پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

پاسکاری الکترونیک


پاسکاری الکترونیک
بدون شک همه شما حداقل یک کارت بانکی در جیبتان دارید و برای دریافت پول، پرداخت قبض، انتقال پول و... از این کارت و دستگاه های خودپرداز استفاده می کنید. با این حساب بعید نیست که شما هم شاهد کسر شدن پول از حسابتان و عدم پرداخت آن بوده باشید. این اتفاق شیرین روز ۶ اردیبهشت برای نگارنده هم اتفاق افتاد. زمانی که با کارت عابر بانک ملت به دستگاه خودپرداز بانک سینا مراجعه کردم تا ۱۵۰هزار تومان پول برای پرداخت قسط بانک مسکن بردارم، هرگز تصویر نمی کردم که دریافت این مبلغ در عمل دو هفته به طول خواهد انجامید. به هر حال من هم کارت عابر بانک ملت خودم را وارد دستگاه کردم. بار اول دستگاه خودپرداز بعد از مدتی معطل کردن، موفق به برقراری ارتباط با مرکز شتاب نشد و کارتم را برگرداند. اما من که واقعا نیاز به پول داشتم دوباره تلاش کردم و ای کاش این کار را نمی کردم. دستگاه حدود ۴۰ ثانیه کارت من را نگه داشت و بدون هیچ پیام و حتی ارائه قبضی، در نهایت کارتم را برگرداند. برای حل مشکل به یک دستگاه عابر بانک ملت در همان حوالی مراجعه کردم و آنجا بود که متوجه شدم مبلغ کسر شده، ولی به من پرداخت نشده است.
برای حل مشکلی که فکر می کردم راه حلش خیلی ساده است، به شعبه بانک صادرکننده کارت مراجعه کردم. گفتند چون از عابر بانک سینا استفاده کردی و آنجا این بال سرت آمده باید به همان بانک مراجعه کنی. آنجا از من صورت حساب خواستند که با مراجعه مجدد به بانک ملت صورت حسابی را که دستگاه عابر بانک می دهد، تهیه کردم. اما بانک سینا این صورت حساب را قبول نداشت. شعبه صادر کننده کارت من در بانک ملت هم صورت حساب دیگری ارائه نمی کرد. با گذشت ۷۲ ساعت و علی رغم وعده کارمندان بانک، پول مفقود شده به حسابم برنگشت، بنابراین محبور شدم چند روز بعد سری به خیابان ویلا بزنم تا از یک شعبه خاص که به امور کارت های بانکی مشتریان بینوای بانک ملت رسیدگی می کرد، صورت حساب دقیق گردش مالی حساب بانکی ام را بگیرم.
بعد از این کار، سرافرازانه به شعبه بانک سینا رفتم. آن برگه را ارائه کردم و روی برگه دیگری شرح ماوقع را نوشتم. کارمند مربوطه که بعدا نقش مهمی برای بازگشت این پول به حسابم بازی کرد، گفت به مساله رسیدگی می شود و حداکثر ظرف یک هفته این پول به حساب شما برمی گردد. یک هفته وعده داده شده سپری شد، ولی خبری از پول نبود و انگار این ۱۵۰هزار تومان در سیستم بانکی الکترونیک پیشرفته ایران به کلی مفقود شده بود. به بانک سینا سری زدم تا ببینم چه خبر شده. آنجا بعد از مدتی کاغذ بازی و بالا و پایین رفتن در طبقات مختلف متوجه شدم که پس از استعلام بانک مرکزی از بانک ملت، این بانک مدعی شده که پولی از حساب من کم نشده و خلاصه جواب منفی است.
برای اثبات این ادعا یک برگه کاغذ که یک ردیف عدد و حروف به زبان انگلیسی روی آن نوشته شده بود به من دادند و یکی از کارمندان گفت که این M که در انتهای برگه نوشته شده یعنی جواب منفی است و پولی از حساب شما کم نشده است. من عصبانی و حیرت زده از این همه بی مسوولیتی و به هم ریختگی در سیستم بانکداری به اصطلاح الکترونیک ایران به شعبه بانک ملت صادرکننده کارتم رفتم و ماجرا را برای کارمند مسوول معرفی شده توضیح دادم او هم با خونسردی از من برگه رسید عابر بانک سینا را مطالبه کرد. به او توضیح دادم که عابر بانک مدت طولانی کارت من را نگهداشته و هیچ رسیدی از آن خارج نشده، او هم در جواب گفت که در این صورت هیچ کاری نمی تواند بکند، چون تا به حال چنین اتفاقی در سیستم بانکی سابقه نداشته است! من که از رسیدگی بانک ملت به مشکل یکی از مشتریانش کاملا ناامید شده بودم با خشم سراغ همان کارمند بانک سینا رفتم که ابتدا به او مراجعه کرده بودم و ماوقع را برایش توضیح دادم. او هم که جا خورده بود قول داد مساله را پیگیری کند.
چند روز بعد ایشان با من تماس گرفت و سرانجام تایید کرد که: "برای من کاملا روشن شده که پول از حساب شما کم شده و پرداخت نشده، علت اصلی وقوع این مشکلات شبکه مخابراتی کشور است که قطع و وصل شدن های مکررش ثبت صحیح و کامل تراکنش های مالی را در مواردی با اشکال مواجه می کند." او وعده داد که با پیگیری شخصی از بانک مرکزی در حال حل مشکل است و تاکید کرد که بانک ملت در این زمینه هیچ همکاری نکرده و شماره ای که برای این منظور از بانک مذکور در اختیار دارد پاسخگو نیست. روز بعد ایشان باز هم من تماس گرفت و خبر داد که پول به حسابم واریز شده، ولی باز هم خبری از پول نبود. طی این مدت خود ایشان و یکی دیگر از کارمندان بانک سینا این مشکل را پیگیری کردند تا آنکه سرانجام این مبلغ روز ۲۰ اردیبهشت به حساب من برگشت. حال شما بگویید با وجود چنین سیستم فشل و بی خاصیتی که به راحتی ۱۵۰هزار تومان پول در آن برای مدت دو هفته مفقود می شود، آیا می توان به گسترش خدمات بانکداری الکترونیک در ایران امیدوار بود؟
نویسنده: احسان موحدیان
منبع : ماهنامه تحلیلگران عصر اطلاعات


همچنین مشاهده کنید