پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

دستور ‌تزریق سرنگ را چه‌کسی صادر ‌کرد؟


دستور ‌تزریق سرنگ را چه‌کسی صادر ‌کرد؟
«من تو عمرم مولتی‌ویتامین هم نزدم چون از آمپول می‌ترسم.» این یکی از دفاعیات خاص فیروز کریمی است که وقتی از سوی محمد مایلی کهن به دوپینگ متهم شد، گفت.
او معتقد بود چون خودش از آمپول می‌ترسد هیچ وقت تزریق آمپول را به هیچ کس دیگری هم تجویز نمی‌کند. دوپینگ، این بزرگترین کابوسی بود که اگرچه همیشه از دیرباز رواجش میان بازیکنان فوتبال ایران شنیده می‌شد اما با افشاگری رئیس سابق کمیته انضباطی و مسئول پیشین کمیته کنترل دوپینگ فدراسیون فوتبال رواجش اثبات شد. هنوز لیگ به نیم فصل اول نرسیده بود که وقتی فرهاد کاظمی قرار شد به سپاهان اصفهان برود، عبدالرحمن شاه حسینی رئیس مخلوع کمیته انضباطی فوتبال در مصاحبه با ایسنا تأیید کرد در دوره او این مربی متهم بوده است بازیکنان تیمش را وا می‌داشته تا از مواد نیروزا استفاده کنند. این اعتراف تکان‌دهنده را دکتر شریف رئیس پیشین کمیته مبارزه با دوپینگ فدراسیون فوتبال هم تأیید می‌کرد. دو نفری که درست زمان رسیدگی به این پرونده جنجالی از مسئولیت‌های خود کنار گذاشته شدند. پس از آنها پرونده دوپینگ گروهی یک تیم بسته شد و اسناد و مدارک آن هم مفقود شدند. این جنجال اما پس از چندی با فشار باشگاه سپاهان برای جذب کاظمی به فراموشی سپرده شد. هفته‌ها گذشتند و لیگ از سر گرفته شد تا عید رسیدو محمد مایلی کهن توانست با برکناری دایی بر مسند هدایت تیم ملی بنشیند. از این زمان بود که او به زمین و زمان تاخت. او که ادعا داشت جزئیات کامل ناپاکی‌های فوتبال کشور را می‌داند پس از سر شاخ شدن با قلعه نویی به فیروز کریمی تاخت و در دل حرفهایش علیه سرمربی صبا دوباره پرونده فرهاد کاظمی را به جریان انداخت. او ادعا کرد ۷ شاهد دارد که می‌توانند ادعاهایش را تأیید کنند. این شاهدان به کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال رفتند و تعدادی از آنها آنچه را که مایلی مدعی بود، تأیید کردند.
● معتادان؛ نسل اول دوپینگی‌های فوتبال
اوایل دهه ۶۰ شاید زمانی که نه افدرین، نه ناندرولون و نه هیچ یک از شیوه‌های مرسوم هورمونی، پودرهای مکمل غیر مجاز رواج نداشتند، فوتبال ایران نسلی از بازیکنان را داشت که نه به صرف تقویت بنیه که در دل اعتیاد افتاده بودند و اینگونه هم خود را رو به تباهی می‌بردند و هم از شیوه‌هایی غیر اخلاقی استفاده می‌کردند که قوای جسمانی‌شان افزایش یابد. «ک _ ب» مهاجم سابق تیم ملی در اواسط دهه ۶۰ یکی از بازیکنانی است که به دام اعتیاد افتاد. او اگرچه حالا در اواسط دهه ۵۰ زندگی خود به سختی توانسته از چنگ مواد افیونی رهایی یابد اما هنوز هم آثار شوم آن دوره کابوس بار را به همراه دارد؛ «آن روزها که ما تغذیه علمی نداشتیم. جوان هم بودیم و عقل مان خیلی درست کار نمی‌کرد. من معتاد شدم چون چند نفر که حتی نمی‌توانم دوست صدای‌شان کنم دورم را گرفتند. اوایل تفریحی بود و بعد حس می‌کردیم وقتی می‌کشیم توان جسمی‌مان افزایش پیدا می‌کند۰ بهتر می‌دویدیم و دردهای آسیب‌دیدگی را هم اصلاً نمی‌فهمیدیم.» اینگونه او به دام اعتیاد افتاد. با بالا رفتن سن و دوری از فوتبال، آن هم فوتبالی که تمام دوران نزدیک به ۲۰ ساله‌اش در روزهای انقلاب و جنگ برای ستاره‌ای چون او پولی به همراه نداشت کار را برای این ستاره پیشین به جایی کشاند که معتادی ولگرد در خیابان‌های امام‌زاده حسن تهران باشد. او البته تنها ستاره آن نسل نبود. سال‌ها قبل وقتی برای اولین بار لب به اعتراف گشود، از ستارگان هم نسل خود سخن گفت که او را به دام اعتیاد کشیدند. از ۳ ستاره آن سال‌های پرسپولیس که همان دوران قهرمانی‌شان یکبار پای منقل بازداشت شدند و اگر وساطت امیر عابدینی نبود شاید داستان بازداشت‌شان حسابی رسوایی به همراه می‌آورد. (م- م)، (ح-ر) و (م-ع) سه بازیکنی بودند که به این جرم دستگیر شدند.
از آن نسل البته ستارگان بسیاری بودند که در استقلال یا پرسپولیس بازی می‌کردند و همین بلای خانمان‌سوز که ابتدا برای‌شان محرکی برای بهتر بازی کردن بود، دردشان شد و تا همیشه برایشان ماند. (ن-م)، (م-پ)، (ش-ب) که همگی از بزرگان آن نسل فوتبال ایران بودند این درد را برای فوتبال بازی کردن برای خود خریدند و خود را به تباهی کشاندند تا خیلی زود از صحنه قهرمانی محو شوند و فراموش. البته پیش از آنها هم بسیاری از ستارگان بزرگ قبل از انقلاب این مشکل را داشتند که حالا در دهه‌های هشتم یا هفتم زندگی‌شان این بدنامی را همراه خود دارند. احد شیخ لاری یکی از بازیکنان دهه ۶۰ فوتبال ایران است که تنها چند بازی ملی را در تیم شادروان دهداری تجربه کرد. او چون فوتبالش را در شهرستان بازی کرد هیچ گاه بازیکنی سرشناس نشد. این فوتبالیست قدیمی درباره اولین اردوی ملی خود می‌گوید: «یادم هست یکی از بزرگترهای تیم خیلی هوای ما تازه ترها را داشت. عصر همان روز اول با هم کنار دریاچه رفتیم، دیدم سیگار خشکی را بار زد و کشید. داشتم از تعجب شاخ در می‌آوردم. او محبوب‌ترین بازیکن برای همه مردم بود. وقتی پرسیدم چرا این کار را می‌کند، گفت؛ هم آرامش‌بخش است و هم توان بازی کردن را بالا می‌برد.»
● پول حرفه‌ای و رواج گسترده دوپینگ
در همه دهه ۷۰ فقط یکبار دو بازیکن ایرانی که همراه با پرسپولیس به جام باشگاه‌های آسیا رفتند، متهم به دوپینگ شدند که کنفدراسیون فوتبال آسیا این دو بازیکن را با محرومیتهایی ۶ ماهه مواجه کرد. (ف-ف) دفاع دوپینگی آن سالهای فوتبال ایران هنوز هم مدعی است آن خلاف را مرتکب نشده بود و آن محرومیت حاصل از گوشت یخزده‌ای بوده که غذا‌ها را در کره از آن پخته بودند. البته این بازیکن در آن تیم تنها کسی بود که از خوردن گوشت آلوده دوپینگی شد! با شروع لیگ برتر اما و در سال دوم بازی‌ها بود که نمونه‌گیری از بازیکنان رواج یافت. چون با ورود یکباره پول و افزایش درآمد استفاده از مواد نیروزا برای کسب نتیجه و درخشش بیشتر به هدف برای مربیان و بازیکنانی بدل شد که کسب درآمد بیشتر را در جایگاهی بالاتر از اخلاقیات می‌دانستند. در فصل‌های سوم تا پنجم لیگ حرفه‌ای مربیانی چون محمد احمدزاده و مجید جلالی اولین کسانی بودند که مدعی شدند استفاده از مواد نیروزا میان بازیکنان شایع شده است. اولین بازیکنی که نمونه دوپینگش مثبت اعلام شد، حمید شفیعی بازیکن آن روزهای ذوب‌آهن بود پس از او و در آستانه اعزام تیم ملی به جام جهانی فوتبال؛ نمونه گرفته شده از مهدی واعظی مثبت بود. این دروازه‌بان یکسال محرومیت را پشت سر گذاشت اما با اعترافاتش سرآغازی شد برای رمز گشایی از یک رسوایی بزرگ.
او و یک بازیکن دیگر تیم آن زمانش به طور همزمان نمونه‌های شان مثبت اعلام شد. این دو بازیکن در دسته اول بازی می‌کردند و در دادگاه اتهامی‌شان هر دو مدعی شدند آنچه تزریق کردند به تجویز مربی تیم بوده و قبل از هر مسابقه، تمام ۲۵ بازیکن باشگاه این آمپول‌ها را تزریق می‌کرده‌اند. البته آن زمان مدرکی کافی برای اثبات ادعا نبود. همزمان با اتفاقات آن روزها در لیگ برتر هم جنجال‌های زیادی بر سر دوپینگ به پا شده بود. نمونه‌های گرفته شده از ۴ بازیکن داربی نشان می‌داد دو نفر از میان (ج-ک)، (م-م)، (ع-ر) و (س - الف) نوعی ماده مخدر استفاده کرده‌اند. ماده‌ای که در فهرست مواد ممنوعه دوپینگ به حساب نمی‌آمد اما نوعی تخلف بود. قبل از این‌ها هم یک ستاره جنجالی با حالتی روان​پریش به بازی داربی رفت. او که جمعیت زیادی رکیک‌ترین شکل فحاشی را علیه‌اش به کار می‌بردند، در زمین انگار هیچ نمی‌شنید. او در آن بازی گل زد و از هوش رفت. پس از بازی این ستاره در جمع دوستانش اعتراف کرده بود برای اینکه در زمین هیچ نشنود، از قرص‌های اکستازی استفاده کرده بود. یکبار هم امتناع علیرضا منصوریان و محمود فکری از انجام تست دوپینگ در لیگ خبرساز شد اما هیچ محرومیتی برای این بازیکنان در نظر گرفته نشد. (ع-ن) بازیکن پرسپولیس هم بارها وقتی نوبت به انجام تست دوپینگ رسیداز حضور در تمرینات تیم ملی طفره رفت. در همه این روزها اتهام دوپینگ برلیگ برتر ایران سایه انداخته بود. وقتی سعید دقیقی بازیکن پاس همدان متهم به دوپینگ شد اعتراف کرد پزشک تیم و مترجم بگوویچ این مواد را به او داده‌اند و بسیاری دیگر از بازیکنان تیم هم از این مواد استفاده کرده‌اند. این اولین حکمی بود که کمیته انضباطی صادر کرد و دو متهم همراه با بازیکن متخلف از فعالیت در لیگ محروم شدند. همان زمان اما پرونده علی مولایی در جریان بود. بازیکن مس وقتی نمونه خونش نشان داد دوپینگی بود، در کمیته انضباطی اعتراف کرد و شهادت داد که این آمپول‌ها را به دستور فرهاد کاظمی مصرف کرده اما پس از مدتی او منکر همه چیز شد.
● پرونده مفقوده و افشاگری مایلی
مدارک علی مولایی و اعترافات او به شکلی مشکوک در فدراسیون گم شد و جنجالی را به پا کرد. شاه حسینی و شریف معتقد بودند بر اساس مدارک موجود باید فرهاد کاظمی و اکبر دارستانی مربی بدنساز پیکان و مس کرمان محاکمه شوند و توضیح بدهند. آنها متهم بودند به بازیکنان تیم شان مواد ممنوعه دوپینگ تجویز می‌کردند. این اتفاق اما نیفتاد. شاه حسینی پای مهدی محمد نبی را در گم شدن پرونده دوپینگ وسط کشید اما این اتهام را دبیر فدراسیون تکذیب کرد و دکتر هاشمیان رئیس جدید کمیته ضد دوپینگ بر گفته‌های نبی صحه گذاشت. این ماجرا را اما مایلی کهن در اوج افشاگری‌اش علیه فساد در فوتبال بار دیگر وسط کشید. او ادعا کرد نه فقط کاظمی که کریمی هم در دوپینگ بازیکنانش نقش داشته است. او برای ادعایش ۷ شاهد را به کمیته انضباطی معرفی کرد. فرهاد مجیدی، مهرداد میناوند، علی علیزاده، نیما نکیسا، محمد مؤمنی، اشکان نامداری و داریوش رضاییان گواهان کریمی بودند. از این جمع رضاییان، مجیدی، علیزاده و نامداری که دوره‌ای را در راه‌آهن استقلال و پاس شاگرد کریمی بودند ادعای شان را تکذیب کردند و گفتند حاضر به شهادت نیستند اما نیما نکیسا که در زمان پیوستن به استقلال اهواز با کریمی به مشکل خورده بود. مدعی است کریمی نه فقط دوپینگ که گناه‌های دیگری هم در فوتبال دارد. این ادعا را محمد م‍منی و میناوند هم تأیید کردند. اینگونه بود که کمیته انضباطی تصمیم دارد پرونده را بار دیگر به جریان بیندازد.
فرهاد عشوندی
منبع : خبر آنلاین


همچنین مشاهده کنید