است. در این آمار، مدرک مهندسی شبکه مایکروسافت درآمدی در حدود ۴۳ هزار دلار در سال را از آن خود کرده است که این مساله به نوعی بیانگر سطح بالای مدرک CCNP است. در همین مورد سایت Cert Mag اعلام کرده است میانگین درآمد دارندگان مدرک CCNP برابر ۶۹ هزار دلار در سال بوده است که نسبت به مدرک CCNA از یک افزایش ۱۰ هزار دلاری در سال حکایت می کند.
رضا جوالچی
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید