چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

ابو مازن در مسیر گدایی


ابو مازن در مسیر گدایی
پنجشنبه گذشته، تنها ده روز پس از دیدار نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی با باراک اوباما، محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به کاخ سفید رفت تا با رئیس جمهور آمریکا درباره آنچه «روند صلح خاورمیانه» خوانده می شود به گفتگو بنشیند. هر چند ظواهر امر و چهره بیرونی مذاکرات نشان از تلاش مقامات دولت آمریکا برای توقف شهرک سازی یهودی و موافقت رژیم صهیونیستی با تشکیل دولت مستقل فلسطینی دارد، اما نگاهی به شخصیت سیاسی طرفین مذاکره یعنی نتانیاهو و محمود عباس روشن می سازد که «مذاکرات صلح» با میانجیگری آمریکا به سرانجام نخواهد رسید و کاخ سفید به نفع رژیم صهیونیستی اهداف دیگری را در این ماجرا دنبال می کند.
بنیامین نتانیاهو رئیس حزب افراطی لیکود است. آنان اساسا با طرح تشکیل دولت فلسطینی مخالفند. افراطی گرایی لیکود تا حدی است که حتی با بکارگیری کارگران فلسطینی از کرانه باختری و نوار غزه در بخش صهیونیست نشین فلسطین اشغالی به شدت مخالفت می کنند. آنها هم چنین طرح «نقشه راه» را به علت آنچه که آن را «نبود شریک فلسطینی قانونی» نامیده رد کرده و آن را طرحی فرسوده می خواندند. پیش از سفر نخست وزیر رژیم صهیونیستی به واشنگتن، روزنامه اسرائیلی جروز الم پست در گزارشی اعلام کرد که نمایندگان احزاب راستگرای پارلمان به نتانیاهو هشدار داده بودند که به هیچ وجه در خصوص تشکیل دولت فلسطینی موافقت نکند.
اما محمود عباس کیست؟ رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین که پس از مرگ یاسر عرفات با حمایت و دخالت آمریکا به این سمت رسید یک بهایی زاده است. چندی پیش پایگاه خبری عرب تایمز پرده از این واقعیت برداشته و به معرفی ریشه خانوادگی وی پرداخت. نام اصلی ابومازن «محمود میرزاعباس» است. وی در خانواده ای کاملا بهایی متولد شده و «عباس افندی» پدر بزرگ او ملقب به «عبدالبهاء» از مهمترین به اصطلاح شخصیت های تاریخ حزب ضاله بهائیت به شمار می آید. هرچند که عباس خود را مسلمان سنی مذهب می خواند و ادعای بهایی بودنش را توطئه موساد(!) قلمداد می کند، اما به هر تقدیر از مشروعیت و مقبولیت لازم بین فلسطینیان برخوردار نیست. عباس که در راس یک دولت غیرقانونی قرار گرفته عملا نماینده صاحب اختیار مردم فلسطین به حساب نیامده و قدرت رهبری مقتدرانه و نفوذ بین فلسطینی ها را نیز ندارد.
آمریکا متحد دیرینه اسراییل است. تمام رؤسای جمهور آمریکا با حمایت لابی صهیونیستی به کاخ سفید راه یافته اند و اصولا قرار نیست چیزی در برنامه دولتمردان آمریکا گنجانده شود که حتی اندکی با منافع سلطه جویانه و توسعه طلبانه رژیم صهیونیستی منافات داشته باشد. نگاهی به گوشه هایی از نتایج این دیدار پرده از اهداف پنهانی آن کنار می زند؛
اوباما در مذاکره با عباس از وی می خواهد تا تلاش کند خشونت علیه اسراییل و تحریک مبارزان فلسطینی پایان پذیرد. درست همزمان با حضور ابومازن در کاخ سفید و زمانی که دست در دست اوباما از صلح دم می زدند، نیروهای نظامی اسراییل با هدایت، همراهی و کمک پلیس تشکیلات خودگردان، «عبدالمجید دودین» یکی از فرماندهان جنبش جهاد اسلامی فلسطینی را به شهادت می رسانند. محمود عباس که به فرمانبرداری بی چون و چرا معروف است، در واکنش به اظهارات رئیس جمهور آمریکا هیچ سخنی در دفاع از حق مقاومت فلسطینیان در برابر تجاوزات و حملات رژیم صهیونیستی بر زبان نمی آورد و تنها بر پایبندی تشکیلات خودگردان به تعهدات وارد در «نقشه راه» تاکید می کند.
براساس گزارش های منتشر شده توسط نزدیکان ابومازن، این سفر نه تنها هیچ موفقیتی به دنبال نداشته بلکه بار دیگر محمود عباس تحت فشار مجدد دستگاه دیپلماسی آمریکا قرار گرفته تا امتیازدهی بیشتری کرده و خود را برای تکرار مذاکرات-بی ثمر- صلح با نتانیاهو آماده کند. همان فشاری که پیش از این در دولت بوش باعث شده بود تا وی پای میز مذاکره با اولمرت بنشیند که البته نه تنها صلحی در نگرفت بلکه فاجعه خونبار غزه در جنگ ۲۲ روزه را نیز با حمایت تشکیلات خودگردان و حکومت های خود فروخته منطقه به دنبال داشت.
واقعیت آن است که وعده های دولت اوباما برای تشکیل کشور فلسطینی، توخالی است. دولت افراطی و راست گرای صهیونیستی هرگز حاضر نخواهد شد کشوری فلسطینی را در کنار خود بپذیرد. سخنگوی دولت صهیونیستی پس از دیدار هفته گذشته نتانیاهو با اوباما، بارها به صراحت درباره سیاست شهرک سازی و اسکان دهی صحبت کرده است. در حال حاضر تعداد یهودیانی که برخلاف قوانین بین المللی به زور بخش هایی از ساحل غربی رود اردن را اشغال کرده و در آنجا سکونت گزیده اند به ۳۰۰ هزار نفر می رسد. اکثر اسکان یافتگان در شهرک های جدید، یهودیان بنیادگرایی هستند که معتقدند کتاب آسمانی عهد عتیق به آنها این حق را می دهد که در محل ساحل غربی جای نیاکانشان را پر کنند!
اعلام بیت المقدس به عنوان پایتخت ابدی اسراییل از سوی نتانیاهو نیز بر این مسئله صحه می گذارد که رژیم صهیونیستی همچنان در مسیر سیاست های اشغالگرانه و یهودی سازی قدس شریف قدم برمی دارد. این اقدامات ثابت می کند که این رژیم هیچ تمایلی به تحقق ثبات و صلح در منطقه ندارد و استمرار حیات چرکین خود را در ایجاد مناقشات و جنگ افروزی می بیند.
هر چند تمام قطعنامه های شورای امنیت، بیت المقدس را یک منطقه اشغالی قلمداد کرده و براساس آن تمام اقداماتی که اشغالگران در این شهر انجام می دهند غیر قانونی محسوب می شود، اما ساخت شهرک های جدید یهودی نشین و تصرف املاک و منازل فلسطینیان همچنان ادامه دارد. براساس آمار و ارقام اعلام شده ۱۶۰ هزار فلسطینی در بیت المقدس به خاطر تخریب منازلشان توسط رژیم صهیونیستی بدون مسکن و مأوی زندگی می کنند. همچنین حکم تخلیه حدود ۱۱۰۰ خانه دیگر فلسطینی در این شهر صادر شده است. به علت مخالفت اشغالگران با احداث مدارس عربی نیز بیش از ۱۰ هزار دانش آموز از ادامه تحصیل محروم شده اند. علاوه بر آن این رژیم برای مصادره اراضی اطراف بیت المقدس به منظور جداسازی این منطقه از مناطق فلسطینی و طرح ریزی برای ایجاد یک شهر یهودی تلاش می کند.
شاید اصرار دولت غاصب اسراییل بر ادامه شهرک سازی و اسکان یهودیان و پیشنهاد دولت آمریکا مبنی بر توقف این روند ظاهرا دو نقطه مقابل هم به نظر آیند ولی در ورای این تقابل ظاهری و خیمه شب بازی ها، اوباما درصدد است ضمن جانبداری از رژیم صهیونیستی، محمود عباس را بدون توجه به مطالبات مردم فلسطین پای میز مذاکره با نتانیاهو بنشاند تا با وقت کشی و کارشکنی، طرح دولت یهودی، تسلط بر کرانه باختری و یهودی سازی قدس، توسط رژیم اشغالگر و باب میل آنان پیش برود.
هم چنین ناظران سیاسی معتقدند که اختلافات ظاهری آمریکا و اسراییل بر سر مسئله شهرک سازی بهانه ای برای گرفتن امتیازات بیشتر از تشکیلات خودگردان و کشورهای عربی منطقه است. دولت آمریکا در تماس با برخی از کشورهای عربی به دنبال آن است تا با جلب نظر و اعلام حمایت علنی آنها از ادامه مذاکرات میان دولت غیرقانونی تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی، زمینه را برای عادی سازی روابط این کشورها با دولت اشغالگر قدس فراهم کند.
از سوی دیگر آمریکا و همچنین برخی از کشورهای اروپایی با اعمال فشار علیه مقاومت تلاش می کنند تا مبارزات مردمی و آزادی خواهانه فلسطینی ها را در تضاد با روند صلح خاورمیانه معرفی کنند. این فشارها پس از پیروزی مقاومت در جنگ غزه شکل مضاعفی به خود گرفته است.
واقعیت آن است که اشغالگران قدس، دولت افراط گرای صهیونیستی و طرفداران پاک سازی نژادی نمی توانند مطامع خود را بر اراده مردم فلسطین تحمیل کنند. روند انتفاضه و مقاومت مردمی فلسطین و پیروزی های چشمگیر حماس نشان می دهد که در آینده ای نه چندان دور عزم و اراده ملت فلسطین پیروز این میدان و رویارویی ۶۱ ساله خواهد بود. بیت المقدس، مقدس تر و بزرگتر از آن است که یهودی(!) شود.
سفر ابومازن به واشنگتن فقط برای ارایه امتیازات بیشتر و چشم پوشی در قبال حقوق فلسطینیان و وقت کشی بود. به قول فوزی برهوم، سخنگوی جنبش حماس؛ «عباس همچنان در مسیر گدایی و شرط بندیهای شکست خورده با دولت آمریکا و دشمن صهیونیستی قدم برمی دارد.»
حمید امیدی
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید