پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

دردهایی که نباید نادیده گرفت


دردهایی که نباید نادیده گرفت
تا به حال دیده اید که کسی از درد کشیدن راضی باشد؟ واقعاً کسی در حالت طبیعی از درد خوشش نمی آید ولی بهتر است بدانید که درد در واقع یک نوع هشدار است؛ هشدار در مورد یک وضعیت غیر طبیعی بدن. به این ترتیب تعریف درد از یک آزاردهنده محض خارج می شود و عبارتی مناسب تر تحت عنوان «هشداردهنده» را به خود می گیرد. خوب به درد خود دقت کنید. این درد معمولا به دنبال جابه جایی وسایل منزل یا خوردن یک غذای سنگین یا اصابت ضربه به وجود می آید. پس به محض بروز درد به دنبال علت ایجاد آن بگردید. بسیار دیده شده که افراد بعد از بروز درد از عبارات زیر استفاده می کنند:
- اوخ. بهتره زیاد دستکاریش نکنم تا خودش خوب شه.
- خیلی مهم نیست. من الان جلسه دارم و نمی تونم برای این درد وقت بذارم.
- نه. اگه برم دکتر ممکنه منو بستری کنه و از تمام کارم باز می مونم.
- چیز مهمی نیست. این چند روزه درد زیادی داشتم که خودش خوب شده.
مشکلات زندگی به قدرت زیاد شده اند که بسیاری از مردم از سلامت خود غافل شده اند. در این متن می خواهم شما را در بررسی دردهای بدنی راهنمایی کنم تا از کوچک ترین عوارض ناشی از بیماری پیشگیری کنید. دقت کنید و این متن را چندین بار بخوانید تا هیچ وقت فراموشتان نشود. در همین خصوص دکتر فریدون بهنیا متخصص پوست و مو به خبرنگار سلامت روزنامه جوان می گوید: بیشتر مواقع بسیاری از مردم نسبت به دردهای خود بی توجه بوده و به آن اهمیتی نمی دهند اما هر درد علتی داشته و عوارضی با خود به دنبال دارد که نباید نادیده گرفته شوند. در زیر به برخی از دردهای شایع می پردازیم.
سردرد شدید
هیچ گاه سردردی را که از نظر شدت از بقیه مواقع بیشتر است نادیده نگیرید. این سردرد اگر به دنبال سرماخوردگی باشد، احتمالاً ناشی از سینوزیت است اما اگر علت را نمی توانید پیدا کنید، بخصوص در افراد مسن احتمال خونریزی یا تومور مغزی را باید در ذهن داشت. اگر بیماری به پزشک مراجعه کرد و گفت: این شدیدترین سردردی بود که در عمرم تجربه کردم، حتما به تورم شریان مغز یا آنوریسم شریانی فکر کنید. در این بیماری احتمال پاره شدن شریان بسیار زیاد است و بیمار باید به طور اورژانس تحت عمل جراحی قرار گیرد.
● درد قفسه سینه، گردن، فک، شانه، بازو یا حتی شکم
درد قفسه سینه ممکن است به دنبال عفونت ریه یا حمله قلبی رخ بدهد. اما به خاطر بسپارید که در بیشتر موارد حمله قلبی در ناحیه قفسه سینه به جای درد، حالت ناخوشی وجود دارد. به همین دلیل متخصصان قلب می گویند هیچ وقت منتظر درد نمانید و به محض بروز ناخوشی در قفسه سینه به اورژانس قلب مراجعه کنید. این حالت ناخوشی در افراد مختلف با عبارات متفاوتی توصیف می شود. معمولاً بیماران فشار زیادی بر قفسه سینه خود احساس می کنند و این فشار را با مشت بسته روی قفسه سینه خود نشان می دهند و می گویند: «انگار یه فیل رو سینه ام نشسته بود.» دردهای مربوط به قلب ممکن است در قسمت بالای سینه، گردن، فک، شانه یا بازوی چپ و حتی در شکم حس شوند که اغلب با حالت تهوع همراه است. درست است که مشکلات قلبی در جوانان شایع نیستند، اما درصورت بروز درد سینه یکنواخت غیرقابل توجیه در جوانی که عوامل خطر از جمله مصرف سیگار و نوشیدنی های الکلی را دارد، وقت را تلف نکنید و هر چه سریع تر او را به اورژانس ببرید. متاسفانه در زمان بروز حادثه قلبی در یک جوان هیچ کس به مشکل قلبی فکر نمی کند و با تصور اینکه این درد ناشی از بروز یک اختلال گوارشی است، زمان نجات بخش بیمار را تلف می کنند. به همین دلیل مرگ و میر حوادث قلبی در جوانان شیوع زیادی پیدا کرده است. اگر دردی با فعالیت شروع شد و با استراحت فروکش کرد، فورا به یک متخصص قلب مراجعه کنید. شدت این درد معمولاً با سرد یا گرم شدن هوا بیشتر می شود. در خانم ها درد قلبی ممکن است به صورت علائم گوارشی مانند نفخ شکم، دل پیچه یا درد شکم ظاهر شود. احساس خستگی نیز دیگر علائم مشکلات قلبی در خانم هاست. خطر بیماری های قلبی در خانم ها بعد از سن یائسگی خیلی زیاد می شود. پس بیمار و پزشک در این زمان باید به فکر مشکلات احتمالی قلبی باشند.
● درد کمر و بین شانه ها
شایع ترین عامل آن التهاب مفاصل بین مهره ای است. مشکلات شکمی و حملات قلبی نیز می توانند باعث بروز این ناراحتی شوند. یکی از عوامل بسیار خطرناک ایجادکننده این درد پارگی دیواره آئورت است که می تواند دردی خفیف یا شدید ایجاد کند. اگرچه شیوع این عامل بسیار کم است اما برای نجات این افراد باید بیماری را به موقع تشخیص داد. مواردی از جمله فشار خون بالا، اختلالات جریان خون، دیابت و کشیدن سیگار احتمال بروز این بیماری را زیاد می کنند.
● درد شدید شکم
اگر قبلاً عمل آپاندیسیت انجام نداده اید، از تحرک زیاد بپرهیزید، زیرا احتمال پارگی آپاندیس وجود دارد. مشکلات کیسه صفرا، اختلال عملکرد لوزالمعده، زخم معده و انسداد روده از مهم ترین علل دردهای شدید شکم هستند که باید هرچه سریع تر درمان شود.
● درد ساق پا
درد ساق پا از بابت وجود لخته در سیاهرگ ها اهمیت بسیار زیادی دارد. متاسفانه شیوع این عارضه کم نیست. خطر این بیماری به دلیل جدا شدن لخته از دیواره رگ و جابه جایی آن به مناطق حیاتی بدن است. اولین عضوی که این لخته ها را دریافت می کند ریه است. این لخته ها با ورود به رگ های تغذیه کننده بافت ریه می توانند باعث مرگ سلول های ریوی شده، تهدید کننده زندگی بیمار شود. چاقی، بی حرکتی طولانی مدت، مسافرت طولانی، بارداری، کهولت سن از جمله عوامل تشدیدکننده این بیماری هستند. گاهی ساق پا بدون داشتن درد فقط کمی تورم دارد. در صورتی که درد و تورم در ساق پا باشند، حتماً در اولین فرصت به پزشک خانواده خود مراجعه کنید.
● سوزش کف پا
این علامت ممکن است یکی از مشخصات اولیه بیماری دیابت باشد. در بیماری دیابت اعصاب حسی دچار اختلال می شوند که می تواند با صورت سوزش پوستی حس شود. پس به محض بروز این علامت به پزشک خانواده مراجعه کنید.
● دردهای مبهم غیرقابل توجیه
در بیماری افسردگی دردهای متعددی بدون یافتن هیچ عاملی بروز می یابند. بیماران افسرده دردهای مبهمی را در ناحیه سر، شکم و اندام های خود احساس می کنند. از آنجایی که درد در بیماران افسرده به صورت مزمن و بدون محدودیت در فعالیت روزانه است، اغلب این درد نادیده گرفته می شود. هرچه عمق افسردگی بیمار بیشتر باشد، این علامت پنهان تر می ماند. پس در بیماران افسرده باید از تمام علائم سؤال کرد تا مشکلی ناگفته باقی نماند. احساس ناامنی، کاهش انگیزه نسبت به کار، کاهش بازدهی عملکردی و عدم تمایل به بودن در اجتماع از دیگر علائم کمک کننده در تشخیص افسردگی هستند. در این بیماران کیفیت زندگی دچار اختلال شده و باید هر چه زودتر بیمار را به زندگی طبیعی خود برگرداند.
ویدا پوریگانه
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید